قدیمی‌ترین مسجد قم که به دستور امام حسن عسکری(ع) بنا شده‌است

 حجت الاسلام مهدی پور با اشاره به اینکه مسجد امام حسن عسکری(ع) از بناهای بسیار قدیمی قم بوده است که به دستور امام یازدهم بنا شد، گفت: امام عسکری(ع) با الگوبرداری از پیامبر(ص) برای تبلیغ، ترویج معارف و آموزه های الهی اهتمام به ساخت مسجد داشت.

 به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد امام حسن عسکری(ع) یا مسجد امام، از قدیمی‌ترین مساجد قم است که بنای نخستین آن بر اساس برخی گزارش‌ها به دستور امام حسن عسکری(ع) و به دست احمد بن اسحاق قمی وکیل آن حضرت ساخته شده  و اهمیت این مسجد به سابقه تاریخی و انتساب آن به امام یازدهم شیعیان جهان بازمی‌گردد.

این مسجد از جمله مساجدی است که مردم از آن به عنوان مسجد جامع شهر یاد می کنند و در آداب آن، به جا آوردن نماز تحیّت مسجد وارد شده است، علاوه بر ادای فریضه نماز، برپایی برنامه های فرهنگی و تحصیل طلاب نیز در این مسجد صورت می گیرد، این مسجد یکی از پایگاه های مهم برگزاری مراسم اعتکاف در استان قم است؛ قدمت برگزاری مراسم اعتکاف در مسجد امام حسن عسکری(ع) به بیش از ۹۰ سال پیش می‌رسد.

به مناسبت هشتم ربیع الاول و سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) گفتگویی با حجت الاسلام «علی اکبر مهدی پور»، کارشناس و پژوهشگر حوزه دین پیرامون عظمت و جایگاه این مسجد انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

 حجت الاسلام «علی اکبر مهدی پور»، در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به جایگاه مسجد امام حسن عسکری(ع) گفت: مسجد امام حسن عسکری(ع) از بناهای بسیار قدیمی قم بوده است که به دستور امام یازدهم به وکیلشان احمد بن اسحاق قمی بنا شد، بنای مسجد بارها از جمله در دوره صفویه مرمت و نوسازی شده است و در سال ۱۱۲۹قمری این مسجد به دستور مهدعلیا همسر شاه سلیمان صفوی مرمت شد، ولی در زمان فتحعلی شاه قاجار براثر سیل خسارات زیادی دید و سپس توسط حاج حسین کدخدا مرمت و بازسازی شد. مهمترین ویژگی این مسجد آن است که مستقیما به دستور امام معصوم(ع) ساخته شده است.

قدیمی‌ترین مسجد قم که به دستور امام حسن عسکری(ع) بنا شده‌است

وی افزود: امام عسکری (ع) با ساخت این مسجد در کنار حرم حضرت فاطمه معصومه(س) به دنبال آن بود که در کنار این آستان مقدس محلی را برای راز و نیاز و توسل بنا نماید، زیرا که از صدر اسلام تاکنون مسجد از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و در دوران ظهور حضرت مهدی(عج) هم این پایگاه مهم و شهر مقدس قم جایگاه مهمی دارد. از طرفی شهر قم در دوران امام یازدهم، پایگاه مهمی برای تجمع شیعیان به شمار می رفت، به همین دلیل دستور ساخت این مسجد را در این شهر صادر کردند.

این نویسنده و پژوهشگر مهدوی با اشاره به اینکه مسجد امام حسن عسکری(ع) از همان ابتدا مورد توجه بزرگان دین و علما قرار گرفته  است، گفت: علمای بزرگی همچون آیت اللَّه آقا محمد کبیر و آیت الله حائری(ره) توجه ویژه ای به این مسجد داشتند و محل تدریس و اقامه نماز آنها بود، بعد از پیروزی انقلاب با خرید املاک اطراف مسجد توسط علما و مراجع مانند آیت الله محمد رضا گلپایگانی(ره) و آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی(ره) زمینه توسعه بنای آن فراهم گردید.

وی ادامه داد: آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی(ره) همواره از این مسجد با عنوان مسجد «با عظمت» یاد می کرد و این مسجد محل اعتکاف ایشان بود و بر توسعه این مکان مقدس تاکید داشت. در حال حاضر هم یکی از بزرگترین اعتکاف‌های استان قم در این مسجد برگزار می شود که بیشترین تعداد معتکفین از میان نسل نوجوان و جوان هستند.

نویسنده کتاب «از شب عاشورا تا آدینه‌ ظهور» با اشاره به اینکه آیت الله صافی گلپایگانی(ره) همواره بر توسعه این مکان مقدس تاکید داشت، خاطرنشان کرد: مسجد در چند نوبت گسترش یافت و در زمان حیات آیت الله صافی گلپایگانی(ره)، املاک اطراف آن خریداری و در سال ۱۳۷۹ نسبت به احداث بنای جدید و توسعه مسجد امام حسن عسکری(ع) به دستور این مرجع تقلید، اقدام شد. مسجد در سال ۱۳۹۴ در شب ولادت امام یازدهم با حضور آیت الله صافی گلپایگانی(ره) در بخش های مختلف افتتاح شد، مسجد در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار مترمربع زیربنا، گنبد آن ۳۵ متر ارتفاع و گلدسته‌های آن ۵۹ متر بلندا دارد و تمامی قرآن بر دیوارهای آن کاشی کاری شده است.

قدیمی‌ترین مسجد قم که به دستور امام حسن عسکری(ع) بنا شده‌است

حجت الاسلام مهدی پور با اشاره به ویژگی های معماری این مسجد که موجب شده است جزو یکی از زیباترین مساجد محسوب شود، گفت: در معماری مسجد امام حسن عسکری(ع)، از تجارب معماری برخی مساجد دنیا استفاده شده است و نگارش تمام آیات قرآن در طول ۹هزار متر در این مسجد صورت گرفته، به طوری که ۳۰ جزء قرآن کریم در شبستان مسجد نگارش شده و محدوده‌ زیر گنبد این مسجد به نام ۱۴ معصوم(ع)، تعداد ۱۴ مقرنس قرار گرفته است.

قدیمی‌ترین مسجد قم که به دستور امام حسن عسکری(ع) بنا شده‌است

وی خاطر نشان کرد: این مسجد، از تمامی خیابان های اصلی قابل دسترسی است که از این ویژگی می توان جهت برپایی اجتماعات بزرگ در این مسجد استفاده شود و هر روز نیز در این مسجد چند نوبت نماز جماعت با حضور خطبای بزرگ اقامه می شود.

قدیمی‌ترین مسجد قم که به دستور امام حسن عسکری(ع) بنا شده‌است

حجت الاسلام مهدی پور با اشاره به اهمیت جایگاه مسجد از گذشته تاکنون گفت: مسجد همواره یکی از کانون های مهم اسلام محسوب می شده است به طوری که  اولین اقدام پیامبر(ص) پس از ورود به شهر مدینه ساخت مسجد قبا بوده است و پیامبر(ص) مسلمانان را در مسجد گرد هم آورد، تا دشمنی هایشان رفع شد، امروز نیز همه مسلمانان در مسجد، یکرنگ و همدل به اعمال عبادی و دینی می پردازند، زیرا که خانه خدا این ظرفیت را دارد، که همه امت اسلام را در کنار هم قرار دهد.  امام حسن عسکری(ع) نیز با الگوبرداری از پیامبر(ص) و برای تبلیغ و ترویج معارف و آموزه های الهی اهتمام به ساخت مسجد داشت به همین جهت به وکیلاشان دستور ساخت مسجد را صادر نمود.  

کد خبر 1780753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha