آغاز فعالیت دومین خانه صنایع دستی بخش خصوصی در مشهد

خانه صنایع دستی «ایران» به عنوان دومین خانه صنایع‌دستی بخش خصوصی در مشهد افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد،  محمداسماعیل اعتمادی، معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی امروز چهارشنبه دوم آبان ماه ۱۴۰۳ در مراسم افتتاح خانه صنایع دستی ایران گفت: پس از این‌که بخشنامه ایجاد و راه‌اندازی‌ خانه‌های صنایع‌دستی بخش خصوصی، توسط سازمان میراث فرهنگی را دریافت کردیم  برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی خانه‌های صنایع‌دستی بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت، البته پیش از این خانه‌های صنایع‌دستی بخش دولتی در مشهد و برخی شهرستان‌ها راه‌اندازی شده بود.

وی ادامه داد: سال گذشته، خانه صنایع‌دستی «دستان» را در مشهد افتتاح کردیم و امروز شاهد افتتاح دومین خانه صنایع‌دستی به نام «ایران» توسط یک بانوی کارآفرین هستیم.

آغاز فعالیت دومین خانه صنایع دستی بخش خصوصی در مشهد

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی در خصوص ایجاد اشتغال در این مرکز تصریح کرد: ۲۰ هنرمند به طور مستقیم با خانه صنایع‌دستی ایران فعالیت می‌کنند و این مرکز به صورت غیرمستقیم برای ۱۰۰ نفر کارآفرینی کرده است.

اعتمادی گفت: امیدواریم با حمایت‌های بیشتر بخش دولتی و همت مضاعف هنرمندان صنایع‌دستی، شاهد افتتاح تعداد بیشتری خانه‌ صنایع‌دستی در بخش خصوصی باشیم.
او یادآور شد: در خانه‌های صنایع‌دستی، سه موضوع آموزش، تولید و بازاریابی و فروش انجام می‌شود.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اعطای مدرک معتبر برای آموزش در خانه‌های صنایع‌دستی بخش خصوصی، عنوان کرد: با جهاد دانشگاهی و سازمان فنی‌وحرفه‌ای یک‌سری تفاهم‌نامه داریم و امیدواریم بتوانیم این همکاری‌ها را گسترش دهیم.

آغاز فعالیت دومین خانه صنایع دستی بخش خصوصی در مشهد

اعتمادی با بیان این در خانه‌صنایع‌دستی ایران تولید نیز انجام می‌شود، اظهار کرد: از حدود ۲۵۰ رشته صنایع‌دستی در کشور، ۹۲ رشته در خراسان رضوی فعال بوده که از این تعداد، ۳۲ رشته بومی خراسان رضوی است، هدفمان این است که در خانه‌های صنایع‌دستی، بیشتر رشته‌های بومی استان را گسترش دهیم.

هم‌چنین ناهید گازرانی، مدیر خانه صنایع‌دستی ایران گفت: خانه صنایع‌دستی «ایران» با رویکرد تلفیق مشاغل خانگی با صنایع‌دستی ایجاد شده است و تلاش می‌کند زمینه آموزش، تولید و فروش را برای هنرمندان صنایع‌دستی فراهم کند.

آغاز فعالیت دومین خانه صنایع دستی بخش خصوصی در مشهد

هم‌چنین عیرضا نبی از کارآفرینان مشهدی و حامی معنوی خانه صنایع‌دستی ایران در مراسام افتتاح این مرکز گفت: بر خلاف تصور، چالش و مشکل صنایع‌دستی فروش نیست، بلکه تفکری و ذهنیت هنرمندان از فضای بازار است.

او تاکید کرد: رسانه و بازاریابی اهمیت ویژه در موفقیت کسب و کارها دارند، هنرمندان صنایع‌دستی از این دو غافل نشوند.

آغاز فعالیت دومین خانه صنایع دستی بخش خصوصی در مشهد

هم‌چنین در ادامه این مراسم، از «محبوبه آخرتی» به‌خاطر دریافت نشان جهانی صنایع‌دستی از یونسکو، تقدیر شد.  

این هنرمند مشهدی گفت: سال گذشته، موفق به دریافت نشان ملی صنایع‌دستی شدم و این در واقع مقدمه‌ای برای شرکت در مسابقه یونسکو برای دریافت نشان جهانی صنایع‌دستی شد.
آخرتی ادامه داد: یک جلیقه بلوچی‌دوزی پرکار را تولید کردم که مواد اولیه کار کاملاً طبیعی بود.

او با بیان این‌که قابل‌بازیافت‌بودن مواد اولیه یکی از شاخص‌های مهم دریافت این نشان است، یادآور شد: ابتکار و خلاقیت و تقلیدی‌نبودن از دیگر معیارهای یونسکو برای اعطای نشان جهانی صنایع‌دستی به هنرمندان است. من کارم را اوایل امسال ارسال کردم و سه ماه بعد، نتیجه اعلام شد.

کد خبر 1787033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha