استفاده اسرائیل از اسرای فلسطینی به عنوان سپر انسانی در غزه

نیویورک تایمز در تحقیقاتی منتشر کرد که ارتش اسرائیل از فلسطینی‌ها به عنوان سپر انسانی در غزه استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از المیادین، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» تحقیقاتی را منتشر کرد که در آن سربازان اسرائیلی در نوار غزه اسرای فلسطینی را در طول جنگ مجبور به انجام مأموریت‌های شناسایی کردند که جان آنها را تهدید می‌کرد و در این تحقیقات آمده است که اسرائیل از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کرده است.

این روزنامه از شهادت یک فلسطینی به نام «محمد شبیر» که در آن زمان ۱۷ سال سن داشت، گزارش داد: سربازان اسرائیلی ۱۰ روز قبل از آزادی بدون هیچ اتهامی وی را بازداشت کرده بودند و از او به عنوان سپر انسانی استفاده کرده‌اند.

شبیر گفت: سربازان اسرائیلی از او به عنوان سپر انسانی استفاده کردند و او را مجبور کردند تا با دستبند در میان آوارهای شهرش در جستجوی مواد منفجره کار گذاشته شده توسط مقاومت قدم بزند تا از منفجر کردن سربازان جلوگیری شود. وی در ساختمان‌های ویران شده سیم‌های متصل به مواد منفجره را در امتداد دیوار کشف کرده بود.

وی گفت که او را مثل یک سگ به آپارتمان بمباران شده فرستادند و معتقد بودند که ممکن است آخرین لحظات زندگی او باشد.

تحقیقات این روزنامه نشان داد که سربازان و ماموران اطلاعاتی اسرائیل به طور منظم فلسطینیان اسیر شده مانند شبیر را مجبور می کنند تا ماموریت‌های شناسایی انجام دهند که به نوعی جان آنها را تهدید می‌کرد و با این کار از در معرض خطر قرار دادن سربازان اسرائیلی در میدان نبرد در طول جنگ غزه جلوگیری می‌کردند.

این درحالی است که گستردگی چنین عملیاتی مشخص نیست، این عمل که طبق قوانین اسرائیل و بین‌المللی غیرقانونی است، توسط حداقل ۱۱ لشکر اسرائیلی در ۵ شهر غزه مورد استفاده قرار گرفت و اغلب افسران سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل در آن شرکت داشتند.

به نوشته این روزنامه، اسرای فلسطینی مجبور به کشف مکان‌هایی در غزه شدند که ارتش اسرائیل معتقد بود جنگجویان حماس کمین یا تله‌ای برای آماده کرده‌اند و این رویه از آغاز جنگ اکتبر گذشته به تدریج گسترده‌تر شده است.

این روزنامه نوشت: بازداشت شدگان مجبور شدند شبکه‌های تونلی را در غزه کشف کنند و از آن عکس بگیرند که سربازان معتقد بودند جنگجویان هنوز در آن پنهان شده اند. آنها برای یافتن مواد منفجره مخفی وارد ساختمان‌های مین‌گذاری شده بودند و به آنها دستور داده شده بود چیزهایی مانند ژنراتورها را بردارند یا جابجا کنند مخازن آبی که سربازان اسرائیلی از ورود به آن می ترسیدند، آنها را وارد این مکان‌ها می‌کردند.

این روزنامه با هفت سرباز اسرائیلی که این تخلفات را مشاهده کرده یا در آن مشارکت داشته اند، مصاحبه کرده و آنها این اقدامات را عملیاتی روتین، معمول و سازماندهی شده و با حمایت لجستیکی بالا توصیف کردند.

روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» پیش از این تحقیقاتی را در مورد استفاده ارتش رژیم صهیونیستی از غیرنظامیان فلسطینی به عنوان سپر انسانی هنگام جستجوی تونل‌های بمب گذاری شده در نوار غزه انجام داده بود که شامل مصاحبه و اعترافات تعدادی از سربازان بود.

یک منبع به این روزنامه گفت: افسران ارشد ارتش اسرائیل از عملکرد سربازان و استفاده آنها از فلسطینی‌ها به عنوان سپر انسانی، از جمله رئیس ستاد کل ارتش، هرزی هالوی، آگاه بودند.

کد خبر 1785669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha