«ش م س» در تالار وحدت رونمایی شد

«ش م س» یا «شین مین سین» عنوان آلبوم موسیقیایی حاصل همکاری استاد کیخسرو پورناظری و همایون شجریان است که پس از هفت سال رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی آلبوم «ش م س»به آهنگسازی کیخسرو پورناظری و خوانندگی همایون شجریان شامگاه امروز شنبه ۲۴ شهریور در تالار وحدت برگزار شد.

«ش م س» در تالار وحدت رونمایی شد

در این مراسم محمد جواد ظریف، محمدعلی ابطحی، سفیر عربستان، سفیر سوئیس و چهره های فرهنگی و هنری و ورزشی چون رویا نونهالی، رامین حیدری فاروقی، حمید استیلی، بهداد سلیمی، بهرام دبیری، سهراب پورناظری، عادل فردوسی پور، علی ربیعی، بهنام ابوالقاسم، آرش گوران، حسین رضایی، آزاد میرزاپور، همایون نصیری و پیمان ابوالحسنی و ... حضور داشتند.
این مراسم با تلاوتی آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد. اجرای این مراسم را آوا مشکاتیان بر عهده داشت.

«ش م س» در تالار وحدت رونمایی شد

سپس"محسن سیفی"،  مدیرعامل بانک صادرات ایران  با اشاره به تغییر رویکرد این بانک و توجه به حوزه فرهنگ و هنر و حمایت از آلبوم «ش م س» گفت: حلقه وصل همکاری بانک صادرات با همایون شجریان و استاد کیخسرو پورناظری حرکت به سمت مدرن شدن در عین وفاداری به اصالت‌ها است که تصمیم داریم به واسطه آلبوم «ش م س» پلتفرم جدیدی را راه اندازی کنیم که این آلبوم در این پلتفرم شنیدنی می‌شود.

وی افزود: حمایت از آلبوم «ش م س»گامی برای مدرن شدن فعالیت های بانک صادرات است؛امیدوارم موضوع برگزاری کنسرت این آلبوم هم جنبه عملی پیدا کند و بانک صادرات ایران در این مسیر همراه هنرمندان باشد.  
  

در این مراسم قطعه"مردان خدا"ساخته کیخسرو پورناظری پخش شد.

سپس "رامین فاروقی"، کارگردان هنری در سخنانی  گفت: فیلسوف مهم قرن بیستم می‌گوید: «انسان در بین موجودات دیگر، آنی است که اینجا همواره آنجا است». شعر و موسیقی ما را به آنجا می‌برد و در بین انواع هنرها موسیقی از آستانه عبور می‌کند و به جایی می‌رسد که آن نقطه آنجای آنجاتر در جوار ما جا می‌گیرد و شگفت‌انگیز همان چیزی است که از اصیل به دست می‌آید. اصیل چیزی است دست نیافتنی. امر اصیل آن است که با گذر زمان شگفت‌انگیزی خود را از دست نمی‌دهد؛ به شهادت همین اثری که خواهیم شنید و ما را شگفت‌زده خواهد کرد شنیدن در نزد انسان دارد فراموش می شود، در حالی که اصیل ترین دیدنی هستی شنیدن است و شنیدن آن چیزی است که ما را به گذشته وصل کرده است.


در ادامه این مراسم "سحر فروزان" مدیربرنامه‌های همایون شجریان  بیانیه "محمدرضا درویشی" مدرس، پژوهشگر و آهنگساز موسیقی ایرانی درباره آلبوم «ش م س»  را قرائت کرد.

«ش م س» در تالار وحدت رونمایی شد

در ادامه این مراسم استاد "کیخسرو پورناظری"، اهنگساز  آلبوم «ش م س» و نوازنده برجسته تنبور در سخنانی به پیشینه نواها و آواها در ایران و  جهان اشاره کرد و گفت: استاد ارجمندم می گوید نوا اوای خداست که از ساز و نوای "مردم خدایان" به گوش" پاک دلان خدایان" می رسد؛ دانشمندان غربی توانستند صدای کائنات را ضبط کنند، این موسیقی مانند صداهای کششی درهم و تقریبا هارمونی شده است و به گوش ما آواز دشتی را می نمایاند و اواز کرد بیات که ما می‌دانیم تحریر است و حضرت مولانا با بینش این شعرها را گفته و ما با این موسیقی وارث این لحن ها و اواها هستیم که انسان های پیش از تاریخ تک خوانی و خورشید خوانی می کردند و در کرمانشاه به نام "هوره" میشناسند، حتی در منطقه اورامانات با موسیقی به نام سیاه چمانه رو به رو هستیم که مربوط به دوران کشاورزی انسان است. این آواهای بدون ساز هنوز در کرمانشاه وجود دارد و بعد به ریتم که تا این زمان ساز رشته ای نیست و بعد به تنبور می رسیم که در این خاک رازالود قدمت چندین ساله تاریخی دارد و سینه به سینه و نسل به نسل امده و این اتصال قطع نشده است،   موسیقی دستگاهی و امثال آن در دوره بعد از اسلام قطع می‌شود تا اینکه در دوره تیموری دوباره به کار می‌آید و افرادی چون عبدالقادر مراغی روی این موضوعات تحقیقات فراوانی می‌کند.  

وی اظهار کرد: موسیقی تنبور موسیقی آیینی است و چند صد سال موسیقی اهل حق است و گروه شمس اولین گروهی است که ساز تنبور را به صورت ابرومند معرفی کرد و البوم های این گروه ابرومندی این ساز را حفط کرده است. موسیقی گروه شمس فاخر است و با کلام مولانا که ممزوج می شود اثرگذاری بالایی دارد  این موسیقی باید از کجا شنیده شود؟ صدا و سیما هیچ حمایتی از این موسیقی فاخر نمی کند و وزارت ارشاد سختگیری های در شعر ها دارد. ما گلایه‌هایی که داریم فراوان است اما تلاش می‌کنیم به اتکای مردم و حمایت آنها از موسیقی، آثاری را تولید کنیم.

«ش م س» در تالار وحدت رونمایی شد

در ادامه این مراسم  "همایون شجریان" ، خواننده آلبوم «ش م س» گفت: استارت این البوم ۵.۶ سال قبل در فستیوال مولانا زده شد و در دوران کرونا ضبط شد، تا کنون میکس های مختلفی بر روی این البوم انجام شده است؛ بانک صادرات نیز با نگاه هنری بی مضایقه و بی دریغ در انتشار این البوم  در کنار ما  بود.

وی اظهار کرد: استاد پورناطری هر ترک از این آلبوم را در فضای متفاوتی ساختند خدا را شاکرم که این البوم را ساختیم و شاکرم که در این اثر نقش کوچکی را ایفا کنم.

شجریان افزود: برای سال اینده برنامه داریم که در ایران کنسرت داشته باشیم و بانک صادرات در اجرای این کنسرت در کنار ما هستند.

«ش م س» در تالار وحدت رونمایی شد

در این مراسم استاد کیخسرو پورناطری و همایون شحریانی قطعاتی از آلبوم «ش م س» را به صورت زنده اجرا کردند.

پایان پیام/


 

 

کد خبر 1781078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha