مهاجران؛ امنیتی‌ترین مسئله این روزهای ایران/ خطر بیخ گوش اصناف

گودرزی با ابراز تاسف از در اختیار قرار گرفتن بسیاری از صنوف بازار توسط افغانستانی‌ها گفت: پس گرفتن این صنوف در آینده بسیار سخت خواهد بود. امروز موضوعی امنیتی‌تر از مساله مهاجران خارجی در کشورمان وجود ندارد.

«حمیدرضا گودرزی» نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و اجتماع خبرگزاری شبستان با اشاره به نگرانی مردم از در اختیار قرار گرفتن بیشتر صنوف بازار توسط افغانستانی ها، اظهار کرد: همه کشورهای دنیا برای موضوع مهاجرین چه قانونی و چه غیرقانونی یک برنامه مدون و دقیق دارند که بر اساس این برنامه، سالیانه تعداد آنها را کم یا زیاد می کنند. متاسفانه کشور ما به دلیل گستردگی مرزی که به خصوص با کشورهای افغانستان و پاکستان دارد؛ ورود افغانستانی ها به کشورمان را یک مقدار بی حساب کتاب کرده است.

جز نیروی انتظامی هیچ دستگاهی با مهاجران برخورد نمی کند

 وی با بیان اینکه متاسفانه هیچ دستگاهی جز نیروی انتظامی پاسخگوی این مساله مهم و حیاتی نیست، بیان کرد: این در حالی است که نیروی انتظامی آخرین نهادی است که باید پاسخگو باشد اما متاسفانه هم اولین و هم آخرین دستگاهی است که برخورد می کند. ضمن اینکه این مشکل در مساله حجاب هم وجود دارد؛ همان طور که در حوزه حجاب ۲۵ دستگاه موظف به پاسخگویی و فرهنگ سازی هستند، اما فقط نیروی انتظامی در آن پیشقدم است، در مساله ساماندهی اتباع خارجی هم همین مشکل وجود دارد، چراکه دستگاه های مختلفی در ساماندهی این مساله سهیم هستند، ولی همه اینها از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و فقط نیروی انتظامی جور همه آنها را می کِشد.

گودرزی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر هم این مساله باید با یک فوریت مورد رسیدگی قرار بگیرد و دستگاه های مربوطه با اولویت قرار دادن آن چاره ای بیندیشند وگرنه مساله پیچیده تر از شرایط فعلی می شود. تنها کاری هم که نیروی انتظامی می کند، این است که اتباع خارجی را دستگیر می کند و با اتوبوس به میرجاوه انتقال می دهد اما همان فرد ( افغانستانی) دو روز بعد مجددا به تهران برمی گردد؛ در واقع ما در یک چرخه باطل گیر کرده ایم.

شرایط بحرانی کشور با حضور اتباع خارجی در آینده ای نزدیک

این نمایند مجلس با بیان اینکه در آینده ای نزدیک پیامدهای حضور اتباع خارجی شرایط کشورمان را بحرانی تر خواهد کرد، افزود: متاسفانه بسیاری از مسائل و معضلاتی که در حوزه صنعت و معدن، حوزه های اقتصادی و سایر بخش ها به وجود آمده، حاصل ورود بی حساب و کتاب همین اتباع خارجی به کشورمان است که در آینده ای نه چندان دور کنترل آن هم برای ما مشکل تر خواهد بود ضمن اینکه پاکستان هم در حال اخراج اتباع افغانستانی از کشورشان است و این مساله شرایط ما را بدتر می کند بنابراین ضرورت دارد که مسئولان هر چه سریع تر تصمیمات عاجل جهت حل این مساله اتخاذ نمایند.

وی با بیان اینکه در امارات شرایط و قوانین سختی برای ورود اتباع خارجی وضع کرده اند، تصریح کرد: به این صورت است که اگر من بخواهم در دبی یک مهاجر خارجی بکارگیری کنم یا در منزل خود جا دهم؛ صفر تا صد مسئولیتش بر عهده خودم است در حالی که در کشور ما چنین شرایطی حاکم نیست. مساله این است؛ در حال حاضر برخی از روستاهای ما کاملا در اختیار افغانستانی ها قرار گرفته و حتی ترکیب جمعیتی روستاهای ما را هم کاملا بر هم زدند که این درد بزرگی است.

وی در ادامه افزود: متاسفانه زمانی به خودمان خواهیم آمد که دیگر دیر شده؛ فقط چشمان باز می کنیم و می بینیم که ای دل غافل، مثل اینکه ظاهرا ما اجنبی بودیم و آنها ایرانی که دیگر کار از کار گذشته است. بنابراین با توجه به این شرایط بحرانی، ضرورت دارد که وزارت کشور و وزارت امور خارجه که در اولویت دستگاه های رسیدگی قرار دارند تا شرایط بدتر نشده، تصمیمی اتخاذ کنند و اقدامات لازم را انجام دهند یا اگر دولت، طرح یا برنامه ای را آماده کرده به مجلس ارایه دهد؛ چرا که ما آمادگی حل این مساله را با فوریت داریم.

پس گرفتن صنوف در آینده از دست افغانستانی ها بسیار سخت می شود

وی با ابراز تاسف از در اختیار قرار گرفتن بسیاری از صنوف بازار در دست افغانستانی ها، گفت: پس گرفتن این صنوف در آینده از دست افغانستانی ها بسیار سخت خواهد بود نه اینکه ما بخواهیم به زور بگیریم و آنها ندهند، خیر؛ بلکه بعد از ۵ تا ۶ سال دیگر نیروی مختصص و حرفه ای ایرانی با حضور اتباع خارجی در برخی صنوف (سنگاری، بنایی و..) از بین رفته و ما خواه ناخواه محتاج نیروی افغانستانی خواهیم شد؛ همان گونه که شاهدید در حال حاضر هم صنف کیف و کفش ما را تا حدودی اتباع خارجی در دست گرفته اند و قشر کارگر ما هم بسیار کمرنگ شده است.

گودرزی با بیان اینکه افغانستانی ها شب تصمیم می گیرند صبح در ایران هستند ابراز کرد: ساماندهی و برخورد با اتباع خارجی فقط وظیفه ناجا نیست بلکه باید همه دستگاه های مربوطه وارد عمل شوند.

ما قوانین محکمی نداریم

وی با بیان اینکه مرزها نقش زیادی در ورود غیرقانونی افغانستانی‌ها به ایران ندارند، تصریح کرد: ایران حدود ۹۰۰ کیلومتر با افغانستان و ۱۸۵۰ کیلومتر با عراق مرز مشترک دارد؛ بنابراین قوانین کشور ما باید به قدری محکم و بازدارنده باشد که  اگر منِ نوعی یک افغانستانی را برای نگهبانی گماردم بلافاصله با توجه به قوانین موجود با من برخورد کنند لذا مساله این است که ما قوانین محکمی نداریم. اینکه چرا مهاجرت به کشور دبی سخت است به خاطر این است که اگر کسی بخواهد یک مهاجر خارجی را بکارگیری کند ابتدا باید مالیات و عوارضش را بپردازد سپس هر اتفاقی که رخ دهد مسئولیتش بر عهده خودش می باشد این در حالی است که مهاجران افغانستانی هیچ مالیاتی در کشور ما پرداخت نمی کنند و به راحتی هم بیشتر صنوف ما را در اختیار گرفتند.

تشکیل سازمان ملی مهاجرت یک کار عبث و بیهوده 

وی با بیان اینکه تشکیل «سازمان ملی مهاجرت» هم دردی را دوا نمی کند، اظهار کرد: تا در کشور ما مشکلی پیش می‌آید سریع یک شورای اجتماعی یا یک سازمان، راه اندازی می کنند در حالی که اصلا نیازی به این تشکیلات نیست، چرا که در وزارت کشور بخشی بنام حوزه اجتماعی وجود دارد که همه این معضلات در آن مورد رسیدگی قرار می گیرد. بنابراین، تشکیل سازمان ملی مهاجرت یک کار عبث و بیهوده است که جز هزینه چیزی بر دوش دولت نمی گذارد.

لزوم الگوبرداری از کشورهای خارجی در برخورد با مهاجران

وی بر لزوم الگوبرداری از کشورهای خارجی در برخورد با مهاجران تاکید و خاطرنشان کرد: در هیچ کشوری هشت میلیون مهاجر خارجی وجود ندارد؛ این یعنی بمب متحرک؛ مسئولان باید هر چه سریع تر اقدام کنند چرا که موضوعی امنیتی تر از مساله مهاجران خارجی در کشورمان وجود ندارد، بنابراین  پیشنهادم این است که این مساله از طریق وزارت کشور بررسی و پیگیری شود تا هر چه زودتر به یک نتیجه مورد قبول دست یابیم.

کد خبر 1782531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha