سنگ‌تمام حوزویان در خدمت به زائران رضوی

طلاب و مبلغین مشهدی امسال نیز در خدمتگزاری به زائران امام هشتم(ع) پیشتاز بودند و در عرصه‌های مختلف، تمام قد در این ضیافت پرنور رضوی در دهه پایانی ماه صفر میزبانان شایسته‌ای برای میهمانان امام مهربانی‌ها(ع) بودند.

خبرگزاری شبستان، مشهد| همزمان با ایام سوگواری دهه آخر صفر و حضور میلیونی زائران به مشهد الرضا علیه‌السلام، طلاب، مبلغین، حوزه و مدارس علمیه مشهد هم دوشادوش مشهدی های مهان نواز خدمت گزار میهمانان امام رئوف(ع) بودند؛ از اسکان در ۳۶ مدرسه علمیه تا برپایی موکب شهدای روحانی و ارایه خدمات فرهنگی و تبلیغی و هنری.

راه‌اندازی قرارگاه تبلیغ حوزه علمیه برای ارایه خدمت به زائرین

قرارگاه تبلیغ حوزه علمیه خراسان یکی از اقدامات این مرکز بود که با هدف خدمات رسانی بهتر به زائران دهه آخر صفر در حوزه علمیه باقر العلوم مشهد ایجاد شد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان در این خصوص اظهار کرد: مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، با راه‌اندازی این قرارگاه زمینه خدمت‌رسانی اجتماعی، خطابی و تبلیغی را برای زائران حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) فراهم نموده است.

وی گفت: در این طرح ۲۰۰۰ طلبه حوزه علمیه برای تبلیغ چهره به چهره، بر پایی نماز جماعت، سخنرانی، پاسخ به پرسش‌ها و مشاوره مذهبی در موکب‌ها سازماندهی شد.

حجت الاسلام منتظری افزود: این طلاب در موکب‌های محورهای دهگانه منتهی به مشهد تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری به ارائه خدمات به زائران پرداختند.

سنگ تمام حوزویان در خدمت به زائرین رضوی

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان همچنین از آغاز به کار دبیرخانه دائمی قرارگاه فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان خبر داد و گفت: این دبیرخانه شامل ۹ کمیته اسکان، پشتیبانی، تبلیغ، ارزیابی و نظارت، رسانه و روابط عمومی، خواهران، دعوت و تکریم، رصد و ظرفیت شناسی تبلیغ و محتوائی می باشد که فعالیت های این قرارگاه به همت گروه های تبلیغی جهادی اجرا خواهد شد.

اسکان زائرین رضوی در ۳۶ مدرسه علمیه مشهد

با توجه به نیاز زائرین به اسکان، امسال مدارس علیمه مشهد پای کار اسکان زائرین بودند. حجت‌الاسلام اسدالله علیزاده، مدیر اخلاق و فرهنگ معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان در خصوص خدمات ارایه شده درراستای اسکان زائران رضوی در مدارس علمیه گفت: با فرا رسیدن ایام سوگواری دهه آخر صفر و پیش‌بینی حجم عظیم زائران به مشهد الرضا علیه‌السلام، ۳۶ مدرسه علمیه مشهد در راستای ارائه خدمات اجتماعی محل اسکان زائران رضوی قرار گرفت.

وی در خصوص نحوه اسکان زائران توضیح داد: طی فراخوان اسکان طلاب که در فضای مجازی و از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، زائران طلبه و غیر طلبه در مدارس علمیه توسط ستاد اسکان حوزه علمیه خراسان ساماندهی و اسکان داده شدند، و در این راستا ضوابط پذیرش مهمان از جمله اخذ تصویر کارت ملی یا مدرک طلبکی به‌خاطر ملاحظات صیانتی دریافت شد.

حجت‌الاسلام علیزاده به خدمات ارائه شده به زائران رضوی اشاره کرد و افزود: از ابتدای ورود زائران به مشهد مقدس، روزانه ۱۱/۰۰۰ خدمات اسکان رایگان در طی ۶ روز، به زائران طلبه و غیرطلبه به صورت مجردی و خانوادگی ارائه شد.

سنگ تمام حوزویان در خدمت به زائرین رضوی

مدیر اخلاق و فرهنگ معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در این ایام بیش از ۲۰۰/۰۰۰ پرس غذا در بین زائران توزیع شد، گفت: پخش مواد غذایی خام در محل‌های اسکان، توزیع آب معدنی، توزیع بیش از ۱۰/۵۰۰ بسته‌ فرهنگی و متبرک و همچنین ارائه مشاوره، پاسخگویی به سئوالات شرعی، برپایی حسینیه کودک، خدمات پزشکی و خیاطی، پخت نان و... از جمله فعالیت‌های ستاد اسکان حوزه علمیه خراسان در این ایام بود.

حجت‌الاسلام علیزاده تصریح کرد: علاوه بر خدمات ذکر شده، بسیاری از طلاب و مدارس به صورت جهادی و خودجوش خدمات ارزنده‌ای به زائران امام مهربانی‌ها ارائه دادند، که گزارش آن از طریق سایت و پیام‌رسان‌های حوزه‌ علمیه خراسان منتشر شد.

خدمت طلاب به زائرین در موکب شهدای روحانی

امسال طلاب مشهد و کارکنان مرکز مدیریت حوزه با همراهی و کمک خیرین اقدام به برپایی یک موکب پذیرایی کرده و به یاد شهدای طلبه این موکب را «موکب شهدای روحانی» نام نهادند. در این موکب که از یکشنبه شب کار خود را آغاز و تا شام شهادت امام رضا علیه‌السلام خدمت رسانی  میکرد، علاوه بر پذیرایی چای، شربت، آب معدنی، توزیع صبحانه و غذای گرم در ظهر و شب، برنامه‌های فرهنگی متنوعی از جمله مشاوره، پاسخگویی به سوالات شرعی به چند زبان، حسینیه کودک، اقامه نماز جماعت، خوشنویسی، مسابقه بزرگ «پنجره ای رو به آسمان» و اهدای جوایز روزانه به زائران انجام شد.

 محمد رستم‌زاده، مدیر پشتیبانی حوزه علمیه خراسان نیز در خصوص خدمات تبلیغی فرهنگی ارائه شده به زائران رضوی در موکب شهدای روحانی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: تامین روزانه ۴ هزار پرس وعده غذایی(در مجموع ۴۸ هزار پرس)، توزیع روزانه ۱۲۰۰ کیلو سیب زمینی سرخ شده، توزیع شربت روزانه ۱۵ هزار نفر و آب یخ با تامین ۲۰۰ قالب یخ به همراه دریافت کمک‌های نقدی و غیرنقدی از خیرین و همکاران را از جمله اقدامات صورت گرفته موکب برشمرد.

سنگ تمام حوزویان در خدمت به زائرین رضوی

مدیر پشتیبانی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اقدامات فرهنگی در موکب شهدای روحانی، عنوان کرد: در موضوعات فرهنگی، غرفه مشاوره‌های اعتقادی، دینی و خانواده، پاسخگویی به مسائل شرعی به چند زبان، خطاطی و خوشنویسی قرآنی، چهارپایه خوانی، نماز جماعت و دیگر برنامه‌های موثر تبلیغی در این ایام برگزار شد.

رستم زاده با اشاره به برگزاری مسابقه بزرگ پنجره رو به خورشید از احادیث امام رضا(ع) در مورد نماز و قرعه‌کشی بین برندگان و تقدیم هدیه به ۸ نفر از برندگان در قالب قطعه فرش حرم مطهر رضوی، اظهار داشت: روزانه هزار نفر از زائران و مجاوران در این مسابقه شرکت داشتند.

وی با اشاره به برگزاری حسینیه کودک و همچنین پرده‌خوانی حرکت امام رضا(ع) از مدینه به مرو تا شهادت ایشان، خاطر نشان کرد: در این ایام تلاش شد تا در موکب شهدای روحانی برای کودکان و نوجوانان نیز برنامه‌هایی متنوع اجرا شود و نبات متبرک حضرت، بادکنک، دفتر نقاشی، مدادرنگی و محصولات فرهنگی به آنان اهداء شد.

فعالیت ۱۰۰۰ مُبلغ خواهر در طریق حسینی و رضوی

فاطمه علیشاهی، مسئول اداره فرهنگی تبلیغی دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان نیز با بیان اینکه اداره فرهنگی تبلیغی دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان در راستای خدمت‌رسانی تبلیغی به زائران رضوی، اقدام به شناسایی مبلغان، توانمندسازی و شناسایی مکان و ایستگاه‌های استقرار زائران در سطح شهر نمود، افزود: بر همین اساس قرارگاهی در محل مدرسه علمیه فاطمه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها توس، جهت برگزاری جلسات هماهنگی و تقسیم گروه‌های جهادی در محورها و مواکب خدمت‌رسانی دایر شد.

وی با اشاره به اینکه ۷ محور مواصلاتی در جاده‌های سرخس، فریمان، چناران، ملک‌آباد، قدیم، کلات و گلبهار توسط مبلغان مدارس علمیه خواهران پوشش‌دهی شد، ابراز کرد: همچنین طلاب و مبلغان در اسکان‌های سطح شهر اعم از ورزشگاه امام رضا علیه‌السلام،‌ مدارس علمیه رضویه، مطهره، بیت‌الزهرا سلام‌الله‌علیها و بسیاری از مدارس آموزش و پرورش و مساجد به ارائه فعالیت‌های تبلیغی پرداختند.

سنگ تمام حوزویان در خدمت به زائرین رضوی

علیشاهی بیان کرد: سخنرانی، برگزاری حلقه‌های معرفتی، ارائه مشاوره‌های فردی و گروهی، پاسخگویی به مسائل شرعی، تصحیح قرائت نماز و وضو، اقامه نماز جماعت، کار با کودک و نوجوان و.... از جمله فعالیت‌های خواهران مبلغ در مواکب و مکان‌های اسکان بود.

وی در ادامه به خدمات تبلیغی خواهران مُبلغ در ایام اربعین حسینی پرداخت و گفت: ۸۵ نفر از خواهران مُبلغ در قالب ۱۱ گروه جهادی همزمان با ایام اربعین حسینی جهت انجام فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی به کشور عراق عزیمت کردند.

مسئول اداره فرهنگی تبلیغی دفتر خواهران حوزه علمیه خراسانتصریح کرد: در راستای خدمت‌رسانی به زائران حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، خواهران مُبلغ در ۱۱ موکب در شهرهای نجف و کربلا مستقر شدند.

وی به تشریح فعالیت‌های خواهران مبلغ در ایام اربعین حسینی پرداخت و گفت: در این ایام ۳۷۷ جلسه سخنرانی، ۱۱۵۳ حلقه معرفتی، ۳۵۷ پاسخگویی به شبهات، ۳۰۸۲ تبلیغ چهره‌به‌چهره، ۱۱۰۱ امربه‌معروف، ۷۲۸ ارائه مشاوره، ۲۰۰۷ جلسه کار با کودک، ۸۰۰۰ تصحیح قرائت نماز و وضو، ۷۸ جلسه مداحی و ۲۸۶۴ پاسخگویی به سوالات شرعی توسط مبلغان انجام شد.

نقش آفرینی جهادی خواهران طلبه در دهه آخر صفر

گروه جهادی تبلیغی ام‌الائمه علیهم‌السلام نیز که با حضور ۵۵ نفر از اساتید و مبلغان تحت حمایت و نظارت حوزه علمیه مشهد فعالیت می کند، امسال هم با برگزاری حلقه‌های معرفتی بین بانوان و نوجوانان، برپایی حسینیه کودک در مساجد، ایستگاه ها و مواکب خدمتگزار زائرین پیاده رضوی بودند.

زهرا احمدی، مسئول مبلغان مدرسه علمیه اسلام‌شناسی حضرت‌زهرا سلام‌الله‌علیها نیز در تشریح فعالیت‌های این گروه گفت: این گروه جهادی و تبلیغی متشکل از ۵۵ نفر از اساتید و مبلغان است که در دهه پایانی ماه صفر، تعدادی از آنان در محل موکب قائم آل‌محمد(صلی‌الله‌علیه‌واله وسلم) واقع در روستای منزل آباد مستقر شدند و پایگاه مسجد حضرت ابوالفضل و امامزاده محمد علوی علیهم‌السلام، شهرداری ناحیه ۱۰، مدارس دهستانی، گل نرگس، شهید مطهری، شهید شیرودی، شهید محمد ناصر ناصری، ،شهید حبرانی و شاهد ارض اقدس از جمله مکان‌هایی بود که معاونت تربیتی تبلیغی مدرسه علمیه اسلام‌شناسی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها جهت انجام امور تبلیغی زائران امام رضا علیه‌السلام تحت پوشش قرار داد.

وی اضافه کرد: پاسخگویی به سوالات شرعی، شبهات اعتقادی و سیاسی، ارائه مشاوره‌های فردی و جمعی، برگزاری حلقه‌های معرفتی بین بانوان و نوجوانان، برپایی حسینیه کودک و ... از فعالیت‌های تبلیغی گروه جهادی مدرسه علمیه اسلام‌شناسی حضرت‌زهرا سلام‌الله‌علیها می‌باشد.

سنگ تمام حوزویان در خدمت به زائرین رضوی

احمدی، اولین ضرورت برای حال یک طلبه را توجه و استمداد از خداوند دانست و افزود: مبلغان دینی برای توفیق در تبلیغ باید از ویژگی‌ها و شرایطی خاص برخوردار باشند که بدون این ویژگی‌ها، از تبلیغ خود بهره چندانی نخواهند برد، گاهی نبود این شرایط، تبلیغات دینی را خنثی ساخته و یا ضد تبلیغ خواهد بود، بنابراین توجه و طلب یاری از پروردگار و همچنین خودسازی، تهذیب، اخلاص، بینش و آگاهی، استقامت و روحیه جهادی همان‌گونه که معمار کبیر انقلاب(ره) فرمودند: «به خدا متوجه شوید تا دلهای مردم به شما متوجه بشود»، برای طلاب علوم دینی ضروری است.

وی اضافه کرد: این ایام تبلیغی زمان مناسبی برای ثمردهی و نقش آفرینی اجتماعی است که در کنار زوار حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام این توفیق نیز حاصل شده است.

مسئول مبلغان مدرسه علمیه اسلام‌شناسی حضرت‌زهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: افراد زیادی از ارگان‌های مختلف در ایام پایانی ماه صفر مشغول خدمت‌رسانی به زائران امام رئوف هستند، و طلاب و مبلغان باید به نقش آفرینی اجتماعی خود در این ایام مشغول شوند و از این فرصت ویژه برای تبلیغ معارف دین اسلام به بهترین شکل بهره‌برداری کنند.

وی در پایان ضمن تشکر از همه مسئولان جهت برنامه‌ریزی این امر مهم گفت: خدمت به زائران حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام که با تمام سختی‌های راه با شور و اشتیاق به سمت حرم مطهر رضوی عازم شدند، قابل وصف نیست، و امیدواریم که تمام این خدمات مورد رضایت خداوند متعال و اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام قرار گیرد.

کد خبر 1780096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha