رفع موانع و رونق گردشگری نیازمند حمایت همه‌جانبه دولت

رجب‌پور، توسعه گردشگری در کشور را نیازمند حمایت تمام دستگاه‌ها خواند و گفت: موانع گردشگری در کشور با کمک و حمایت وزارت میراث فرهنگی میسر نخواهد شد؛ باید تمامی وزارتخانه ها و دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی نقش حمایتی خود را در این زمینه ایفا کنند.

«رشید رجب‌پور»، رئیس تشکل های گردشگری استان آذربایجان شرقی در حاشیه یازدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و سومین نمایشگاه بین المللی گردشگری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان درباره استفاده ظرفیت های تاریخی استان آذربایجان شرقی در توسعه گردشگری گفت: استان آذربایجان شرقی در حوزه گردشگری از ظرفیت بالایی برخوردار است، اما شناسایی بهتر و استفاده از  این ظرفیت ها به کمک دولت ها و حمایت آنها  از بخش خصوصی بستگی دارد.

رئیس تشکل های گردشگری استان آذربایجان شرقی درباره حمایت دولت و رفع موانع حوزه گردشگری اظهار کرد: این امر تنها با کمک و حمایت وزارت میراث فرهنگی میسر نخواهد شد؛ باید تمامی وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی و حاکمیتی نقش حمایتی خود را در این زمینه ایفا کنند؛ مثلا ممکن است وزیر گردشگری در این زمینه اقدامات خوبی انجام دهد اما وزیر راه از اقدامات وی حمایت نکند، چرا که گردشگر برای گردشگری به هواپیما، اتوبوس و قطار نیاز دارد و این امر کمک وزارت راه را می طلبد. وزرای گردشگری و شهرسازی یا باید به طوری کلی به همدیگر کمک کنند یا قسمتی که در دست وزارت راه و شهرسازی است به وزارت گردشگری محول شود تا آنها تبدیل به یک مجموعه شوند چرا که ممکن است یکی از آنها قوانینی تصویب کند اما دیگری آن را نقض کند.

رجب پور با بیان اینکه برخی از مشکلات تشکل های گردشگری به وزارت راه و شهرسازی بر می گردد، گفت: یک سری از مشکلات صنفی ما به وزارت راه و شهرسازی برمی گردد چرا که حمل و نقل دست یک وزارتخانه دیگر است و تاکنون هیچ کمکی از آنها به ما نشده است. وزارت راه و شهرسازی باید در نمایشگاه گردشگری تبریزحضور می یافت.

رجب پور در پاسخ به این سئوال که اماکن تاریخی بسیاری در استان آذربایجان شرقی اعم از مساجد و کاروانسراها وجود دارد که قابلیت گردشگری دارند. این اماکن وقتی به بخش خصوصی واگذار می شوند، احیا و مرمت می شوند که این امر به توسعه گردشگری در کشور کمک می کند. دولت چگونه می تواند موجب رونق بیشتری به گردشگری اماکن تاریخی داشته باشد؟، تأکید کرد: دولت باید در حوزه زیرساخت ها به ما کمک کند و تسهیلات ارزان و سریع در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد. دلیل نامگذاری آژانس های گردشگری به این نام این بود که کار اصلی آنها جذب مسافر و گردشگر باشد اما وقتی آنها برای تسهیلات به بانک مراجعه می کنند، بانک های کشور آنها را سودده نمی دانند و همین مسئله باعث می شود تا در همان مرحله اول راه ورود گردشگر به کشور بسته شود. اگر آژانس های گردشگری سود ده از منظر بانک ها سودده نیستند پس چگونه می توانند زمینه ساز ورود گردشگر در کشور باشند.

رییس تشکل های گردشگری استان آذربایجان شرقی درباره آمار کلی گردشگران داخلی به استان آذربایجان شرقی، گفت: تاکنون آماری از تعداد گردشگران در این استان اعلام نشده و ما هم آماری نداریم.

کد خبر 1786682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha