پنهان کردن حقیقت و جلوگیری از پوشش رسانه‌ای در مستند کردن جنگ غزه

هدف قرار دادن خبرنگاران توسط اشغالگران صهیونیست با هدف ترساندن آنها، پنهان کردن حقیقت و جلوگیری از پوشش رسانه ای جنایات خود علیه کودکان، زنان و غیرنظامیان صورت می‌گیرد و تاکنون ۱۷۴ روزنامه نگار در غزه به شهادت رسیده‌اند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: از زمان شروع جنگ غزه، ۱۷۴ روزنامه نگار فلسطینی در نوار غزه شهید و بیش از ۱۹۰ نفر دیگر زخمی شده اند و ۸۷ موسسه رسانه ای ویران شده است.

اسماعیل الثوابته، مدیر دفتر رسانه‌ای غزه به خبرگزاری آناتولی گفت: رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ نسل کشی غزه خبرنگاران و کارشناسان رسانه را هدف قرار داده است و به عمد دست به این کشتار و نابودی می‌زند.

الثوابته فاش کرد: به دلیل عملیات نظامی اسرائیل در غزه، امروز صحبت از شهادت ۱۷۴ روزنامه نگار و متخصص رسانه و مجروح شدن ۳۹۶ نفر دیگر در طول سال نسل کشی غزه است.

وی ادامه داد: ۳۶ خبرنگار توسط اسرائیل در  زمان جنگ دستگیر شده‌اند که این خبر مستند شده است و  ۴ نفر از آنها آزاد شدند و ۳۲ نفر هنوز در زندان هستند.

وی در مورد دلایل هدف قرار دادن خبرنگاران توضیح داد: اشغالگران صهیونیست با هدف ترساندن آنها، پنهان کردن حقیقت و جلوگیری از پوشش رسانه ای جنایات خود علیه کودکان، زنان و غیرنظامیان در چارچوب جنگ نسل کشی غزه آنان را هدف قرار می‌دهند.

 الثوابته تاکید کرد: روزنامه نگاران و کارشناسان رسانه‌های فلسطینی توانستند از سد ترس و تروریسمی که اشغالگران سعی در تحمیل بر آنها داشت، عبور کنند.

وی تصریح کرد: آنها توانستند پیام ظلم و ستم مردم فلسطین را به جهانیان برسانند و اشغالگری و جنایات این رژیم علیه بشریت را که بی‌رحمانه‌ترین آنها کشتار کودکان و زنان و بمباران خانه‌ها بود، افشا کنند.

الثوابته از اتحادیه‌های مطبوعاتی و رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری خواست تا این جنایات را محکوم کنند و بر اشغالگران فشار بیاورند تا این جنگ جنایتکارانه علیه روزنامه نگاران و غیرنظامیان متوقف شود.

هشدارهای بین المللی

در طول یک سال، نهادهای فلسطینی و بین‌المللی هشدار دادند که ارتش اسرائیل کارکنان مطبوعاتی در نوار غزه را هدف قرار می‌دهد، اما با وجود اینکه جلیقه‌های مطبوعاتی و کلاه‌های رسانه‌ای به سر داشتند، همچنان به هدف قرار دادن آنها ادامه داد و هشدارهای بین‌المللی را زیر پا گذاشت.

در پنجم سپتامبر، فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی(آنروا)  از خبرنگاران و نهادهای رسانه‌ای بین المللی خواست از همکاران خود در غزه حمایت کنند.

لازارینی در پستی در پلتفرم ایکس همچنین از روزنامه‌نگاران خواست که اسرائیل را تحت فشار قرار دهند تا به گروه‌های مطبوعاتی اجازه ورود به نوار غزه را بدهد و درد و رنج را آزادانه گزارش کنند.

کمیسر کل آنروا تحسین و قدردانی خود را از خبرنگاران فلسطینی ابراز کرد و خاطرنشان کرد که آنها  با وجود شهادت همکارانشان همچنان این پرچم خبری خود را حفظ کرده‌اند.

روزنامه نگاران غزه مانند دیگر فلسطینیان با مرگ روبرو هستند، زیرا آنها در معرض آوارگی، گرسنگی،  کمبود دارو، آب، غذا و سرپناه قرار گرفته اند، علاوه بر آن، قطع اینترنت نیز بر توانایی آنها در انتقال عکس هایشان تأثیر می‌گذارد.

درد و رنج

هر بار که محمد الزعانین (۴۳ ساله) عکاس فلسطینی سعی می کند از تجاوزات اسرائیل در غزه عکس بگیرد، می ترسد دفعه بعد به جای قربانی باشد.

وی افزود: تیرماه سال گذشته مجروح شدم و بهبود یافتم و هنوز نمی توانم به عنوان یک عکاس کارم را تمرین کنم تا تصویری از شرایط و درد مردم ما در نوار غزه را منتقل کنم.

این عکاس فلسطینی با اشاره به سختی زندگی در غزه که هیچ خبرنگاری در دنیا ندیده است، تصریح کرد: هر روز خبر زخمی شدن یا کشته شدن یک خبرنگار را می شنویم که باعث ایجاد احساس بد در ما می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه شغل بین یک خبرنگار، یک پزشک و یک مرد دفاع مدنی فرقی نمی‌کند، زیرا همه در غزه هدف قرار می‌گیرند، ابراز امیدواری کرد که جنگ غزه پایان یابد و او با خانواده‌اش به آنجا بازگردند.

حفاظت از دست رفته

وضعیت قاضی العالول، روزنامه نگار با وضعیت همکارانش که با وجود آوارگی و از دست دادن بسیاری از اعضای خانواده اش در جریان جنگ یک ساله نوار غزه اصرار دارند به کار خود ادامه دهند، تفاوتی ندارد.

العالول گفت: از روزنامه نگاران در سراسر جهان محافظت می شود، اما از روزنامه نگاران در نوار غزه که در معرض اهداف مستقیم اشغالگران صهیونیستی قرار دارند، حمایتی صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه مسئولیت ما پوشش وقایع، انتقال تصویر آرمان خود و دفاع از ملت رنج دیده فلسطین است، افزود: به دلیل تداوم حملات در طول یک سال یک روز هم استراحت نکرده ایم.

وی درباره توازن بین کار  و نقش پدری‌اش، توضیح داد: بخشی از وقت خود را با خانواده‌اش در اردوگاه‌ها می‌گذراند، سپس آنها را ترک می‌کند و نمی‌داند که آیا دوباره به آنها برمی‌گردد یا نه و به سمت مکان‌های مورد هدف می‌رود تا حملات جاری اسرائیل به نوار غزه را پوشش دهد.

کد خبر 1784406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha