برقراری اعتدال بین وظایف هنرمندی با مادری و همسری ایمان و اراده می خواهد

شیرزاد خوشنویس مازندرانی با داشتن سه فرزند بودن و ماندن در عرصه هنر را توفیق الهی دانست  و گفت: موفقیت بانوان در اجتماع بستگی به اراده و همت شان دارد اما حمایت مسئولان از بانوان هنرمند می تواند زمینه ساز تقویت انگیزه این قشر اثرگذار شود.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ خوشنویسی یا همان زیبانویسی هنری است که از دیرباز در کشورهای مختلف دنیا به ویژه مشرق زمین نظیر ایران اسلامی به عنوان والاترین هنر رواج داشته و دارد تا جاییکه ۲۱ مهرماه از سال ۱۳۹۶ توسط انجمن خوشنویسان ایران در شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام روز ملی خوشنویسی نام‌گذاری شده و از ۲۱ تا ۲۸ مهرماه هفته خوشنویسی نام‌گذاری شده است.

امروزه هنر خوشنویسی از خلق تابلو نویسی، دیوارنویسی و پارچه نویسی فراتر رفته و به گونه‌ای در حرفه و صنعت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد که ضمن آنکه از نظر بصری جذابیت بالایی دارد، نفوذ مفهوم و پیام نوشته را چندین برابر می‌کند.

حضور درنمایشگاه خوشنویسی «اشک قلم» که از ۲۸ مهرماه در گالری سوره حوزه هنری مازندران برپاشده است ما را برآن داشت پای گفتگو با هنرمند خوشنویس مازندرانی «لیلا شیرزاد» - متولد سال ۶۱ دانش آموخته مترجمی زبان و دارنده مدرک ممتاز خوشنویسی بنشینیم که حاصل این گپ و گفت از نظرتان می گذرد:

برقراری اعتدال بین وظایف هنرمندی با مادری و همسری اراده می خواهد

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۵ شروع به خوشنویسی در رشته نستعلیق کرده است، گفت: نستعلیق به عنوان عروس خطوط اسلامی شهره عام و خاص است چراکه این نوع خط در کمال اعتدال و توازن تحریر می شود.

این بانوی هنرمند که با وجود برخورداری از سه فرزند همچنان با عشق و علاقه دغدغه نوشتن دارد، افزود: خط خوش حال خوش، بهترین تعریفی است که می توان از خوشنویسی داشت. با وجود تمام سختی های تربیت فرزندان زمانی که خط می نویسد آرامش را با تمام وجود دریافت می کند.

وی به نقش خط خوش و نظمی که به زندگی هنرمند می بخشد اشاره و اذعان کرد: خطاطی به زندگی روزانه اش نظم خاصی بخشیده است خط حتی روی اخلاق فردی به شدت تاثیر مثبت می گذارد.

برقراری اعتدال بین وظایف هنرمندی با مادری و همسری اراده می خواهد

شیرزاد بودن و ماندن در این مسیررا توفیق الهی دانست  و گفت: تاکنون در تعدادی نمایشگاه های گروهی و نمایشگاه کتابت قرآن ویژه هفته بانوان با عنوان مشق مادر که به مناسبت ولادت حضرت فاطمه الزهرا(س) برپاشده بود شرکت کرده است.

وی که هفته ای یک یا دو کار چلیپا تولید می کند، یادآورشد: در زمان فعالیت هنری اش پارچه نویسی، دیوار نویسی و ... را نیز تجربه نموده است.

شیرزاد که ۲ نمایشگاه انفرادی خوشنویسی در استان برپاکرده، اذعان کرد: سطح خوشنویسی در مازندران بسیار بالاست اما برای بانوان جایگاه درستی دیده نشده است چرا که بانوان فراغت کمتری برای یادگیری دارند باید مشوق هایی برای خوشنویسان بانو جهت استمرار فعالیت هنری شان دیده شود.

این بانوی هنرمند از حوزه هنری به عنوان یک تکیه گاه منحصر به فرد برای هنرمندان یادکرد و گفت: با علم به این موضوع که موفقیت بانوان در اجتماع بستگی به اراده و همت شان دارد اما حمایت مسئولان از بانوان هنرمند می تواند زمینه ساز تقویت انگیزه این قشر اثرگذار شود.

وی بیان کرد: البته بانوان باید استعدادهای خود را جدی بگیرند و هنرمند بودن را اول از همه به خود و بعد به جامعه ثابت کنند تا شاهد حمایت مسئولان باشند.

شیرزاد ضمن یادآوری اینکه در گذشته مدارس به خوشنویسی اهمیت بیشتری می دادند، گفت: امروزه با توجه به روی آوردن اقشار مختلف به تکنولوژی روز و بهره مندی دانش آموزان از تلفن همراه و رایانه، کمتر دانش آموز خوشنویس را در بین مدارس استان مشاهده می کنیم که می طلبد برای حفظ خط و بقای هنر خوشنویسی مدارس از ظرفیت خوشنویسان برای آموزش دانش آموزان بهره بگیرند.

کد خبر 1786591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha