معماری زیبای مسجد جامع «جلیل الخیاط» در اربیل

مسجد جامع «جلیل الخیاط» که ده سال است در اربیل عراق بنا شده است به خاطر معماری زیبایش، بازدیدکنندگان را از نقاط مختلف به خود جذب کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از شفق نیوز، مسجد جلیل الخیاط یکی از برجسته ترین بناها در اربیل عراق است که بازدیدکنندگان را از نقاط مختلف به خود جذب می کند.

حاج کامران جلیل الخیاط که نظارت بر این مسجد را بر عهده دارد، گفت: روند تأسیس این مسجد از سال ۱۹۹۷ آغاز شد و به مدت ده سال ادامه یافت و در سال ۲۰۰۷ میلادی کار ساخت آن به پایان رسید.

معماری زیبای مسجد جامع «جلیل الخیاط» در اربیل

وی گفت: مساحت این مسجد تقریباً ۲۵ هزار متر مربع است و در مرکز شهر اربیل قرار دارد. سبک این مسجد یادآور مسجد محمدعلی در قاهره و مسجد سلطان احمد استانبول است. ارتفاع گنبد اصلی ۴۸متر و قطر آن ۲۰متر است  و  چهار مناره بزرگ و ۱۲ مناره کوچک دارد.

حاج کامران جلیل الخیاط  گفت: طرح این مسجد اسلامی است و آمیزه‌ای از معماری عثمانی و عباسی است، این مسجد برای سه هزار نمازگزار ظرفیت دارد و مکانی برای بانوان در نظر گرفته شده است برای ۳۰۰ نمازگزار ظرفیت دارد.

معماری زیبای مسجد جامع «جلیل الخیاط» در اربیل

الخیاط ادامه داد: این مسجد توسط افراد متخصص در زمینه تزیین کاری، زیبا سازی شده است و این کار حدود یک سال تمام طول کشیده است.

ریاض احمد، یکی از بازدید کنندگان این مسجد گفت: مسجد یک بنای معماری است و شهر اربیل به خاطر آن شهرت یافته است و این نشان دهنده علاقه سازندگان آن به ساخت این بنا است.

معماری زیبای مسجد جامع «جلیل الخیاط» در اربیل

وی افزود: بسیاری از مردم از استان‌های مختلف عراق و کشورهای دیگر از این مسجد دیدن می کنند تا از تاریخچه و تزئینات شگفت انگیز آن مطلع شوند.

وی گفت: علاوه بر اقامه نمازهای پنجگانه و خطبه های نماز جمعه، مراسم مذهبی و اجتماعی در این مسجد برگزار می‌شود و در کنار آن فعالیت‌هایی برای حمایت از فقرا و نیازمندان انجام می‌شود.

کد خبر 1785772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha