یک سال همراهی ستاره‌های ورزشی جهان با مردم فلسطین

ستاره‌های ورزشی از سراسر جهان همبستگی خود را با فلسطین در یک سال گذشته نشان داده‌اند تا از جایگاه خود برای پایان دادن به خشونت علیه فلسطینی‌ها استفاده کنند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: ستاره‌های ورزشی از سراسر جهان همبستگی خود را با فلسطین در یک سال گذشته نشان داده‌اند تا از جایگاه خود برای پایان دادن به خشونت علیه فلسطینی‌ها استفاده کنند.

از «فرمول یک» گرفته تا تنیس و از فوتبال تا بسکتبال، ستارگان ورزشی متعددی با وجود محدودیت‌های اعمال شده توسط مقامات مربوطه برای حمایت از فلسطین موضع گرفته اند.

حملات هوایی و زمینی رژیم صهیونیستی طی سال گذشته منجر به شهادت نزدیک به ۴۲ هزار فلسطینی از جمله حداقل ۴۰۰ ورزشکار در نوار غزه شد، در حالی که مانند بسیاری از مناطق محصور، بسیاری از مکان‌های ورزشی آن در حملات بی امان اسرائیل به ویرانه تبدیل شده‌اند.

«لوئیس همیلتون»، قهرمان «فرمول یک» یکی از ورزشکارانی است که خواستار توقف حملات رژیم صهونیستی به غزه شده است.

او در این باره می‌گوید: ما نمی‌توانیم به تماشای این فاجعه ادامه دهیم و صحبت نکنیم. تروما و وحشت بر بسیاری از کودکان بی‌گناه مستولی شده است و این باید متوقف شود.

«کایری ایروینگ»، ستاره مسلمان لیگ بسکتبال آمریکا و عضو تیم دالاس موریکس، پس از بازی تیمش با چفیه فلسطینی که بر سر داشت، در نشست خبری حاضر شد و حمایت خود را فلسطین اعلام کرد.

در عرصه فوتبال هم  «اریک کانتونا»، اسطوره «منچستریونایتد» در ماه می در اینستاگرام خود حمایت دولت این کشور از اسرائیل با وجود ویرانی در غزه را زیر سوال برد.

او در اینستاگرام خود نوشت: ئآیا کسی برای دفاع از این جنایتکاران باقی مانده است؟ آیا کسی باقی مانده است که جنایتکاران را محکوم نکند؟ آیا هنوز کشورهایی هستند که هنوز این جنایتکاران را مسلح می کنند؟ آیا کسی باقی مانده است که این را نسل کشی انکار نکند؟ آیا کسی باقی مانده است که در برابر چنین وحشتی اشکی نریزد؟

«کریم بنزما»، فوتبالیست مسلمان فرانسوی که برنده جایزه توپ طلای مردان سال ۲۰۲۲ شد هم خواستار جلوگیری از حملات بی‌رویه اسرائیل علیه فلسطینی‌ها شد.

او در پلترفم ایکس گفت: تمام دعای ما برای ساکنان غزه است که بار دیگر قربانی این بمب‌گذاری‌های ناعادلانه شده‌اند که به هیچ زن و کودکی رحم نمی‌کنند. بنزما پس از جدایی از رئال مادرید در ژوئن ۲۰۲۳ به باشگاه الاتحاد عربستان پیوست.

«کوکو گاوف»، قهرمان تنیس آمریکا نیز بر نیاز به آگاهی عمومی و اقدام برای ایجاد تغییر برای فلسطینی‌ها تاکید کرد و به روزنامه دولتی امارات گفت: هیچ کس نمی‌تواتند بگوید که از این جنایت آگاه نیست،چون همه جا هست؛ شما آن را در اخبار می بینید و من فکر می کنم برای ما به عنوان غیرنظامیان مهم است که تحقیقات خود را انجام دهیم و فقط به درخواست‌های خود برای ایجاد تغییر ادامه دهیم.

بسیاری از ورزشکاران هم با کمک‌های مالی نیز حمایت خود را نشان داده‌اند.

«انس جابر»، تنیس‌باز اهل تونس در نوامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که بخشی از جایزه خود را از فینال‌های انجمن تنیس زنان به آرمان فلسطین اهدا خواهد کرد.

«محمد صلاح»، مهاجم مشهور فوتبال مصری نیز در اکتبر ۲۰۲۳ مبلغ نامعلومی از کمک های مالی را به مردم نوار غزه اهدا کرد.

علاوه بر ورزشکاران، گروه‌هایی مانند گروه هواداران باشگاه فوتبال سلتیک اسکاتلند نیز حمایت خود را از فلسطینی‌ها اعلام کردند.

این گروه در اکتبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که پرچم فلسطین را در مسابقات به نمایش خواهند گذاشت، کاری که از آن زمان تاکنون به طور مداوم انجام داده اند.

یوفا، نهاد حاکم بر فوتبال اروپا، سلتیک را به دلیل چند اتفاق از جمله اقدامات گروه هواداران «تیپ سبز» در مجموع ۲۹ هزار یورو جریمه کرد و با این حال آنها بر حمایت خود از فلسطینی‌ها پافشاری می کنند.

بر روی بنرهایی که توسط اعضای «تیپ سبز» در بازی سلتیک با «اسلووان براتیسلاوا» اسلواکی حمل می‌شد، نوشته شده بود: آنها می توانند شما را سرکوب کنند، می توانند شما را زندانی کنند، اما هرگز روح شما را نمی شکنند. غزه، جنین، تولکرم، نابلس! شما هرگز تنها راه نخواهید بود.

این گروه در بازی اخیر تلتیک مقابل بوروسیا دورتموند در آلمان که با نتیجه ۷-۱ به سود تیم آلمانی به پایان رسید، پرچم فلسطین و لبنان را در اعتراض به حملات اسرائیل به غزه و لبنان به نمایش گذاشت.

تیپ سبز تنها گروه تماشاچی و هوادار نیست که در کنار فلسطین ایستاده است.

هواداران باشگاه «اوساسونا» در لالیگا اسپانیا نیز در جریان بازی لیگ مقابل گرانادا با پرچم فلسطین به اسرائیل اعتراض کردند، اگرچه هدف اصلی آنها انتقاد از مهاجم اسرائیلی «گرانادا شون وایسمن» بود.

پست‌های وایسمن در شبکه‌های اجتماعی در حمایت از حملات اسرائیل به فلسطین در روزهای منتهی به بازی با واکنش‌های منفی مواجه شده بود.

موج فزاینده حمایت از فلسطین در دنیای ورزش، قدرت نفوذ ورزشی جهانی و جنبش های عدالت اجتماعی را برجسته می کند.

با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌ها، ورزشکاران، گروه‌های هوادار و تیم‌ها همچنان صدای خود را علیه خشونت در غزه بلند می کنند و خواستار پایان دادن به این رنج هستند.

با عمیق‌تر شدن بحران، این اقدامات همبستگی، درخواست‌های فوری برای صلح و عدالت را تشدید می‌کند که در سرتاسر استادیوم‌ها و میادین در سراسر جهان منعکس می‌شود.

کد خبر 1784794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha