پیگیری طرح «گردشگری و صلح درونی» با محور مساجد تاریخی

فاطمی با اشاره به پیگیری طرح «گردشگری و صلح درونی» با استفاده از ظرفیت مساجد و اماکن تاریخی در دفتر گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی،گفت: برای توسعه گردشگری مذهبی آموزش به شهروندان، متولیان و خادمان مساجد امری ضروری است.

«سید مصطفی فاطمی»، مدیرکل دفتر گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان درباره استفاده از ظرفیت مساجد و اماکن تاریخی در حوزه گردشگری گفت: ما دو نگاه در این خصوص داریم، یکی نگاه دینی و بعد معنوی مساجد است؛ از این زاویه مردم با گرایش های مذهبی اقبال خوبی به مساجد دارند، هرچند که مدل آدم ها متفاوت شده و با یک نگاه مذهبی داخل مساجد خاص می روند که این یک بعد است که روال عادی خود را طی می کند؛ ممکن است گردشگران مذهبی هم داشته باشیم که از کشورهای دیگر بیایند و از مساجد بازدید کنند. بعد دوم آن بعد نگاه به مسجد به عنوان یک جاذبه با اصالت فرهنگی، مذهبی و معماری است که بخشی از گردشگران را به سمت خود می کشاند، مخصوصا گردشگران فرهنگی که از بقیه کشورها می آیند.

ارسال پرونده مساجد ایرانی برای ثبت جهانی 

مدیرکل دفتر گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به ارسال پرونده مساجد ایرانی برای ثبت جهانی اظهار کرد: تنوع مساجد در کشور ما فوق العاده است. شاخص ترین بناهای ما در شهرها مساجد هستند، گویا مساجد به خصوص مساجد جامع نگین شهرهای کشور هستند. ارسال پرونده مساجد در قالب پرونده ای برای ثبت جهانی کمک بزرگی به ما در معرفی و استفاده از این ظرفیت در حوزه گردشگری می کند. شاخصه های معماری، کاشی کاری و نقوشی که در مساجد ایرانی بکار رفته هر کدام برای خود داستان ها و روایت های خاصی دارند.

پیگیری«گردشگری و صلح درونی» با استفاده از ظرفیت مساجد تاریخی

فاطمی با اشاره به ابعاد معنوی مساجد و تاثیر آن بر آرامش درونی گفت: امسال سازمان جهانی گردشگری شعار سال را «صلح و گردشگری» نامگذاری کرده است، در واقع یکی از ابعاد این شعار صلح درونی و با خود است که در گردشگری مذهبی و فرهنگی بروز و ظهور آن بیشتر است؛ چرا که سفر باعث می شود بسیاری از افکار پلید و بد از ذهن آدم دور شود، نفاق و دودلی و نیرنگ و ... تفکرات منفی از بین برود است؛ نفاق ، دودلی و نیرنگ، تفکرات منفی هستند و  بعضی وقت ها آدم ها برای اینکه خود را پاک کرده و از این فضا دور شوند به ابعاد معنوی روی می آورند. این امر در سفر چه در طبیعت و چه در اماکن مذهبی رخ می دهد، اما بعد مذهبی معنوی مساجد پررنگ تر است.

مدیرکل دفتر گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کرد: امسال بنا داریم با استفاده از موضوع شعار سال سازمان جهانی گردشگری موضوع «گردشگری و صلح درونی» را  با استفاده از ظرفیت مساجد و اماکن تاریخی شروع کنیم. وضعیت مساجد ما و دسترسی به آنها خوب است، ضمن اینکه سرویس های بهداشتی مناسبی نیز داریم اما به نظر می رسد به آموزش نیاز داشته باشیم؛ این آموزش می بایست مختص به شهروندان، کسانی که قصد رعایت کدهای اخلاقی را دارند و همین طور متولیان و خادمان مساجد می شود.

درب مساجد نباید در ساعات غیر از نماز به روی مردم بسته شود

فاطمی به بستن مساجد در زمان های غیر از برگزاری نماز  به عنوان یک مشکل اشاره کرد و گفت: اینکه ما در مساجد سرویس های بهداشتی را در زمان های غیر از ساعت نماز می بندیم در هیچ یک از کشورهای اسلامی از جمله ترکیه، مالزی و ... مرسوم نیست، دلیل این امر این است که ما سعی می کنیم همه چیز را برای خودمان راحت کنیم و برای راحت کردن کار خودمان صورت مسئله را پاک می کنیم. نظافت مساجد جزو اصلی ترین اتفاقاتی است که در مسجد باید بیفتد، این امر سبب می شود که نوع نگاه ما به دین تغییر نکند.

مدیرکل دفتر گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه باید مساجد را در کنار همه اماکن مذهبی و معنوی دید، اظهار کرد: یکی از پرطرفدارترین تورهای گردشگری در هندوستان تور گردشگری ادیان است، در این تورها گردشگران را به کنیسه، کلیسا، آتشکده و معبد بوداییان و در پایان به معبد هندوها می برند، پس از بازدید تصور گردشگران نسبت به معبد هندوها تغییر می کند، چرا که از همه مکان های دیگر تمیزتر و زیباتر است در صورتی که شما قبل از اینکه وارد هند شوید، تصور دیگری راجع به هندوها داشتید. در کشور ما نیز باید چنین اتفاقی بیفتد و ما باید بتوانیم این تفاوت در فرهنگ دینی مان را به گردشگران معرفی کنیم.

گردشگری متاثر از اتفاقات آسیب پذیر است

فاطمی با اشاره به تاثیر پذیری گردشگری از وقایع منطقه ای گفت: گردشگری همانند بالن و بادکنک می ماند، به راحتی باد می شود و بالا می رود و با یک سوزن می افتد. میزان حضور گردشگران در کشور به اتفاقات منطقه ای و بین المللی بستگی دارد.

مدیرکل دفتر گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به روند رو به رشد گردشگری داخلی اظهار کرد: ما در بحث گردشگری داخلی کماکان رو به رشد هستیم، ولی مدل ها به دلیل اینکه کاهش نقدینگی مردم تغییر پیدا کرده است. به طور کلی ما مشکلی در حوزه گردشگری داخلی نداریم.

وی با بیان اینکه گردشگری بسیار آسیب پذیر است، گفت: در بعد بین المللی باید سینوس های سفر را پر کنیم؛ گردشگری بسیار آسیب زا است و با کوچکترین اتفاقی آسیب می بیند، هر چقدر تلاش کنیم که این بحران ها در حوزه گردشگری کمتر شود، وضعیت بهتری خواهیم داشت.

کد خبر 1783836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha