مسجد «فضل» و یک قرن احیای معنوی در لندن

مسجد فضل، اولین مسجد لندن در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۴ به یک صدمین سالگرد تاریخی خود رسید و رویداد ویژه‌ای با عنوان «نور اسلامی در غرب: یک قرن احیای معنوی» به منظور بزرگداشت ساخت این مسجد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « alhakam»، مسجد فضل، اولین مسجد لندن در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۴ به یک صدمین سالگرد تاریخی خود رسید و رویداد ویژه‌ای با عنوان «نور اسلامی در غرب: یک قرن احیای معنوی» به منظور بزرگداشت ساخت این مسجد برگزار شد.

درست ۱۰۰ سال پیش  در اکتبر ۱۹۲۴، سنگ بنای مسجد فضل گذاشته شد. این اولین مسجدی بود که در لندن ساخته شد و به سرعت به مرکزی برای گسترش اسلام در غرب تبدیل شد.

مسجد تقریبا به طور کامل از بودجه جمع آوری شده توسط زنان جامعه اسلامی که با تمام وجود کمک‎های خود را ارائه کردند، ساخته شد.

مسلمانان دیگر با ابتکاراتی مانند «صندوق مسجد» تلاش های متعددی برای ساختن مسجد در لندن انجام داده بودند، اما همه آنها بی فایده بودند و در نهایت این مسجد فضل بود که عنوان اولین مسجد لندن را به خود اختصاص داد.

جامعه مسلمانان احمدیه در لندن با برگزاری مراسمی در مسجد فضل با عنوان «نور اسلامی در غرب: یک قرن احیای معنوی»، صدمین سالگرد مسجد را جشن گرفت و خبرنگاران، دانشگاهیان، نمایندگان رسانه ها و سیاستمداران از جمله دیگر مهمانان محترم این مراسم بودند

این مراسم شامل بازدید از مسجد و مجموعه تاریخی اطراف آن و یک نمایشگاه ویژه با جزئیات تاریخی جامعه مسلمانان در بریتانیا بود.

کشیش «جاناتان سدویک» از سخنرانان این مراسم گفت مسجد فضل نقش اساسی در ایجاد تنوع دینی و مذهبی برای جامعه لندن ایفا کرد.

وی افزود:  اگر می‌خواهیم از آینده جهان محافظت کنیم، مهم است که یکدیگر را در آغوش بگیریم. وی سپس احترام و قدردانی عمیق خود را از جامعه مسلمانان ابراز داشت.

«فلور اندرسون»، وزیر ایرلند شمالی بود به عنوان نماینده محلی مسجد فضل گفت که همکاری نزدیک در کنار جامعه مسلمانان یک امتیاز بزرگ است.

او به طور خاص بر تاثیر وجو این مسجد و بر تعمیق روابط در جامعه لندن اشاره کرد و از زنان مسلمان که نقش پررنگی در ساخت این مسجد داشتند، تشکر و قدردانی کرد.

کد خبر 1786425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha