ساخت میدانِ عرضه دام برای حسینیه اعظم زنجان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان به طرح ساخت میدان عرضه دام برای حسینیه اعظم اشاره کرد و گفت: این طرح با ۳۰ میلیارد تومان اعتبار مجوز ساخت دریافت کرده است و زمینه اشتغالزایی ۲۰ نفر را فراهم خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، حجت الاسلام مختار کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در نشست خبری هفته وقف اظهار کرد: یکی از مشکلات مجموعه اوقاف عدم تبیین عملکرد و اقدامات است، اگر نهادی با رسانه ها تعامل نداشته باشد نمی تواند عملکرد خود را برای عموم تبیین کند. در استان زنجان رسانه ها با هدف خدمت رسانی و انتقال پیام ارگان ها به عموم مردم با دلسوزی فعالیت می کنند.

وی با تشریح عملکرد اوقاف و امور خیریه استان زنجان یادآور شد: در سنوات اخیر تغییراتی در سازمان اوقاف ایجاد شد و به لحاظ سیاست گزاری ها تابع سیاست های مرکز هستیم. اوقاف و امور خیریه برخلاف سنوات قبلی که به صورت اجاره داری موقوفات درآمدزایی داشت، در سنوات اخیر سرمایه گذاری در موقوفات را در دستور کار خود قرار داده و در همین راستا، معاونت بهره وری و اقتصادی در این مجموعه تقویت شود.

حجت الاسلام کرمی، با بیان اینکه ماهیت موقوفات اقتصادی است و اوقاف و امور خیریه دستگاه فرهنگی نیست و اعتباری تحت عنوان برنامه های فرهنگی دریافت نمی کند، یادآور شد: عملکرد اوقاف و امور خیریه استان زنجان در سنوات اخیر در حوزه سرمایه گذاری بی نظیر بوده است.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته الحاق ۲۳۰ هکتار از زمین های شهری برای تامین مسکن ملی در دستور کار اوقاف استان زنجان قرار گرفت، تصریح کرد: از این میزان زمین ۲۲.۵ هکتار از اراضی موقوفات در قیدار به مسکن ملی واگذار شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان همچنین ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی را از دیگر سرمایه گذاری های اوقاف خواند و گفت: بنا به آماری که از سوی محققان اعلام شده تا ۵ سال آینده ایران به ۱۲۰ هزار مگا وات برق نیاز دارد و دولت استان ها موطف می کند با مشارکت مردم در این زمینه فعالیت کند. در همین راستا تامین ۳ مگاوات انرژی برق در موقوفات استان زنجان در دستور کار اوقاف استان قرار گرفته است.

وی در خصوص حمایت اوقاف و امور خیریه از طرح های دانش بنیان و سرمایه گذاری در این زمینه گفت: در استان زنجان علیرغم رایزنی با دانشگاه ها برای طرح های دانش بنیان موفقیتی حاصل نکردیم.

حجت الاسلام کرمی به تعیین تکلیف زمین موقوفه متعلق به امامزاده سبد اسماعیل شناط ابهر نیز اشاره کرد و گفت: پس از سال ها بلاتکلیفی در خصوص این زمین که در اختیار ورزش و جوانان قرار داشت مجبور به کار حقوقی بودیم و حکم تخلیه را کسب کردیم و از آنجائیکه موظف به مماشات با دستگاه ها برای حل مشکل موقوفات هستیم، به دنبال اجرای حکم نبودیم و با گفتگو موضوع مطرح شد، پیشنهاد سرمایه گذاری دادیم ولی متاسفانه همکاری نکردند و مجبور شدیم کارها براساس روال قانونی پیش ببریم از اینرو با یکی از پزشکان متعهد وارد مذاکره شدیم و مقرر گردید تا کلینیک مجهز کم نظیری در ۷ طبقه در این زمین ساخته شود.

وی به مخالف برخی ورزشکاران در خصوص این تصمیم اشاره کرد و گفت: اوقاف و امور خیریه استان زنجان مخالف ورزش نیست و ما ورزشگاه موقوفه در شهرستان ابهر داریم ولی ملکی که متعلق به امامزاده و موقوفه است باید تعیین تکلیف شود.

حجت الاسلام کرمی به طرح کاشت درخت زیتون به مساحت ۵ هکتار در شهر آببر اشاره کرد و گفت: مجوزهای لازم در حوزه آب و برق اخذ شده و منابع طبیعی نیز همکاری خوبی با اوقاف و امور خیری دارد در این طرح سرمایه گذاری با ۴ میلیارد تومان اعتبار برای پنج نفر اشتغالزایی ایجاد می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان به طرح ساخت میدان عرضه دام برای حسینیه اعظم اشاره کرد و گفت: این طرح با ۳۰ میلیارد تومان اعتبار مجوز ساخت دریافت کرده است و زمینه اشتغالزایی ۲۰ نفر را فراهم خواهد کرد.

وی طرح توسعه بقعه قیدارنبی(ع) و کف سازی ۵ هزار مترمربع فضای اطراف بقعه را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای استاندارد سازی سرویس بهداشتی این حرم ۱۱ میلیارد تومان هزینه شده است.

حجت الاسلام کرمی در خصوص طرح توسعه امامزاده سید ابراهیم(ع) زنجان نیز گفت: امامزاده ها اعتبار دولتی ندارند از طریق نذورات، فروش قبر و کمک خیرین هزینه های خود را تامین می کنند و این در حالی است که اعتبارات امامزاده سید ابراهیم(ع) زنجان از طریق نذورات مردم تامین می شود و لازم است برای توسعه امامزاده از ظرفیت خیرین استفاده کنیم. فروش قبور امامزاده سید ابراهیم(ع) برای تامین بخشی از درآمد طرح توسعه این امامزاده مطرح شد که مورد تایید قرار نگرفت.

وی با بیان اینکه یکی از تکالیف اوقاف ایجاد وقف جدید است که متاسفانه با سم پاشی هایی که انجام می شود مردم تمایل چندانی برای وقف ندارند، گفت: بایستی از طریق روحانیون و رسانه ها اهمیت وقف برای مردم تبیین شود. سال گذشته ۱۶ مورد وقف جدید در استان ثبت شده است.

کد خبر 1782729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha