«إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَک و...» را باید در وجودمان تقویت کنیم

امام جمعه شهرستان مارگون با اشاره به اینکه آمریکا، اسرائیل و همپیمانانش هیچ گاه خیرخواه ملت‌های اسلامی نبوده و نخواهد بود، گفت: «إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ وَ...» را باید در وجودمان و تا آخرین لحظه عمرمان تقویت کنیم .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام والمسلمین «رحم الله خواجه پور» ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه شهر مارگون ضمن توصیه خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، دوری از گناه و معصیت، موضوع خطبه نخست را در رابطه با عوامل موثر در تربیت دانست و اظهار کرد: انسان موجودی تربیت پذیر و بر اثر تربیت درست می‌تواند به عالی‌ترین مدارج روحی معنوی و علمی دست یابد.

امام جمعه شهرستان مارگون گفت: نخستین عامل موثر در تربیت تقویت اراده و به کار گرفتن آن است و هر مقدار اراده قوی‌تر باشد، انسان بیشتر مالک خود و سرنوشت خود می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اراده به معنای تسلط بر نفس یعنی نفس ممکن است تمایل به گناه داشته باشه که اگر تسلط داشته باشیم، می‌تونیم به راحتی جلوی این تمایل را بگیریم، افزود: امیرالمومنین امام (ع) تعبیری دارند بسیار زیبا اول در رابطه با خطاکار و گناهکار می‌فرماید: «أَلَا وَ إِنَّ الْخَطَایَا خَیْلٌ شُمُسٌ حُمِلَ عَلَیْهَا أَهْلُهَا مثل گناهان مثل اسب‌های چموش است که اختیار از کف سوار می‌گیرند» .

حجت الاسلام خواجه پور ادامه داد: امام علی (ع) درباره تقوا که نقطه مقابل آن است می‌فرماید:« أَلَا وَ إِنَّ التَّقْوَی مَطَایَا ذُلُلٌ حُمِلَ عَلَیْهَا أَهْلُهَا مثل تقوا مثل مرکب‌های رام است که اختیار مرکب در دست سوار است نه اختیار سوار دست مرکب»، بنابراین می‌توان گفت تقوا داشتن باعث تسلط انسان بر نفس می‌شود و اراده او را قوی و پولادین می‌کند.

امام جمعه شهرستان مارگون با بیان اینکه دومین عامل موثر در تربیت نیایش و پرستش خدای متعال است، بیان کرد: یکی از اموری که از استعدادهای خاص انسانی شمرده می‌شود، نیایش و پرستش است که با نماز، انجام واجبات و ترک محرمات محقق می‌شود و اگر انسان به تربیت خود و فرزندانش علاقه مند است و می‌خواهد افرادی را در جامعه تربیت کند، باید به مسئله نیایش و عبادت اهمیت دهد.

وی ضمن تاکید بر اینکه باید به نماز در منازل و در زندگی اهمیت دهیم تا در دنیا و آخرت سربلند و سعادتمند شویم، یاداور شد: سومین عامل موثر در تربیت مراقبت و محاسبه است.

حجت الاسلام خواجه پور خاطرنشان کرد: امیرالمومنین امام علی علیه السلام می‌فرماید: «حاسِبوا أنْفُسَکُم قَبلَ أنْ تُحاسَبوا ، و زِنوها قَبلَ أنْ تُوزَنوا خودتان را محاسبه کنید قبل از اینکه شما را محاسبه کنند و خودتان را وزن کنید قبل از اینکه وزنتان کنند».

خطیب نماز جمعه شهر مارگون اظهار کرد: در روایت داریم «لیس منا من لم یحاسب نفسه فی کل یوم از ما نیست کسی که در روز خود را محاسبه نکند»، تلاش کنید عیب و نقص نفس را بگیرید ممکن است نفس اماره شود یا لوامه یا مطمئنه بهترین نفس نفسی است که ارجعی الی ربک راضیته مرضیه باشد.

وی چهارمین عامل تربیت موثر را تفکر دانست و افزود: فکر کردن در مسیر الهی لازم است، در روایت داریم از ۷۰ سال عبادت بالاتر است، تفکر باعث می‌شود که انسان دست از هر اقدامی عجولانه بردارد، زیرا با فکر کردن درست انسان می‌تواند عاقبت بخیر شود.

حجت الاسلام خواجه پور یاداور شد: پنجمین عامل موثر در تربیت مسئله جهاد است، جهاد یکی از عواملی است که در تربیت انسان اثرگذاری بالایی دارد و همنشینی با صالحان کار جهاد از عواملی است که می‌تواند در تعلیم و تربیت انسان و جامعه اثرگذار باشد. ‌

امام جمعه شهرستان مارگون در خطبه دوم نماز جمعه امروز حادثه تلخ و غمبار سانحه معدن زغال سنگ در طبس که به جان باختن و جراحت گروهی از کارگران زحمتکش منجر شد را تسلیت گفت و ادامه داد: وقوع چنین حادثه‌ای حقیقتاً احساسات ملت را جریحه‌دار کرده است.

وی خاطرنشان کرد: لازم است به جهت جلوگیری از وقوع چنین حوادثی در آینده، تمام ابعاد این حادثه مورد بررسی قرار گیرد تا شاهد چنین حوادث غمباری در کشور نباشیم و از طرفی لازم است سطح ایمنی در معادن تقویت شود و مسئولانی که در قبال این صنعت و معدن کوتاهی کردند با آنها بر اساس ضوابط و قوانین برخورد شود تا شاهد چنین حوادثی در کشور نباشیم.

حجت الاسلام خواجه پور بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت را یادآور شد و گفت: رهبر معظم انقلاب در رابطه با ایستادگی و مقاومت ملت فرمودند «امروز به برکت ایستادگی ملت ایران اسلامی جرات حمله به مرزهای ایران را ندارند و جور دیگری در حال عناد و دشمنی هستند.مسئله دشمن با ما بر روی انرژی هسته‌ای، حقوق بشر و حقوق زن نیست، این‌ها همه بهانه است. دشمن از اقتدار، استقلال و عزت جمهوری اسلامی می‌هراسد و تاب توان این همه اقتدار را ندارد، چون روزی خودش ادعای قدرت و سلطه‌گری می کرد».

خطیب نماز جمعه شهر مارگون به بخش دیگری از سخنان معظم له اشاره و افزود: «دفاع مقدس جوهر واقعی انسانی و ایمانی را در جوان‌ها زنده کرد، جنگ فقط برای دفاع وطن نبود، مسئله این جنگ دفاع از اسلام بود، جوان امروز نیاز به دو گزارش توصیفی و تبنیینی دفاع مقدس دارد».

وی خاطرنشان کرد: رسانه دشمن برای براندازی نظام ولایی تلاش می‌کند، اگرچه نتوانسته کاری کند و این تلاش به جایی نخواهد رسید، اما مردم بصیر ایران اسلامی باید به میدان بیایند و جنگ، اهداف جنگ تحمیلی و دفاع مقدس را به نسل جوان امروزی بیاموزند.

حجت الاسلام خواجه پور بیان کرد: مقام معظم رهبری در زمینه اتفاقات در لبنان فرمود «حزب الله لبنان که برای غزه سینه سپر می‌کند در معرض حوادث تلخ قرار می‌گیردف جهاد فی سبیل الله می‌کند و مقاومت فلسطین و حزب الله پیروز است. کسانی که عناصر موثر و ارزنده حزب الله را به شهادت رساندند نمی‌توانند با شهادت این عزیزان حزب الله را از پا درآورند. اگر رژیم صهیونیستی می‌توانست نیروهای مبارز را شکست دهد که به جان زنان و کودکان بی‌گناه نمی‌افتاد، این همه خون و خونریزی و جنایت برپا نمی‌کرد».

امام جمعه شهرستان مارگون سخنان رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل را یادآور شد و گفت: این سخنان در جهت تبیین رسالت، اهداف انبیا و پیامبران مبنی بر برچیدن اختلافات امت‌ها، گسترش حق و عدالت در جامعه به دور از رنگ، نژاد، جنسیت، زبان و توصیف ایران به کشوری حق گرا، حقیقت گرا، واقعیت گرا، مدافع حقوق بشر، پایبند به قانون بود.

وی افزود: از طرفی به تصویر کشاندن چهره زشت و منحوس و جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی و همپیمانانش در کشتار مردم غزه، لبنان و محکوم ساختن این جنایت و درخواست توقف این خشونت و رد ادعای مدعیان حقوق بشر و عدم تعهد به برجام و حمایت از جنایات وحشیانه از سوی آمریکا و از طرفی آمریکا و اسرائیل به عنوان دو کشور تروریست در جنایت سردار حاج قاسم سلیمانی در بغداد و از طرفی دعوت به صلح و آرامش در منطقه و درخواست صلح بین روسیه و اوکراین یک مواضع اخلاقی و مقتدرانه بود.

حجت الاسلام خواجه پور ضمن انتقاد از این سخن که ما در مقابل دشمنانمان که سلاحشان را زمین بگذارند تا سلاحمان را زمین بگذاریم، ادامه داد: ما با دشمنی که نه انسانیت دارد، وحشی‌گری را پیشه خود کرده، دشمنی که به هیچ قانون و تعهداتی پایبند نیست، نه منطق دارد و نه منطوق و دست از جنایات و وحشی‌گری بر نمی‌دارد و خویش خوی حیوانی است و نمی‌توان یک لحظه به آن اعتماد کرد را نمی‌توانیم در مقابل آنها سلاحمان را زمین بگذاریم.

امام جمعه شهرستان مارگون تصریح کرد: آمریکا، اسرائیل و همپیمانانش هیچ گاه خیرخواه ملت‌های اسلامی نبوده و نخواهد بود که ما بخواهیم به آنها اعتماد کنیم یا صلح و برادری برقرار کنیم. «إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ وَ وَلِیٌّ لِمَنْ وَالاَکُمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاکُمْ» را باید در وجودمان و تا آخرین لحظه عمرمان تقویت کنیم .
وی ادامه داد: آیا آمریکایی که از قبل از انقلاب، در حین انقلاب، بعد از انقلاب و تاکنون به دنبال تضعیف و تخریب امت‌های اسلامی و به ویژه براندازی این نظام و حکومت اسلامی است را می‌توان با آن برادری کرد؟.
حجت الاسلام خواجه پور افزود: آمریکایی که برای رفع تحریم‌ها در ایران به هیچ تعهدی پایبند نبوده و از برجام خارج شده را می‌توان به عنوان خیرخواه ایران اسلامی قلمداد کرد؟ هرگز، ما هیچ گاه ادعای برادری با آمریکا نکرده و نخواهیم کرد، هیچ گاه ادعای برادری با اسرائیل و همپیمانانش نکرده و نخواهیم کرد، بلکه آنها را به عنوان دشمن اصلی اسلام و قرآن امت‌های اسلامی می‌دانیم.
خطیب نماز جمعه مارگون گفت: یقین بدانید علاوه بر اینکه سلاحمان را در مقابل دشمنانمان کنار نخواهیم گذاشت، بلکه به پیشرفت و افزایش ابزارهای جنگی‌مان در مقابل دشمنان روز به روز ادامه خواهیم داد و یک روز ان شاالله با وحدت مسلمین جهان استکبار جهانی را از صحنه روزگار محو خواهیم کرد.
کد خبر 1783034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha