توجه حداقلی به گردشگری سالانه ۱۰۰ هزار فرصت شغلی پایدار ایجاد می‌کند 

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه توجه حداقلی به بخش گردشگری می تواند سالانه ۱۰۰ هزار فرصت شغلی پایدار ایجاد کند، رویکرد دولت را  اشتغالزایی در این بخش خواند و گفت:گردشگری و صنایع دستی در رشد دیپلماسی فرهنگی سهم‌مهمی دارند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، آیین تکریم و معارفه مهندس ضرغامی و سید رضا صالحی امیری وزیران پیشین و جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عصر امروز چهارشنبه ۲۸ شهریور در  سازمان حج و زیارت برگزار شد.

در این مراسم‌ محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور  با تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر (ص) و امام جعفر صادق(ع) گفت: هفته وحدت است تبریک می گویم وحدت را  رمز پیروی انقلاب شکوهمند اسلامی و قطعا  رمز ماندگاری انقلاب و پیشرفت کشور وحدت همه با هم است.

معاون اول رئیس‌جمهور با تقدیر از تلاش‌ها و فعالیت‌های مهندس ضرغامی در وزارت‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: آقای صالحی امیری یکی از چهره‌های پرتلاش فرهنگی کشور است.

وی با بیان اینکه میراث‌فرهنگی نماد تمدن غنی ایران است و امانتی‌ است در اختیار این نسل که با احیا و مرمت به نسل آینده باید سپرده شود، گفت:  میراث‌فرهنگی غرور ملی و یکی از شاخص‌های برجسته فرهنگی کشور است، میراث‌فرهنگی در داخل و خارج ایران همواره مورد احترام بوده و این موضوع ناشی از آثار گرانبهای کشورمان در این حوزه است.

عارف تصریح کرد: کارهایی که در وزارت میراث‌فرهنگی تاکنون انجام شده ارزشمند است، ولی میراث فرهنگی ما وضعیت خوبی ندارد، ما در این حوزه چهار دهه زمان داشتیم کارهایی انجام دهیم  اما چرا امروز با چالش های اساسی در این حوزه روبرو هستیم، از این پس لازم است تا با آسیب‌شناسی و  تدوین سیاست ها و راهبردهایی وضعیت را بررسی کنیم که دلیل این وضعیت چیست.

معاون اول رییس جمهور اظهار کرد: تدوین راهبردها و سیاست‌های این بخش در شروع برنامه هفتم توسعه به مثابه فرصتی است که باید غنیمت شمرده شود، در دو حوزه صنایع‌دستی و گردشگری نیز باید تصدی دولت کم شود. اقدامات دولت باید تسهیل گر و کمک کننده باشد و بار اصلی بر روی بخش خصوصی قرار گیرد. امور باید به اتکای دو محور میراث‌فرهنگی ‌و صنایع‌دستی دنبال و انجام شود.

وی  با اشاره به ظرفیت های گردشکری  ایران گفت:  ظرفیت های برجسته‌ای  در حوزه گردشگری داریم بر اساس تحلیل روشن دو دهه قبل گردشگرانی که به ایران می آیند گردشگران فرهنگی هستند؛ اگر توجه حداقلی به بخش گردشگری کنیم سالانه ۱۰۰ هزار فرصت شغلی پایدار می‌توانیم داشته باشیم تکلیف مجلس کمتر از این تعداد است. ذهنیتی را برای ایران هراسی ایجاد کردند که واقعیت ندارد. اگر دو روز در ایران بمانند مهمان نوازی و امکانات و آرامش را ببینند مشتاق ایران می‌شوند و ذهنیتشان عوض می‌شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به مشکلات های زیرساختی  گردشگری در کشور اظهار کرد: در حوزه زیربناهای گردشگری مشکل جدی داریم در جاده‌ها یک استراحتگاه‌ها پیدا نمی‌شود. این نکات در ۵۰ کیلومتری تهران نیز دیده می‌شود، چطور می‌خواهیم گردشگر هم بپذیریم.

عارف با اشاره به همزمانی آغاز برنامه هفتم‌توسعه و دولت چهاردهم گفت: آغاز بکار دولت با آغاز برنامه همزمان شده و این اتفاق خوبی است؛ رویکرد ما در دولت اشتغالزایی است و سهم گردشگری و صنایع دستی در رشد دیپلماسی فرهنگی برای ما بسیار مهم است؛ یکی از اولویت‌های ما دیپلماسی در حوزه منطقه است شاید در خیلی از جاها نتوانیم از این ابزار برای نزدیک شدن به کشورها استفاده کنیم ولی صنایع دستی یکی از افتخارات ایران است خیلی از کشورها حداقل تا قبل از انقلاب ایران را با صنایع دستی می‌شناختند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به افزایش ثبت جهانی میراث فرهنگی ایران اظهار کرد:  آثار ثبت جهانی ایران  روند خوبی گرفته و  باید در چهار سال آینده با ثبت ۱۰ اثر  از ۴۷ اثر به ۵۷ اثر  برسیم.

وی افزود: گزارشی از حفاری‌های غیرقانونی به ما می‌رسد عدم توجه به میراث فرهنگی عده‌ای را وسوسه می‌کند که حس کنجکاوی به حس اقتصادی تبدیل شود و بعد هم می‌دانیم که چه اتفاقی می‌افتد. طبق برنامه باید در هر سال ۹۵۰ اثر غیر منقول احیا و مرمت شود.

 عارف با  خطاب  قرار دادن وزیر میراث فرهنگی و گردشگری  گفت: در حوزه حاکمیتی نمی‌شود تنها به کمک منابع دولتی کارها را پیش برد باید از بخش خصوصی هم کمک گرفت. انتظار بخش خصوصی از ما این است که دولت مانع کار نشود اگر احکام یا تبصره‌هایی هست که مانع شده‌اند باید اصلاح شود.

کد خبر 1781805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha