از واکنش نمایندگان به جنایات اسرائیل تا تذکر به رئیس جمهور

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه ۲۹ مهر) به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس شورای اسلامی بر رفتار نمایندگان در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه ۲۹ مهر) به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد.

جزایر سه گانه پاره تن ایران است/اتحادیه اروپا اراده ملت ایران را نیازماید

از واکنش نمایندگان به جنایات اسرائیل تا تذکر به رئیس جمهور

پیش از آغاز، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستاوردهای شهادت «یحیی سنوار» در محور مقاومت، به ادعای اتحادیه اروپا درخصوص جزایر سه گانه ایران واکنش نشان داد و گفت: جزایر سه گانه پاره تن ایران است.

در ادامه طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس شورای اسلامی بر رفتار نمایندگان در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و نمایندگان پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان این طرح در جلسه علنی، با  ۱۵۴ رای موافق، ۶۱ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در مجلس با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس شورای اسلامی بر رفتار نمایندگان موافقت کردند.

بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها در جلسه غیرعلنی

به گفته مجتبی یوسفی صبح امروز، نمایندگان در جلسه غیر علنی هم به موضوع روند بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها پرداختند و با توجه به تعدد پیشنهادات در طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، این موضوع مطرح شد که طبق ماده ۱۵۲ آیین‌نامه این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع شود و مجددا در هفته آینده در دستور کار مجلس قرار گیرد.

نمایندگان در جلسه علنی هم با ارجاع طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها به کمیسیون شوراها موافقت کردند که بعد از آن رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که کمیسیون شوراها مکلف است ظرف یک هفته پیشنهادات را بررسی کرده و گزارش آن را به صحن علنی ارجاع دهد تا یکشنبه هفته آینده در دستور کار مجلس قرار گیرد.

نایب رئیس مجلس هم در پاسخ به انتقاد حاجی دلیگانی از اجرایی نشدن قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان تاکید کرد که مجلس شورای اسلامی پیگیر پرداخت مطالبات گندمکاران و اجرای قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان است که مذاکرات خوبی با دولت صورت گرفته و ان‌شاءالله با قدرت اجرا می‌شود.

حمیدرضا حاجی‌بابایی همچنین در پاسخ به انتقاد احمد بیگدلی از عدم پرداخت مطالبات گندم‌کاران از سوی دولت، گفت:  کارد به استخوان گندم‌کاران رسیده است، گندم‌کاران می‌خواهند زندگی خود و کشاورزی خود را اداره کنند و متاسفانه وضع مناسبی نیست؛ از دولت می‌خواهم که هرچه زودتر و سریع‌تر مطالبات گندمکاران را پیگیری کند.

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در تذکری با اشاره به اینکه پرداخت وجوه کشاورزان هنوز به طور کامل انجام نشده است و کسی هم پاسخگو نیست، پرسید: مگر روسای سه قوه برای این موضوع تصمیم نگرفتند؟ پس چرا عملیاتی نمی‌شود؟

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز، ‌ احمد بیگدلی در تذکری به رئیس جمهور نسبت به افزایش شهریه دانشگاه آزاد انتقاد کرد و گفت: متاسفانه ۳۰۰ درصد شهریه دانشگاه آزاد را گران کرده‌اند.

مریم عبداللهی نماینده مردم میانه و ترکمنچای در مجلس شورای اسلامی ترسناک خود با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی، گفت: آنچه امروز در اقصی نقاط جهان از جنایت‌های این رژیم اشغالگر می‌بینیم با موضع‌گیری‌ها و واکنش‌های سیاستمداران جهان همخوانی ندارد.
وی همچنین با اشاره به ناترازی انرژی در بخش‌های مختلف افزود: مردم با مسائل مختلف در حوزه آموزش فاصله درآمدی و فقدان پرورش صحیح استعدادیابی دقیق و تربیت نیروی انسانی دست به گریبان هستند.
سید مرتضی محمودی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن محکومیت جنایت اخیر رژیم صهیونیستی گفت: باید با آینده فلسطین آزاد فکر کنیم و نظم جدیدی که در منطقه غرب آسیا با محوریت جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام و تعامل سازنده با کشورهای منطقه و فرامطقه‌ای شدن جبهه مقاومت بیندیشیم.
به خاطرنشان کرد رژیم اسرائیل تصور می‌کرد باب شهادت رساندن فرماندهان مجاهد جبهه مقاومت دستاوردی خواهد داشت غافل از آنکه جبهه مقاومت یک سازمان یادگیرنده با شبکه‌های قابل ترمیم توام با رویش‌های مستمر است.
محمدرضا احمدی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به شهادت یحیی سنوار گفت: با حذف جسمانی و مجاهدان راه عزت و کرامت انسانی نه تنها خللی به مکتب و مسیر مقاومت وارد نخواهد شد بلکه مرگ شرافتمندانه آنها تاییدی بر حقانیت راهشان است.

احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز در جلسه امروز گفت: رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی دغدغه و تاکید اعضای کمیسیون آموزش مجلس مبنی بر لغو تاثیر قطعی معدل و افزایش سن داوطلبان دانشگاه فرهنگیان به ۳۰ سال را جدی بگیرد.

در ادامه جلسه علنی امروز،   تقاضای مجدد استعفای عبدالکریم حسین‌زاده از نمایندگی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

پیش از این یک بار استعفای حسین‌زاده از نمایندگی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول و مطرح شده بود که نمایندگان با آن مخالفت کرده بودند. قرار بود حسین‌زاده با حکم رئیس جمهور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور شود که این موضوع منوط به پذیرش استعفا در مجلس شورای اسلامی است.

بعد از اعلام وصول طرح استعفای حسین زاده، علیرضا سلیمی در تذکری گفت: اگر استعفای آقای حسین‌زاده در حد خبر باشد، خوب است اما اگر برای اعلام وصول باشد، این موضوع درست نیست، چرا که طبق آیین نامه مجلس، رئیس مجلس باید تقاضای استعفای نماینده را قرائت و اعلام وصول کند. بنابراین نحوه اعلام وصول در مجلس دارای اشکال است.

همچنین ۱۲۰ لایحه دولت از جمله لایحه اصلاح برخی از احکام قانونی مربوط به تابعیت در جلسه علنی امرزو اعلام وصول شد و دولت لایحه تبدیل ۴ شهر به شهرستان را پس گرفت.

کد خبر 1786518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha