از دنیای رنگی تا نور ایمان/ داستان کودکان «فتاح»

کودکان با دقت گوش می‌دهند و با پرسش‌های خود به فضای گفتگو و تبادل نظر دینی وارد می‌شوند؛ مهم‌ترین هدف هیأت «فتاح» این است که کودکان را به آموختن ارزش‌های اسلامی تشویق کند و آنها را به تفکر در مورد اصول انسانی و اخلاقی سوق دهد.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| در دل شهری شلوغ و پر هیاهو، جایی کوچک و صمیمی به نام هیأت مذهبی «فتاح» وجود دارد که به‌عنوان یک پناهگاه معنوی برای کودکان و نوجوانان شناخته می‌شود.

این هیأت، با دلسوزی و عشق به تربیت نسلی آگاه و متعهد، برنامه‌های ویژه‌ای را برای دختران و پسران طراحی کرده که هر کدام دنیایی از شور و معنویت را به همراه دارد.

وقت ورود به این هیات، نغمه‌های شاد و خنده‌های کودکانه در فضا پیچیده است؛ رنگ‌های شاد و دست‌ساخته‌های بچه‌ها، دیوارها را تزئین کرده و نشانگر خلاقیت و انرژی آنهاست.

هیأت «فتاح» با فضایی گرم و صمیمی، کودکان را به خود جذب کرده است؛ هدف این گروه مذهبی، ترویج فرهنگ دینی و مذهبی در قالب برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری است.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این هیأت، کلاس‌های هنری است که در آن بچه‌ها می‌توانند تخیل خود را آزادانه به تصویر بکشند. نقاشی‌های زیبا و رنگارنگی که بر روی بوم‌ها خلق می‌شود، نشان‌دهنده احساسات و ایده‌های مذهبی کودکان است.

از دنیای رنگی تا نور ایمان/ داستان کودکان «فتاح»

مفاهیم مذهبی به روش خلاقانه

همچنین، مربیان فتاح با آگاهی کامل از آموزه‌های دینی، سعی می‌کنند تا مفاهیم مذهبی را به روشی خلاقانه و جذاب به دانش‌آموزان انتقال دهند.

علاوه بر کارگاه‌های هنری، هیأت فتاح برنامه‌های فرهنگی مانند قصه‌گویی، شعر و نمایش‌های مذهبی را نیز در دستور کار خود دارد.

این هیأت با برگزاری مراسم‌های مذهبی، مانند عزاداری‌ها و جشن‌های مذهبی، فرصتی را فراهم کرده تا کودکان با روح جمعی این مناسبت‌ها آشنا شوند و احساس تعلق به جامعه خود را تجربه کنند.

این فعالیت‌ها نه‌تنها باعث سرگرمی کودکان می‌شود، بلکه فرصتی را فراهم می‌آورد تا بچه‌ها با داستان‌های ائمه(ع) و آموزه‌های اسلامی آشنا شوند.

در هر برنامه، کودکان با دقت گوش می‌دهند و با پرسش‌های خود به فضای گفتگو و تبادل نظر دینی وارد می‌شوند؛ مهم‌ترین هدف هیأت «فتاح» این است که کودکان را به آموختن ارزش‌های اسلامی تشویق کند و آنها را به تفکر در مورد اصول انسانی و اخلاقی سوق دهد.

این هیأت با برگزاری مراسم‌های مذهبی، مانند عزاداری‌ها و جشن‌های مذهبی، فرصتی را فراهم کرده تا کودکان با روح جمعی این مناسبت‌ها آشنا شوند و احساس تعلق به جامعه خود را تجربه کنند.

فتاح؛ حاصل دغدغه مادران شیرازی

مدیر اجرایی هیات کودکانه فتاح در مورد چگونگی راه اندازی این هیات می گوید: ما یک عده مادر تحصیل کرده خانه دار بودیم که لزوم فعالیت فرهنگی برای بچه ها را درک کرده اما چالش ها و سوالات گوناگونی جلوی روی مان بود؛ مثلا چه برنامه هایی برای بچه ها داشته باشیم که هم زیر ساخت های فکری آنها را برای بزرگسالی قوی کند و هم مستقیم چیزی را انتقال نداده باشیم.

از دنیای رنگی تا نور ایمان/ داستان کودکان «فتاح»

چه بهتر از هیات کودک!

خانم نصیری ادامه می دهد: در ابتدا شروع به کنکاش در مورد هیات کودک کردیم؛ بعد از بررسی آورده های مان به این نتیجه رسیدیم که یکی از بسترهای رشد و معنویت در کودکان، ظرفیتی است که در  هیات های مذهبی وجود دارد، خصوصا هیات کودک.

القای مفاهیم ساده مذهبی در ذهن کودک

بعد از بررسی آورده های مان به این نتیجه رسیدیم که یکی از بسترهای رشد و معنویت در کودکان، ظرفیتی است که در  هیات های مذهبی وجود دارد، خصوصا هیات کودک.

طبق یافته های روانشناسی دیدن آداب و مناسک مذهبی، مفاهیم ساده ای را در ذهن کودکان حک می کند و با ایجاد حس خوب در ضمیر ناخودگاه کودکان، دغدغه مندی آنها را برای شناخت ائمه(ع) در آینده فراهم می سازد.

به اعتقاد نصیری همین آگاهی باعث شد تا بنای اولیه فعالیت هیات کودکانه فتاح بر اساس برنامه های مناسبتی در ایام شهادت و ولادت ائمه، اعیاد و ... باشد.

آنگونه که مدیر هیات فتاح می گوید: این مسئله که حتما تفکیک جنسیتی و رده بندی سن مناسب در ارائه برنامه ها وجود داشته باشد برای ما اهمیت زیادی داشت؛ بنابراین با توجه به آموزه های دینی و مفاهیم روانشناسی، دختران نوجوان و پسران نوجوان که هر کدام یکی از اضلاع هیئت هستند محتوا، اجرا و مربی مخصوص به خود دارند.

فعالیت های بازی محور

نصیری ادامه می دهد: ضلع بعدی کودکان هستند که محتوای برنامه ها با توجه به علایق و به طور غیر مستقیم و بازی محور به آنها ارائه می شود.

از دنیای رنگی تا نور ایمان/ داستان کودکان «فتاح»

نصیری می گوید: در حقیقت هیات به ۵ کارگروه تقسیم شده؛ کودکان زیر ۷سال، دختران ۷ تا ۹ سال، پسران ۷ تا ۹ سال، دختران پیش نوجوان ۱۰ تا ۱۲ سال و پسران پیش نوجوان ۱۰ تا ۱۲ سال؛ که برای هر کارگروه به طور مجزا و با توجه به سن و جنس، محتوا تولید و اجرا می شود.

شهربازی ذهن

«شهربازی ذهن» از جمله برنامه های هیات است که برای کودکان دختر ۷ تا ۹ سال با هدف تقویت تفکر آنان در تلاش است تا زمینه ساز رشد باورهای دینی و مذهبی را در کودکان شود.

او به فعالیت های هیات کودکانه فتاح هم اشاره می کند و می گوید: «شهربازی ذهن» از جمله برنامه های هیات است که برای کودکان دختر ۷ تا ۹ سال با هدف تقویت تفکر آنان در تلاش است تا زمینه ساز رشد باورهای دینی و مذهبی را در کودکان شود.

همچنین در این هیات جلسات کتابخوانی مخصوص دختران ۱۰ تا ۱۲ و جلسه های مدون  زیر ۷ سال مادر و کودک برگزار می شود.

مدرسه فوتبال

این تشکل دینی در کنار فعالیت های دینی و مذهبی خود در راستای غنی سازی اوقات فراغت نونهالان هم دست به کار شده و با راه اندازی مدرسه فوتبال فتاح برای پسران بامحوریت رشد و تربیت اخلاقی در گروه های سنی ۷تا ۹ و ۱۰تا ۱۲ سال در شیراز فعالیت می کند.

استقبال خانواده های شیرازی از برنامه های فتاح پرشور است و تقریباً از گوشه و کنارهای شیراز در برنامه های هیات شرکت دارند.

از دنیای رنگی تا نور ایمان/ داستان کودکان «فتاح»

آنگونه که نصیری می گوید برنامه های عمومی هیات، عموما با ظرفیت ۶۰۰ یا ۷۰۰ نفری برپا می شود؛ علاوه بر آن ما تعداد زیادی مخاطب از شهرها و استان های دیگر داریم که از محتوای برنامه های هیات استفاده و مطابق زیست بوم خود، در مکان زندگی شان به اجرا در می آورند.

انتشار محصولات کودکانه

فتاح هم مانند هیات های دیگر، مردمی و خودجوش اداره می شود؛ آنطور که مدیر اجرایی این هیات می گوید: ما برای کسب درآمد در فتاح دست به زانو گرفتیم، یا علی گفتیم و شروع به تولید محتوا و محصول کردیم.

طراحی یک بسته با هدف افزایش عزت نفس ملی کودکان که این بسته فرهنگی شامل یک کتاب قصه با تصویرگری فوق العاده و یک برد فوم موشکی است که محتوای آن آشنایی کودکان با شهید تهرانی مقدم است

هزینه اولیه این کار هم‌توسط کادر فتاح تامین شد یعنی خانواده ها روی هم پول گذاشتند و هزینه اولیه تولید محصولات فراهم شد.

به گفته نصیری، ما با توجه به اهداف مجموعه محصولاتی تولید کرده ایم؛ طراحی یک بسته با هدف افزایش عزت نفس ملی کودکان که این بسته فرهنگی شامل یک کتاب قصه با تصویرگری فوق العاده و یک برد فوم موشکی است که محتوای آن آشنایی کودکان با شهید تهرانی مقدم است؛ تیراژ کتاب نیز هزار تایی بود که تا کنون ۸۰۰ تای آن فروش رفته است. در ادامه دوتا بسته مختص ماه رمضان تولید کردیم، که هردو هم کتاب قصه دارند و هم دست سازه. این بسته ها نه فقط به شیراز بلکه به سراسر کشور ارسال شدند. هر دو کتاب تیراژ حدود هزارتایی دارند.

صبا و صدار

نصیری با اشاره به اینکه در تولیدات خود برای کودکان شخصیت سازی کردیم، ادامه می دهد: بچه های هیات و کسانی که بسته های ما را تا خریداری کردند با «صبا و صدرا» خواهر برادر فتاحی، کاملا آشنا هستند.

از دنیای رنگی تا نور ایمان/ داستان کودکان «فتاح»

همه چیز خودجوش

او در مورد چگونگی تامین تجیهزات و امکانات هیات هم می گوید: شاید باورش سخت باشد اما مقدار زیادی از تجهیزات هیات، ذره ذره با پول خود اعضا خریداری شد.

وقتی اطرافیان تاثیر گذاری کار را دیدند به مجموعه، کمک های مالی  اندکی شد، اما برکتش عجیب بود و به این شکل کاملا مردمی، تجهیزات هیات کمی وسیع تر شد.

وقتی اطرافیان تاثیر گذاری کار را دیدند به مجموعه، کمک های مالی  اندکی شد، اما برکتش عجیب بود و به این شکل کاملا مردمی، تجهیزات هیات کمی وسیع تر شد.

درست است که هیات کودکانه فتاح تاکنون مکان ثابتی ندارد اما در طول سال برنامه های متعددی برگزار می کند که بخش قابل توجهی از آنها مناسبتی است.

مکان برنامه ها هم آنگونه که خانم نصیری می گوید با توجه به اینکه ما هنوز جای ثابتی نداریم با کوشش کادر فتاح در بهترین جاهایی که بتوانیم برگزار می شود. لازم به ذکر است که همه و همه این کارها کاملا عام المنفعه اجرا شده و هیچ سود مالی برا خادمین هیئت ندارد اما سود و رزق معنوی فراوانی به همراه دارد.

از دنیای رنگی تا نور ایمان/ داستان کودکان «فتاح»

هیأت فتاح نه‌تنها یک مکان آموزشی، بلکه یک خانواده بزرگ است که در آن کودکان با پرورش عشق به دین و فرهنگ، به سمت یک آینده روشن و امیدوارکننده هدایت می‌شوند.

این هیأت به واقع محیطی است که در آن عشق، دوستی و صداقت در کنار آموزه‌های دینی جوشان است و بچه‌ها را برای زندگی آگاهانه و معنادار آماده می‌کند.

کد خبر 1780348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha