نبرد حزب‌الله، جبهه‌آرایی برای آینده جهان/مهدویت به مقاومت امید می‌دهد

حجت‌الاسلام دهقانی‌آرانی با بیان اینکه مهدویت نوعی جریان روشن‌کننده و امیدبخش در دل جبهه مقاومتِ حزب‌الله است، گفت: نبرد حزب‌الله، حماس و دیگر گروه‌های مقاومت با اسرائیل تنها نبرد یک یا دو گروه خاص با یک کشور کوچک و جعلی مانند اسرائیل نیست در واقع جبهه آرایی دو تفکر مهم برای آینده جهان است.

حجت‌الاسلام زهیر دهقانی‌آرانی، استادیار دانشگاه تهران و پژوهشگر مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه اصل دشمن شناسی اصل بسیار مهم عقلانی، قرآنی و روایی است، اظهار کرد:  از نظر عقلی مشخص است که باید دشمن را شناخت و رصد کرد و از نظر قرآنی هم آیات متعددی در زمینه دشمن شناسی، انواع دشمنان، راه های مقابله و ... داریم.

وی گریزی به روایت حضرت امیرالمؤنین علی علیه‌السلام در این راستا زد و گفت: به استناد این روایت هر کس در مقابل دشمن بخوابد با حیله و مکر دشمن به هوش می‌آید که کار از کار گذشته است این موارد نشان می دهد باید دشمن شناسی را جدی بگیریم.

استادیار دانشگاه تهران افزود: یکی از مهمترین دشمنان که در قرآن کریم هم به آن مفصل پرداخته شده یهودیان با ویژگی های منفی است، ویژگی های منفی که امروزه با رژیم نامشروع صهیونیستی منطبق است و باید در زمینه شناخت این دشمن کار انجام شود و قرآن و روایات منبع بسیار مناسبی برای یادگیری و اینکه چگونه باید عمل کرد، هستند.

دستور قرآن برای ایجاد رعب در دل دشمنان

حجت‌الاسلام دهقانی‌آرانی با بیان اینکه در قرآن در زمینه شیوه مواجهه با دشمنان دستور به تقوا و صبر داده شده است، گفت: با توجه به آیه «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ»، قرآن دستور داده که افراد و جامعه مذهبی تا می‌توانند خود را قوی کرده و بازدارندگی ایجاد کنند و در قرآن حد بازدارندگی به استطاعت انسان گذاشته شده است برخی برای هزینه کردها شکایت می کنند در حالی که این هزینه کردها برای ایجاد رعب و وحشت در دل دشمنان، دستور قرآن است.

وی یادآور شد: جریان مقاومت که امروز طلیعه دار مقابله با دشمنان است، متحمل هزینه‌های مختلف از جمله اهدای شهیدان شده است جبهه مقاومت در خط مقدم مبارزه با دشمنان بوده و خالی کردن پشت آنها جفا است چرا که آنها مجاهدان فی‌سبیل‌الله هستند و ما باید از لحاظ فکری و دیگر جهات یاریگر آنها باشیم چراکه ایمان و عمل آنها برخاسته از آموزه‌های اصیل اسلامی و شیعی است.

وی با اشاره به ارتباط مهدویت با جریان مقاومت، گفت:  این ارتباط را باید به نوعی دوسویه دانست یعنی باورهای مهدوی در رشد و تقویت اعتقادی و معنوی جریان مقاومت بسیار مؤثر است و باید به این باورها دقت داشت مهدویت نوعی امید، آینده نگری مثبت، توجه به امام حیِّ غایب که بسیار مهم بوده و باعث امید و آرمان خواهی است، ایجاد می‌کند این نکات برای حیات جبهه مقاومت ضروری است و اگر این موارد نباشد بسیاری وادادگی ها و سازش ها اتفاق می‌افتد.

مهدویت بدون مقاومت دوام نمی آورد

وی با بیان اینکه مهدویت بدون جریان مقاومت پایداری ندارد، یادآور شد: می بینیم برخی جریانات انحرافی به راحتی با هر گونه فشار، عقب نشینی می‌کنند این یعنی آنها اسلام و تشیع اصیل نیستند چرا که اسلام و تشیع اصیل مقابل ظلم و جنایت و زور می‌ایستد کما اینکه در نهضت علوی، نهضت حسینی آن را دیده‌ایم، بنابراین اینها ارتباط دوسویه دارند.

استادیار دانشگاه تهران و پژوهشگر مرکز مهدویت تأکید کرد: در شرایط کنونی که قالب جریان مقامت به خصوص در لبنان و حتی یمن جریان تشیع هستند مهدویت شیعی به صورت خاص این نمود و تأثیر بسیار زیاد را بر جریان مقاومت داشته است و نمونه آن را می توان در برخی کتاب‌ها  و اظهار نظر افرادی مانند سیدحسن نصرالله و... دید.

حجت‌الاسلام دهقانی‌آرانی تأکید کرد: افرادی که با سران و بزرگان حزب الله ارتباط دارند، اذعان می‌کنند که مهدویت نوعی جریان روشن‌کننده و امیدبخش شدید در دل جبهه مقاوت حزب‌الله است و تأثیر آن نه تنها در حال حاضر که در جنگ های قبلی حزب‌الله با اسرائیل که به پیروزی انجامید، مشهود است.

وی با بیان اینکه این تأثیر را غرب هم فهمیده است، گفت: اسرائیل، غرب و مجامع علمی و تحقیقاتی غرب روی این موضوع کار کردند دیوید کوک، محقق دانشگاه رایس آمریکا و اسلام پژوه غربی مقاله‌ای به نام «منجی‌گرایی در هلال شیعی» دارد در این مقاله وقتی به حزب‌الله لبنان می‌پردازد باور مهدویت را در تقویت درونی اعضای مقاوت لبنان بسیار مهم دانسته و با بیان مثال و خاطرات، این عنصر را باعث کمک و قوت جبهه مقاومت می‌داند، احساس اینکه امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه به این جبهه نظر و توجه دارد، بسیار مهم است وقتی دشمن روی موضوع و عناصر معنوی و باورهای اعتقادی شیعیان تحقیق می‌کند باید حواسمان باشد.

جبهه‌آرایی دو تفکر

استادیار دانشگاه تهران و پژوهشگر مرکز مهدویت ضمن تأکید بر این مهم که باید به گوهر و نقطه قوت خود توجه داشته باشیم، افزود: برخی این مهم را سبک انگاشته و توجهی به ارزش مهدویت ندارند ما اعتقاد قلبی داریم خداوند و در ذیل آن اولیای الهی و حضرت حجت(عج) عنایت ویژه به مجاهدان فی‌سبیل‌الله در هر لباس دارند در حال حاضر خط مقدم بر دوش جبهه مقاومت گذاشته شده و امید است با عنایت حضرت در این نبرد نابرابر که ظلم بسیاری هم به آنها می شود ، پیروز شوند.

حجت‌الاسلام دهقانی‌آرانی یادآورشد: نبرد حزب الله، حماس و دیگر گروه های مقاومت با اسرائیل تنها نبرد یک یا دو گروه خاص با یک کشور کوچک و جعلی مانند اسرائیل نیست در واقع جبهه آرایی دو تفکر مهم برای آینده جهان است تفکری که در حال حاضر اسرائیل نماینده آن است اما کل غرب او را حمایت می‌کند، تفکری که توسط جبهه مقاومت با حمایت ایران و علاقمندان به این جبهه، محقق می شود و باید مراقب باشیم این نبردی که به صورت نمادین دنبال می‌شود بدون پشتوانه نماند و باید آنها از نظر معنوی و ...حمایت کنیم.

کد خبر 1783115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha