نمایش" فصل سوزاندن مورچه های قرمز" در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه می رود 

نمایش دانشجویی " فصل سوزاندن مورچه های قرمز" به نویسندگی بهنام ترابی و  تهیه کنندگی محمد رضا عزیزی با   با هدف  فرهنگسازی  و حمایت از کودکان و کاهش ازار جامعه همسالان  به آنها  حمایت خیریه کمک به مدت سی شب در پردیس تئاتر شهرزاد به اجرا می رود.  

به گزازش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست نمایش" فصل سوزاندن مورچه های قرمز" عصر امروز پنج شنبه ۳ آبان با حضور بهنام ترابی، نوسینده و کارگردان، محمدرضا عزیزی، تهیه کننده و منصور دهقان، مدیر عامل خیریه کمک و جمعی از بازیگران این نمایش در کافه کتاب گاندی برگزار شد.  

نمایش" فصل سوزاندن مورچه های قرمز"؛ جامعه را متوجه تنهایی پنهان کودکان می کند 


در ابتدای این نشست"بهنام ترابی"، نوسینده و کارگردان نمایش" فصل سوزاندن مورچه های قرمز" با اشاره به اهداف اجرای این نمایش گفت: به دلیل شغل معلمی و آموزش کودکان و نوجوانان و جوانان همواره رنج پنهان کودکان دغدغه ام بود و  این نمایش را با هدف حمایت از کودکان و اگهی از نیازها و مسایل این  گروه سنی و جلوگیری از خشونت علیه آنان  نوشتم؛ در واقع نمایش" فصل سوزاندن مورچه های قرمز"در راستای فرهنگسازی و حمایت از کودکان و کاهش ازار جامعه همسالان  به اجرا می رود.


نوسینده و کارگردان نمایش" فصل سوزاندن مورچه های قرمز"  با اشاره به اینکه این اثر نمایشی کاملا دانشجویی و برخاسته از فضای آکادمیک است، اظهار کرد:این نمایش یک کار دانشجویی و در فضای آکادمیک بوده و فعالیت های تئاتری در بستر دانشجویی بسیار کار مشکلی است چرا که حمایت های  لازم را ندلرد و اجرای تئاتر دانشجویی کاری کمتر از حماسه نیست.

نمایش" فصل سوزاندن مورچه های قرمز" در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه می رود 

استفاده از زبان هنر برای آگاهی رسانی درباره ترومای روانشناختی 
در ادامه  این نشست "محمدرضا عزیزی"، تهیه کننده نمایش"فصل سوزاندن مورچه های قرمز"  درباره  اجرای این اثر نمایشی توضیح داد: اجرای این نمایش در حوزه تئاتر دانشجویی اتفاق مبارکی است، چرا که برای بیان چنین دغدغه ها و تروماهای روانشناختی در دوران معاصر ابزاری بهتر از هنر وجود دارد و چه چیزی می تواند آگاهی رسان تر از هنر باشد؛ هنر جدی در کشور ما کمتر مورد حمایت قرار می گیرد، متاسفانه فضای هنر همه به دنبال چهره ها هستند و کسی دیگر به دغدغه های اجتماعی فکر نمی کند و تهیه کنندگان هم بیشتر بر بعد اقتصادی متمرکز هستند و کسی هنر با اصالت را جدی نمی گیرد؛ بنابراین ما تلاش کردیم در فضایی  آکادمیک این نمایش را اماده اجرا کنیم  چرا که در این زمینه احساس مسیولیت می کردیم.

عزیزی اظهار کرد: امیدوارم نمایش"فصل سوزاندن مورچه های قرمز" بتواند در طول اجرای خود تاثیر گذار باشد و بتواند نگاه ها را متوجه بی پناهی پنهان کودکان کند و خانواده ها، نظام اموزشی و جامعه را متوجه تبعات بد این مورد در مسیر زندگی و آینده این کودکان  کند.   

آسیب شناسی قلدری کودکان در مدرسه با بیان هنری 


ترابی نیز با اشاره به مشکلاتی که کودکان در محیط خانه، مدرسه و جامعه در بین همسالان با آن مواجه هستند، گفت: قلدری در مدارس موضوع بسیار مهمی هست و به نظر می رسد وقت جامعه برای پرداختن به این موضوع بسیار تنگ باشد، درنمایش" فصل سوزاندن مورچه های قرمز" با رویکردی دیالکتیک به آسیب شناسی این موضوع پرداخته ایم و عوارض این موضوع را بررسی می‌کنیم.


نویسنده و کارگردان نمایش" فصل سوزاندن مورچه های قرمز" اظهار کرد: زمان زیادی صرف نوشتن این اثر  شده است. گروه ما به عنوان یک گروه دانشجویی تلاش بسیاری برای خلق این اثر داشته است و در صدد آفرینش تراژدی نبودیم. ما درامی ساختیم که  هر فرد پیش خودش به وجدان خود پاسخ دهد که چه کسی درواقع پاسخ گوی این رنج کشیدن پنهان کودکان  است.  


وی تصریح کرد:  درنمایش" فصل سوزاندن مورچه های قرمز" ما بیشتر بر جنبه های هنری اثر کار کردیم و تلاشمان فرهنگ سازی درباره تنهایی پنهان و رنج کودکان بود که مخاطب هم خانواده ها، جامعه و نظام اموزشی بود و در کنار آن نمی خواستیم که به صورت اگزوتیک و نخ نما  به این موضوع پرداخته شود.  


نویسنده و کارگردان نمایش" فصل سوزاندن مورچه های قرمز" خاطر نشان کرد: سعی کردم این اثر منسجم  با روایتی مدرن باشد و از روایت های کلاسیک فاصله بگیرد، چرا که وقتی روایت منسجم و بی پرده باشد بر مخاطب تاثیر گداری بیشتری خواهد داشت.

ترابی درباره دلیل انتخاب محل پردیس تئاتر شهرزاد برای اجرای نمایش" فصل سوزاندن مورچه های قرمز"   گفت: این نمایش از اول تا پایان آذر ماه در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه می رود؛ پردیس شهرزاد به لحاظ موقعیت و اعتبار جزو بهترین گزینه های موجود ما از لحاظ صحنه تا دسترسی برای ما بوده است.  

تنها با زبان هنری می توان معضلات اجتماعی را مطالبه گری کرد 

در پایان این نشست" منصور دهقان"، مدیر عامل خیریه کمک گفت: این خیریه فعالیت های چشمگیری در حوزه کودکان بی پناه انجام داده است، زبان هنر تنها راهی است که با آن می تواند یک معضل اجتماعی را مطالبه گری کرد؛ در واقع  بروز این نگرانی ها در بستر هنری امکانپذیر است.  


وی با بیان اینکه بحث کودک بی پناه بسیار در جامعه ما مغفول مانده است، اظهار کرد: کودکان بی پناه دیده نمی شوند و فریاد مظلومیت آنها را کسی نمی‌شنود. کودکانی که شاید به دلیل لکنت زبان و … مورد آزار قرار می گیرند. ما در موسسه خیریه کمک آن کودکان بی پناهی که دیده نمی‌شود و در حق آنها بسیار اجحاف میشود. را شناسایی و حمایت می کنیم.

 
دهقان با بیان اینکه کودکان بی پناه  تنها باید شناسایی و معرفی شوند، گفت : باید از معضلات کودکان بی پناه کاسته شود. در آغاز فعالیت موسسه خیریه کمک حتی به ما برای کوکان بی پناه به خاطر عنوانش مجوز نمی دادند. کودکان بی پناه ممکن است از لحاظ مالی بسیار تامین باشد و در خانواده مرفهی هم بزرگ شده باشد اما بی پناهی کاملا ناشی از بی توجهی است. چنین معضلی به وسیله هنر با پخش مددخواهی انجام پذیر است.  

مدیر عامل خیریه کمک خاطر نشان کرد: ما در منطقه شرق تهران ۸۰۰ کودک بارمانده از تحصیل شناسایی کردیم  که کاملا ولگرد هستند. ما این کودکان را از منطقه آلوده جدا می‌کنیم و به روند یادگیری و آموزش آنها کمک می‌کنیم تا آنها جامعه پذیر تر باشند.

کد خبر 1787158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha