روایتی از شهدای حادثه شاهچراغ(ع) در کتاب «چراغ‌دار»

کتاب «چراغ‌دار» که به روایت زندگی شهدای حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ(ع) می‌پردازد، به تازگی توسط انتشارات راه یار منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از فارس، کتاب «چراغ‌دار» که روایتی از زندگی شهدای حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ(ع) است، توسط انتشارات راه یار منتشر شد. این کتاب که حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران حسینیه هنر شیراز است، به تازگی روانه بازار نشر شده است.

حادثه تروریستی حرم شاهچراغ در ۲۲ مرداد ۱۴۰۲، ایران را در سوگ فرو برد. این رویداد تلخ، با عناوین تکان‌دهنده‌ای همچون «حمام خون شاهچراغ» و «غروب خونین شاهچراغ» در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. کتاب «چراغ‌دار» با هدف گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای این حادثه و روایت زندگی پرافتخار آن‌ها، به نگارش درآمده است.

در این کتاب، تلاش شده تا با استفاده از شیوه تاریخ شفاهی، ابعاد مختلف زندگی شهدا و نحوه شهادت آن‌ها به تصویر کشیده شود. همچنین، این اثر به بررسی ابعاد مختلف این حادثه تروریستی و انگیزه‌های دشمنان پرداخته است.

در بخشی از این کتاب آمده است: «فضا کمی امنیتی به نظر می‌رسید. عصر آن روز دانشگاه شیراز بودم و مشغول فروش کتاب در نمایشگاهی که سه روز برپا شده بود. دانشگاه هم توسط دانشجوهای معترض شلوغ بود.

نماز مغرب را خوانده بودم که خبر حادثه تروریستی شهدای شاه‌چراغ(ع) پخش شد و من را به دنیایی تازه پرت کرد. نه من بلکه تمام همکارانم در حسینیه هنر شیراز را که تا آن زمان پروژه‌ هایمان را جلو می‌ بردیم.

این حادثه تلنگری شد تا دوباره به نقش اصلی‌مان در عرصه فرهنگی فکر کنیم. ما چریک‌های فرهنگی بودیم که هم ابزار داشتیم و هم از لحاظ گفتمانی، سال‌ها روی خودمان کار کرده بودیم. ولی به جای نقش‌آفرینی در لحظه، داشتیم تاریخ گذشته‌ انقلاب را بررسی می‌ کردیم. از دهه ۶٠ تا همین دهه قبل. که البته این‌ها هم نیاز جامعه است.

ولی یادمان رفته بود که اکنون نقش‌ مان باید با همین ابزار در کف میدان رقم بخورد. از همان یکی دوساعت بعد از حادثه، صحنه را دست گرفتیم.

تقسیم وظیفه کردیم و به هرجایی که اثری از حادثه ترور داشت سر زدیم. مثل انتقال خون و یا بیمارستان‌ها. روایت‌هایمان به سرعت در کانال حافظه حسینیه هنر شیراز و بعد در شبکه‌های صدا و سیما پخش شد. برخی از روایت‌هایمان در کانال را بالای ٣٠ هزار نفر دیدند.

خواب و خوراک و زندگی‌ مان شده بود روایت حادثه تروریستی. تا دوهفته به صورت مستمر در دل ماجرا بودیم.»

کد خبر 1785747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha