لزوم تبیین هویت تاریخی دیارعلویان خط شکن در برنامه های بزرگداشت روز مازندران

نوری بااشاره به پیشینه تشکیل اولین حکومت علویان در استان مازندران، گفت: روز مازندران باید بهانه ای شود تا علما، پژوهشگران، نویسندگان، هنرمندان، نام آوران، دانشمندان، نخبگان و ...به تبیین نقش و هویت دیارعلویان خط شکن برای همگان پای کار بیایند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، یوسف نوری-استاندار مازندران در نشست هم اندیشی و برنامه ریزی برای بزرگداشت روز مازندران مصادف با ۱۴ آبان اظهار کرد: روز مازندران در شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۱ تصویب شد و بنیاد ایران شناسی نیز برای معرفی این پیشینه تاریخی به تحقیق و پژوهش پرداخت تا بتوانیم بهترین شیوه ممکن روز مازندران بزرگ داشته شود.

وی با بیان اینکه برای بزرگداشت این مناسبت تاریخی باید به مفاهیم ومعنا و به نمادها بپردازیم، افزود: بخش عمده ای از فعالیت هایی که در سال های گذشته انجام شد شایسته تحسین بوده اما برخی از فعالیت ها کلیشه ای بود درصورتیکه فعالیت های متناسب با روز بزرگداشت مازندران باید چیستی و چرایی پذیرش حکومت تشیع از سوی مازندرانی ها در فعالیت ها تبیین شود.

نوری بیان کرد: نامگذاری روز ۱۴ آبان به نام روز مازندران بر اساس یک اتفاق به یاد ماندنی محقق شده که شایسته است این تاریخ پر از شکوه و افتخار که مردمان صالحان در روز خجسته عید سعید فطر ۲۵۰ هجری قمری در مسجد جامع کجور نماز عید را به امامت حسن بن زید علوی برگزار کردند و با برپایی این نماز سنگ بنای حکومت شیعی را بنیان نهادند، برای هموطنان شریف ایران اسلامی معرفی شود.

وی تاکید کرد: تلاش شود گستردگی جغرافیایی در برنامه های گرامیداشت روز مازندران مورد توجه قرار گیرد.

نوری برلزوم استفاده از زبان هن ر برای معرفی جایگاه دینی، فرهنگی و هنری مازندرانی ها تاکید کرد و گفت: یادواره طالب آملی، یادواره سلمان هراتی، بزرگداشت روز مازندران در روستای صالحان نور و ادای احترام به مقام شامخ بنیانگذار نهضت و قیام علویان «امامزاده سلطان محمد کیا»  و ... از جمله برنامه هایی است که برای ۱۴ آبان تدارک دیده شد.

وی با اشاره به اهمیت کار در حوزه کودک و نوجوان برای معرفی پیشینه مازندران و فلسفه تصویب روز مازندران، خاطرنشان شد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان باید در قالب قصه گویی، داستان نویسی و برگزاری مسابقات نقاشی و کتابخوانی در راستای تحقق این مهم گام بردارد.

کد خبر 1786422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha