شیعیان مصر، قربانی خشونت فرقه ای

حسن شحاته از رهبران شیعیان مصر بود که به دست وهابی‌ها به قتل رسید و هنوز بعد از گذشت سال‌ها دادگاه یکی از متهمان وی به تعویق افتاده است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل:  با توجه به اینکه غالب مردم مصر سنی مذهب هستند و مذهب شیعه از سوی دولت به رسمیت شناخته نشده‌ است، این امر شیعیان را با مشکلاتی مواجه کرده است که حتی مجبورند مذهب خود را پنهان کنند.

نمونه آن یکی از وقایعی است که در ژوئن ۲۰۱۳ به وقوع پیوست و یکی از شیعیان که دین خود را علنی اعلام کرده بود،به دلیل خشم وهابیون به شهادت رسید و کار به جایی رسیده است که با وجود گذشت این همه سال دادگاه فرد متهم به قتل او به تعویق افتاده است.

دومین جلسه دادگاه کیفری تجدیدنظر یکی از متهمان به قتل «حسن شحاته» که قرار بود در مجتمع دادگاه‌های بدر برگزار شود تا ۱۰ نوامبر به تعویق افتاد.

حسن شحاته با نام کامل «حسن بن محمدبن‌شحاته ابن موسی العنانی»، استاد دانشگاه الازهر و از رهبران شیعیان مصر بود که ماه ژوئن ۲۰۱۳ در حالی که آماده شرکت در جشن نیمه شعبان در روستای «ابومسلم» در منطقه «ابوالنمرس» در استان «جیزه» می شد، در محاصره سه هزار نفر از سلفی‌ها قرار گرفت. آنها با حمله به شحاته سر از بدن او جدا کردند، تعدادی دیگر از همراهانش را سنگ‌باران کرده و کشتند و جسدشان را با کشیدن روی زمین در شهر چرخاندند. در آن زمان، دادگاه جنایی در مصر، قاتل حسن شحاته را به ۱۴ سال حبس محکوم کرد و این فرد متهم بار دیگر درخواست تجدید نظر داده بود که دادگاهش به تعویق افتاد.

دادستانی عمومی متهم و سایرین را به شرکت دسته جمعی در  قتل عمد متهم کرد و گفت: این حمله، نشان دهنده میزان تنش فرقه ای حاکم در آن دوره است.

قرار است دادگاه تجدید نظر، ۱۰ نوامبر برگزار شود و تا فرد متهم آخرین دفاعیات خود را ارائه کنند و انتظار می‌رود که جلسه شاهد تحولات بیشتری در مورد سرنوشت متهم و نتیجه پرونده باشد که مورد توجه افکار عمومی محلی و بین المللی خواهد بود.

شیخ حسن شحاته که هنگام شهادت ۶۷ سال سن داشت، در سال ۱۹۴۶ در شهر حربیت از توابع استان شرکیه به دنیا آمد و از شخصیت های برجسته مذهبی مدافع حقوق شیعیان مصر بود.

زندگی شخصی حسن شحاته

حسن شحاته فرزند موسی العنانی، متولد ۱۹۴۶ میلادی در شهر هربیط از توابع ابوکبیر در استان الشرقیه در خانواده‌ای حنفی مذهب به دنیا آمد. حسن شحاته در خردسالی قرآن را نزد پدرش فرا گرفت و پس از آن برای ادامه تحصیل به مکتب‌خانه فرستاده شد.

او پس از پایان دوره تحصیلات مقدماتی با رتبه اول وارد دانشگاه الازهر شد. شحاته مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم قرآنی از مرکز القراعات گرفت. او غیر از تحصیل به تدریس در دانشگاه الازهر پرداخت. از جمله شاگردان او، محمد سید طنطاوی بود. حسن در خانواده‌ای مذهبی و سنی بزرگ شد و به عنوان یکی از علمای سنی مذهب شناخته می‌شد، اما او در سال ۱۹۹۶ میلادی رسماً شیعه شدن خود را اعلام کرد و شیعه دوازده امامی شد.

شحاته دو بار ازدواج کرد و چهار فرزند داشت. پس از اعلام رسمی تغییر مذهب، وی به مدت سه ماه با اتهام توهین به ادیان به زندان انداخته شد. او در سال ۲۰۰۹ همراه با ۳۰۰ نفر از شیعیان مصر بار دیگر بازداشت و زندانی شد. وی همچنین در سال‌های آخر زندگی خود ممنوع‌الخروج بود.

مواضع و فعالیت‌های مذهبی حسن شحاته

حسن شحاته که در ابتدا یک سخنران اهل سنت بود و پس از تشیع به سخنرانی‌های خود ادامه داد. گفته شده است که در برخی سخنرانی‌های او تعداد زیادی از حاضران شیعه می‌شدند. شحاته بارها به دلیل سخنرانی علیه وهابیت، تبلیغ تشیع، و همچنین مخالفت با دولت حسنی مبارک زندانی شد و به یکی از بحث‌برانگیزترین عالمان مصری تبدیل شد. شحاته سخنرانی‌هایی علیه اسرائیل داشته و به نقد صوفیه نیز می‌پرداخت.

شحاته معتقد بود که وهابی‌ها چهره اسلام را مخدوش کرده‌اند و عقاید نادرستی دارند. به طوری که هیچ‌یک از ائمه اعتقاد ندارند و فقط «ابن تیمیه» را قبول دارند و شأن وی را حتی بالاتر از شأن پیامبر اسلام می‌دانند؛ در حالی که طبق کتب علمی و تاریخی ابن تیمیه از لحاظ اعتقادات دینی فردی مشکوک است. به همین خاطر در مساجد به کسانی که با اهل بیت مخالف بودند از جمله وهابی‌ها حمله می‌کرد. همین امر باعث شد تا وهابی‌ها نسبت به او خشمگین شوند و دست به قتل او بزنند.

باید گفت که شحاته از دوران کودکی با ارادت نسبت به اهل‌بیت(ع) بزرگ شد و خانواده او نیز دوستدار اهل‌بیت(ع) بوده‌اند. به‌گفته شحاته، پدرش مکرر درباره شخصیت امام علی(ع) با او صحبت می‌کردو همین امر باعث شد با عشق به خاندان اهل‌بیت(ع) و وفاداری به آنها رشد کند و در نهایت با دیدن رؤیایی که در آن پیامبر(ص) به او امر می‌کند به‌دنبال حضرت علی(ع) حرکت کند، تصمیم می‌گیرد به ولایت امام علی(ع) وفادار باشد، آن را اعلام کند و دشمنان اهل‌بیت را رسوا سازد.

واکنش‌های بین المللی به قتل حسن شحاته

قتل حسن شحاته که رهبر شیعیان مصر خوانده می‌شد، باعث اعتراض علمای کشورهای مختلف مانند عراق و ایران شد و مراجع تقلید شیعه از جمله لطف‌الله صافی گلپایگانی، سید محمدسعید حکیم، ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، جعفر سبحانی، سید محمدصادق روحانی و  سید محمدعلی علوی گرگانی در پیام‌هایی خواستار مجازات عاملان قتل وی از سوی حکومت مصر شدند.

به مناسبت شهادت حسن شحاته، حتی مراسم ختمی در تهران برگزار شد و محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران هم در این مراسم حضور پیدا کردند.

از شیعه کشی تا زندگی پنهانی شیعیان در مصر

کد خبر 1785930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha