وجود بیش از ۱۴۰۰ موقوفه منفعتی و انتفاعی در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما در اوقاف و امور خیریه استان بیش از هزار و ۴۰۰ موقوفه منفعتی و انتفاعی داریم .

حجت الاسلام «عباس نصیرالاسلامی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و همچنین دهه وقف، اظهار کرد: یکی از سنت‌های حسنه ای که در این هفته پیش رو داشتیم، سنت حسنه وقف است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: وقف به معنای ساری و جاری کردن درآمد آن در راه خیر است.

وی با اشاره به اینکه هیچ حسنه‌ای را سراغ نداریم که ۷۰۰ یا هزار سال نام آن باقی بماند، افزود: ما هیچ کار خیری را سراغ نداریم که مانند وقف، نام ما تا ابد باقی بماند و اندوخته و توشه ما ذخیره‌ای برای قیامت باشد.

حجت الاسلام نصیرالاسلامی خاطرنشان کرد: امیرالمومنین امام علی علیه السلام فرمودند «صدقه و وقف هر دو ذخیره‌ و پس انداز برای روز قیامت هستند».

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ما در اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از هزار و ۴۰۰ موقوفه منفعتی و انتفاعی داریم .

وی انتفاعی را موقوفه‌ای دانست که از عین آن مثل مسجد، حسینیه، فاطمیه، بیت العباس، گورستان‌ها، دارالقرآن‌ها و دارالایتام‌ها استفاده می‌کنیم، یادآور شد: شاید کمتر از ۱۵ درصد از این تعداد موقوفات، موقوفات منفعتی هستند که عواید و درآمد آنها در راه خیر، روضه خوانی حضرت سیدالشهدا علیه السلام، ایتام، فقرا و نیازمندان هزینه می‌شود.

حجت الاسلام نصیرالاسلامی خاطرنشان کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد موقوفات منفعتی و درآمدزا که درآمد آنها در راه خیر و نیازمندان هزینه کنیم، در این زمینه کمتر موقوفه داریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما سازمانی را سراغ نداریم که کار خیر را به نام خود خیر به ثبت برساند و سند مالکیت در سازمان اوقاف و امور خیریه به نام افراد خیر و واقف به ثبت می‌رسد، هیچ ارگانی این ادعا را ندارد زیرا همه املاک ارگان‌ها همه به نام دولت هستند.

وی افزود: در سازمان اوقاف و امور خیریه همه کارهای خیر، املاک وقف شده در راه کارهای خیر سند مالکیت همه آنها به نام خیر و واقف ثبت می‌شود.

حجت الاسلام نصیرالاسلامی با طرح این سوال که چه استانی را سراغ دارید که همه درآمد و هزینه در همان منطقه و به همان نیت واقف هزینه شود؟، ادامه داد: تنها ارگانی که می‌تواند درآمد موقوفه یا امامزاده را در همان محل و منطقه هزینه کند، سازمان اوقاف و امور خیریه که همه موقوفات و عواید آن در راه واقف و همان منطقه به نیت واقف عمل می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد ما در اداره کل اوقاف استان بودجه فرهنگی و بودجه‌ای که برای موقوفات باشد، نداریم، اظهار کرد: پروژه خلیج فارس در میدان هفت تیر که کار آن به کندی پیش می‌رود، همه از عواید مستاجرین خوش حساب است که جای تقدیر و تشکر دارد و آنها نیز در ثواب این کار خیر شریک هستند.

وی یادآور شد: ما در هفته وقف برنامه‌های متنوعی داریم که آخرین آن همایش یاوران وقف بود که در مسجد فاطمه الزهرا سلام الله علیها محمودآباد یاسوج با حضور نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار و از خیرین و واقفین خیراندیش تجلیل شد.

حجت الاسلام نصیرالاسلامی افزود: ما در سال گذشته ۱۰ فقره وقف جدید را به ثبت رساندیم، هرچند که وقف‌هایی که در سامانه به ثبت می‌رسند بیشتر از این تعداد هستند که این‌ها موقوفات غیرانتفاعی مسجد و حسینیه هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ما در برخی مناطق مثل مرکز استان کمبود مسجد و حسینیه داریم که این کار توسط دولت و حاکمیت محقق نخواهد شد، بلکه خیرین و واقفین می‌توانند در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی اظهار کرد: در هفته وقف امسال ۴۰۰ بسته لوازم التحریر با مبلغ تقریبی ۵۰۰ میلیون تومان بین فقرا و نیازمندان تقسیم شد که همه از محل موقوفات خیراندیش و موقوفاتی که در راه تحصیل دانش آموزان بی بضاعت اموال خود را وقف کردند، بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما برای ازدواج جوانان و تهیه جهیزیه دختران نیازمند، احتیاج به موقوفه داریم.

حجت الاسلام نصیرالاسلامی افزود: وقف بالاترین، ماندگارترین و موثرترین خیرات و حسنات است که ما می‌توانیم طبق حدیث شریف نبوی «حسنه افراد بسته می‌شود، مگر اینکه انسان صدقه جاری از خود باقی بگذارد» وقف برای صدقه جاری در آخرت انجام دهیم.

وی یادآور شد: همه ما می‌توانیم در وقف مشارکتی شرکت کنیم و حدود دو سالی است که در این زمینه اقداماتی انجام گرفته از جمله در زمینه زائرسرای حضرت بی بی حکیمه سلام الله علیها در شهرستان گچساران که سهام هر نفر مبلغ ۵۰ هزار تومان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:از همه افرادی که دارای تمکن مالی هستند دعوت می‌شود که ملک یا املاک و یا اینکه به هر طریق ممکن موقوفه را جهت حل مشکلات نیازمندان در اوقاف و امور خیریه محل خود به ثبت برسانند تا بتوان از محل آنها به فقرا و نیازمندان کمک کرد.

کد خبر 1783093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha