«سنجل» فلسطینی؛ زندگی داخل زندان بزرگ اسرائیل

رژیم صهیونیستی، شهرک فلسطینی «سنجل» را با ایجاد دیواری با سیم خاردار به یک زندان جمعی تبدیل کردند که این شهرک و ساکنانش را از اطراف جدا کردند تا منزوی شوند. به این ترتیب رژیم صهیونیستی چهره جدیدی از سرقت زمین را به بهانه امنیتی نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از القدس العربی، فلسطینی‌ها در شهرک سنجل در مرکز کرانه باختری اشغالی عملیات حفاری رژیم صهیونیستی با هدف ایجاد دیوار سیم خاردار در اطراف این شهرک نظاره کردند که اشغالگران آن را در میان نگرانی‌ها نسبت به سرقت زمین‌هایشان به یک زندان جمعی تبدیل کردند.

خودروهای اسرائیل از یکشنبه گذشته حفاری زمین در طول خیابان شماره ۶۰ مجاور با سنجل از شمال شرقی منتهی به استان‌های رام الله و نابلس را آغاز کردند؛ شهرک نشینان از آن برای ایجاد دیواری با سیم خاردار استفاده می‌کنند که این شهرک را از اطرافش جدا می‌کند.

ساکنان شهر در گفتگوهای جداگانه‌ای در این باره می‌گویند که مقامات اشغالگر اسرائیل بنا به دلایل امنیتی دیواری را در اطراف شهرک ایجاد کردند. با توجه به این، مجازات دسته‌جمعی که شهرک را به یک زندان جمعی تبدیل می‌کند.

مقامات اشغالگر اسرائیل بنا به دلایل امنیتی دیواری را در اطراف شهرک ایجاد کردند. با توجه به این، مجازات دسته‌جمعی که شهرک را به یک زندان جمعی تبدیل می‌کند.ساکنان این شهرک اعلام نگرانی کردند که برنامه اسرائیلی با هدف ایجاد حائلی است که مانع رسیدن آنها به زمین هایشان واقع در پشت دیوار شود که مساحتی نزدیک به هشت هزار دونم دارد، بنابراین کنترل این زمین‌ها را به نفع توسعه شهرک‌ها تسهیل می کند.

کمیته مقاومت دیوار متعلق به سازمان آزادیبخش فلسطین اعلام کرد: مناطق حائل اخیراً توسط ارتش اشغالگر اسرائیل بر سرزمین‌های فلسطینی اطراف برخی شهرک‌ها در کرانه باختری ایجاد شده است که چهره جدیدی از سرقت زمین به بهانه‌های امنیتی است.

«امیر داود» مدیر اسناد این کمیته، می گوید: خطر در تصمیم‌های منزوی کرده است که باعث انزوا صدها قطعه زمین کشاورزی در برخی نقاط و محروم کردن فلسطینی‌ها از دسترسی به آن‌ها می‌شود. یعنی بی سر و صدا مصادره می‌شوند.

از هفتم اکتبر ۲۰۲۳، اسرائیل بر ایجاد مناطق حائل در اطراف شهرک های خود در کرانه باختری افزوده است، زیرا داده های کمیته مقاومت دیوار و شهرک سازی نشان می دهد که تعداد کل مناطق برپا شده توسط اسرائیل تا نهم سپتامبر نزدیک به ۱۱ منطقه رسیده است.

«سنجل» فلسطینی؛ زندگی داخل زندان بزرگ اسرائیل

 رنج جدید

 معتز طوافشه، شهردار شهر سنجل که نزدیک به شش هزار فلسطینی در آن زندگی می کنند، می گوید: نزدیک به هشت ماه پیش، اشغالگران تصمیم نظامی مبنی بر مصادره ۳۰ دونم (یک دونم معادل هزار متر مربع) در مجاورت خیابان اصلی شهرک به بهانه‌های امنیتی را صادر کرد.

طوافشه می افزاید: دادگاه‌های اسرائیل به دلایل امنیتی اعتراض ساکنان را رد کردند.

او توضیح می‌دهد که از روز یکشنبه گذشته، طبق دستور نظامی به شهرداری این شهرک، بولدوزرهای نظامی اسرائیل شروع به مسطح کردن زمین، ریشه‌کن کردن محصولات و درختان و تخریب اموال در طول حدود ۱۵۰۰ متر کردند که همان مسیر دیوار حائل (جداکننده) است.

ارتش دروازه جنوبی را بست، این مسئله باعث ایجاد رنج جدیدی در تردد بین شهرک و مناطق دیگر از طریق مسیرهای دورگذر طولانی و جایگزین خواهد شد.شهر سنجل توسط ۵ شهرک به شکل کمربندی از غرب به شرق با شهرک‌ها معالیه لیفونه، عیلیه، هارواة، جفعات هاروئیه و شیلو و همچنین اردوگاه‌های نظامی ارتش اسرائیل احاطه شده است.

در این گزارش آمده است که اسرائیل به دنبال ساخت سیم خاردار به ارتفاع ۴ متری است که مانعی ایجاد کند و شهرک را به چیزی شبیه به یک زندان جمعی تبدیل کند.

طوافشه می گوید که مقامات اسرائیلی از هفتم اکتبر این شهرک را با بستن ورودی اصلی، ایجاد دروازه در ورودی جنوبی و ایجاد ایست بازرسی های نظامی خفه کرده اند.

 همزمان با حفاری بولدوزرها در روز یکشنبه، طوافشه می گوید که ارتش دروازه جنوبی را بست، این مسئله باعث ایجاد رنج جدیدی در تردد بین شهرک و مناطق دیگر از طریق مسیرهای دورگذر طولانی و جایگزین خواهد شد.

شهر سنجل توسط ۵ شهرک به شکل کمربندی از غرب به شرق با شهرک‌ها معالیه لیفونه، عیلیه، هارواة، جفعات هاروئیه و شیلو و همچنین اردوگاه‌های نظامی ارتش اسرائیل احاطه شده است.

«سنجل» فلسطینی؛ زندگی داخل زندان بزرگ اسرائیل

 گسترش شهرک سازی

شهردار «سنجل» توضیح می‌دهد که هدف این دیوار ایجاد مانعی بین شهروندان و زمین‌هایشان است تا به دلایل گسترش شهرک‌سازی، کنترل بر آنها تسهیل شود.

وی در ادامه توضیح داد:  اسرائیل مدعی است که این دیوار به دلایل امنیتی و برای محافظت از شهرک نشینان از جاده اصلی ساخته خواهد شد.

 طوافشه هشدار می دهد که این دیوار زندگی ساکنان را به رنج مداوم تبدیل می کند، زیرا ارتباط جغرافیایی بین گروهی از خانه های واقع در پشت خیابان اصلی و بقیه شهرک های مجاور را قطع می کند.

وی خاطرنشان می کند که از هفتم اکتبر، اسرائیل از دسترسی شهروندان به هشت هزار دونم از زمین‌شان - که در پشت دیوار خواهد بود - به دلیل نزدیک بودن به شهرک ها و پاسگاه های اسرائیلی جلوگیری کرده است.

وی در این باره می گوید: هر شهروندی که بخواهد به آن سرزمین‌ها برسد، در معرض خشونت و حمله ارتش و شهرک نشینان قرار می گیرد.

«سنجل» فلسطینی؛ زندگی داخل زندان بزرگ اسرائیل

 ترس از انزوای زمین‌های دیگر

«محمد غفری» یکی از ساکنان این شهرک، می گوید که اسرائیل در تلاش است تا این شهرک را با ساختن دیوار امنیتی به یک زندان بزرگ تبدیل کند.

وی با ابراز نگرانی از این وضعیت، افزود: اسرائیل به ساخت دیوار ادامه می‌دهد. اسرائیل با هدف جداسازی بیشتر زمین‌های شهرک، اقدامات دیگری در مسیر دیوار انجام می‌دهد.

غفری خاطرنشان می کند که برای رسیدن از شهرک خود به شهر رام الله (مرکزی) که از هفتم اکتبر در آنجا مشغول به کار است، به دلیل وجود ایست‌های بازرسی و دروازه‌های نظامی که شهرک را بسته است، با مشکل مواجه است زیرا ساکنان مجبور به طی کردن مسیرهای طولانی و جایگزین هستند.

وی خاطرنشان کرد که این دیوار علاوه بر آسیب جسمی، آسیب روانی به ساکنان شهرک نیز وارد می‌کند.

 داده‌های کمیته مقاومت دیوار و شهرک‌سازی فلسطین حاکی از آن است که ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی طی نیمه اول سال جاری نزدیک به ۲۷ هزار دونم از اراضی کرانه باختری را به نام‌های مختلف از جمله اعلام ذخایر طبیعی، دستور سلب مالکیت و سلب مالکیت به دستور نظامی تصرف کرده است.

منابع رسمی فلسطین گزارش دادند. به موازات جنگ با نوار غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳، ارتش اسرائیل عملیات خود را در کرانه باختری گسترش داد، در حالی که شهرک نشینان حملات خود را به فلسطینی ها، اموال آنها و منابع معیشتی آنها تشدید کردند که منجر به شهادت ۷۱۹ فلسطینی، از جمله ۱۶۰ کودک، زخمی شدن نزدیک به شش هزار و ۲۰۰ نفر و دستگیری نزدیک به ۱۱هزار نفر شد.

کد خبر 1783861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha