استانبول، میزبان یازدهمین کنفرانس بین‌المللی «اسلام و آزادی»

یازدهمین کنفرانس بین المللی «اسلام و آزادی» با حضور دانشمندان بیش از ده کشور مسلمان در استانبول در حال برگزاری است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « middleeastmonitor»، یازدهمین کنفرانس بین المللی «اسلام و آزادی» با حضور دانشمندان بیش از ده کشور مسلمان در استانبول در حال برگزاری است.

این کنفرانس دو روزه که توسط مرکز تحقیقات استراتژیک دریای سیاه سازماندهی شده استبه بررسی نقش ارزش‌ها و نهادهای مدنی در جوامع مسلمان می پردازد.

محققان مقالاتی را در مورد موضوعاتی مانند تلاقی اسلام با دموکراسی، آزادی اندیشه، اقتصاد بازار و جامعه مدنی ارائه خواهند کرد که از دیدگاه های تاریخی و معاصر قابل بررسی است.

«اوزلم کاگلار یلماز»، مدیر کل انجمن تفکر آزادی با پرداختن به مسائل جهانی به این موضوع اشاره کرد که چگونه بشریت زمانی بر این باور بود که با ایجاد معاهدات جهانی حقوق بشر و ایجاد نهادهایی مانند سازمان ملل پس از جنایات بزرگ از گذشته درس گرفته است.

وی گفت: ارزیابی وقایع سال گذشته در غزه با ذهنی روشن و تلاش برای دیدن فراتر از رسانه‌ها یا تبلیغات مغرضانه بین المللی به یک وظیفه تاریخی تبدیل شده است که مستلزم یک موضع مستقل، انسان دوستانه و اخلاقی است.

«علی سلمان»، مدیر عامل شبکه «اسلام و آزادی» درباره تشکیل این بنیاد در دوران بهار عربی صحبت کرد و درباره جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه گفت: ما شاهد یک سال نسل‌کشی فاجعه‌بار در غزه بوده‌ایم، جایی که شکست کامل قوانین بین‌المللی اعتماد ما را به این قوانین متزلزل کرده است.

یوسف جواهر، رئیس بنیاد دریای سیاه نیز بر بحران انسانی جاری در دریای مدیترانه تاکید کرد و گفت که ما اکنون شاهد فاجعه انسانی در نواز غزه هستیم.

در جلسه افتتاحیه این نشست، «آتیلا یایلا» از دانشگاه «مدیپول» استانبول و یکی از اعضای هیئت مشورتی شبکه »اسلام و آزادی»، اسرائیل را به دلیل نادیده گرفتن اصول آزادی در اقدامات خود علیه غزه محکوم کرد.

او گفت که مجازات دسته جمعی، سیاست اسرائیل برای چندین دهه بوده است.

یایلا همچنین از اسرائیل به دلیل هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان و استفاده از بمب های فسفر سفید انتقاد کرد.

کد خبر 1786359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha