تربیت نسل خودساخته بر مبنای هویت و سبک زندگی ایرانی‌اسلامی هدف آموزش وپرورش است

وزیری اجرایی‌سازی طرح ملی پروژه مهر، معلم، اولیا و مدرسه را سه ضلع مثلث اطمینان تعلیم و تربیت برشمرد وگفت: تربیت نسل خودساخته بر مبنای هویت و سبک زندگی ایرانی‌اسلامی هدف آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری شبستان از سمنان، سیدجمال وزیریبا بیان روایتی از حضرت امام‌صادق(ع) در وصف حق و جایگاه معلم، یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و سه‌هزار شهید استان به‌ویژه شهدای فرهنگی و دانش‌آموز را گرامی داشت و افزود: معلم، گوش شنوا و تمام مدینه فاضله دانش‌آموز است و به کمک معلم، تمام مشکلات جامعه حل خواهد شد و معلم در دوره ابتدایی شیوه زیستن، در دوره دبیرستان شیوه فکر کردن و اندیشیدن و در دانشگاه، شیوه عمل‌کردن را به دانش‌آموزان خود آمورش می‌دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، تصریح کرد: در واقع ما به کمک معلمان می‌توانیم آموزش خود را سرآمد و فرازنشین کنیم؛ چراکه آموزش سرآمد، تأمین‌کننده آینده نظام است و آینده نظام هم در دست منابع انسانی است که توسط آموزش و پرورش برای سایر دستگاه‌ها تولید می‌شود و این موضوع اهمیت این‌مجموعه را نشان می‌دهد.

وی تأکید کرد: آموزش سرآمد زمانی روی می‌دهد که سه ضلع مثلث اطمینان تعلیم و تربیت مبنی بر معلم، اولیا و مدرسه با یک‌دیگر همراهی کنند و آموزش سرآمد در واقع ما را از آموزش‌محوری، خارج و به سمت مهارت‌پروری سوق می‌دهد و باید دانش‌آموزان را از مدرک‌گرایی صفر به انسانیت‌گرایی برسانیم که از اهداف آموزش و پرورش است.

وزیری یادآور شد: هدف آموزش و پرورش، تربیت نسل خودساخته بر مبنای هویت و سبک زندگی ایرانی‌اسلامی است که قهرمان ارزش‌های خودش باشد و زمان آن رسیده که به سلطه‌گری آموزش پایان داده و به سمت سلطنت مهارت پیش رویم تا دانش‌آموزان ما پیش از این‌که دانشمند و آموخته شوند، بینش‌مند و فرهیخته شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان خاطرنشان کرد: معلم جبران‌کننده تمام نداشته‌های من و شما و مهم‌ترین عنصر نهاد تعلیم و تربیت و ماندگارترین واژه علم‌آموزی است و معتقدم که هیچ قله‌ای مگر به دست توانمند معلمان فتح‌ نخواهد شد و دستگاه پهن‌پیکر آموزش و پرورش، مؤفقیت امروز خود را مرهون معلمان، اولیا، قشر فرهنگی و فرهیخته جامعه است.

وی با بیان این‌که کرامت و ارتقا منزلت معلم، هدف دیگر آموزش و پرورش است تا مخاطبان خود را به حیات طیبه برساند، گفت: این موضوع همان مدینه فاضله و نقطه اوج سند تحول بنیادین است و زنده کردن انگاره‌های تربیتی ایرانی‌اسلامی، ایجاد مدرسه صالح و تربیت نسلی بصیر، مؤمن، معتقد، آگاه و وظیفه‌شناس، رسالت فعالان حوزه تعلیم و تربیت است و باید عقلانیت کلامی و رفتاری را در این مجموعه حاکم کنیم.

وزیری با تأکید بر این‌که پروژه مهر در واقع ابرپروژه آموزش و پرورش و یکی از ۱۱۴ پروژه مهم سند تحول بنیادین است، تصریح کرد: یک‌هزار و ۱۹۸ آموزشگاه استان سمنان در سال تحصیلی جدید، در قریب به پنج‌هزار و ۸۰۰ کلاس درس در دوره تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول و دوم، پذیرای ۱۳۵هزار دانش‌آموز است.

وی افزود: هشت‌هزار نیروی انسانی آموزش و پرورش استان سمنان دوره توانمندسازی را گذراندند و در راستای شعار «برای ایران، برای مدرسه» آمادگی مهری باشکوه را دارند و راهبرد کلان آموزش و پرورش نیز بازگشایی امن و مؤفق مدرسه است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به جذب ۶۵۰ نیروی جدیدالاستخدام، به‌کارگیری ۱۲۹ نیروی خریدخدمات و اعزام ۱۳ نیروی سربازمعلم به مناطق محروم و کم‌برخوردار اظهار داشت: قریب به ۵۰ درصد متقاضیان انتقالی در راستای اهداف طرح جوانی جمعیت، تحکیم و تشکیل خانواده به نزدیک‌ترین محل سکونت خود منتقل شدند.

وی افزود: امروز با پدیده جاهلیت مدرن و بی‌سوادی مدرن روبه‌رو هستیم و نیاز است به سمت پرسش‌های مفهومی حرکت کنیم.

وزیری تأکید کرد: لباس فرم مدارس باید متناسب با ویژگی‌های خاص خود باشد تا دانش‌آموز با پوشیدن آن، احساس تفاخر و رضایت کند.

وی هم‌چنین از آماده‌سازی ۵۰۰ بسته تجهیزات ورزشی و توزیع آن در هفته تربیت‌بدنی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳، افتتاح ۱۶ چمن مصنوعی در طی سال تحصیلی جدید و جذب اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال برای راه‌اندازی مجموعه فرهنگی‌ورزشی به نام شهید سیدرضی موسوی خبر داد و با اشاره به برخی از طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی شاخص معاونت‌های آموزشی، پرورشی، تربیت‌بدنی و...  و درخشش معلمان و دانش‌آموزان استان در جشنواره‌ها و مسابقات فرهنگی، هنری، ورزشی، قرآنی و... با کسب رتبه‌های برتر بین‌المللی و ملی، درخصوص راه‌اندازی چهار هنرستان جوار صنعت و معدن در گرمسار، سمنان، دامغان و شاهرود و افزایش آن به هشت هنرستان در آینده نزدیک، فراهم‌سازی بسترهای لازم به لحاظ نرم‌افزاری، توزیع بیش از ۹۰ درصد کتب درسی تمامی دوره‌های تحصیلی به مدارس، رشد ۸ درصدی نمرات شاخه نظری و میانگین امتحانات نهایی از ۱۱.۶۴ به ۱۲.۵۵ با رشد ۹۱ صدم نمره، ثبت نام بیش از ۲۵ هزار دانش‌آموز استان در مدارس غیر دولتی، کسب رتبه زیر دوهزار توسط بیش از ۲۵۰ دانش‌آموز استان در کنکور ۱۴۰۳ و... مطالبی بیان کرد.

کد خبر 1782415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha