ازدواج با اُمامه؛ وصیت سیاسی، اجتماعی و تربیتی حضرت زهرا به امیرالمومنین(ع)

حضرت زهرا(س) هنگام وصایا به امیرالمومنین(ع) جدای از سایر مسائل، یک وصیت سیاسی تربیتی اجتماعی داشتند که حضرت بعد از شهادت ایشان با اُمامه ازدواج کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از آران و بیدگل، مقداد نمکی در جمع استادان و پیشکستان قرآنی کشور در حرم مطهر حضرت محمدهلال(ع) گفت: این نقطه سرزمینی که در آن واقع هستیم و حرم فرزند علی(ع) قرار دارد، مرکز مثلث قم و ری و کاشان است و اهمیت این مثلث در دوره های تاریخی با توجه به حضور سادات از قرون اولیه بر هیچکس پوشیده نیست.


مسؤول دبیرخانه علمی کنگره حضرت محمد هلال بن علی بن ابی طالب (ع) افزود: اگر به جغرافیای سیاسی آن زمان برگردیم، این منطقه جزئی از سرزمین عراق عجم بوده است، لذا حضور پرتعداد فرزندان اهل بیت و علویان در این منطقه دور از ذهن نیست.

ازدواج با اُمامه؛ وصیت سیاسی، اجتماعی و تربیتی حضرت زهرا به امیرالمومنین(ع)

وی افزود: منطقه جبال خاستگاه تشیع در روزگاری است که خورشید اسلام و تشیع توامان طلوع کرده است که این باعث افتخار برای اهالی منطقه است.

این پژوهشگر تاریخی ادامه داد: محمدهلال(ع) ویژگی های ظریفی دارد. ایشان با توجه به دوره زمانی حضورشان در منطقه، به نخستین مهاجر علوی به سرزمین مان شناخته می شود. ایشان در واقع پیام آور واقعه عاشورا بودند و به همین دلیل، آیین های عاشورایی در این منطقه برجسته تر از مناطق دیگر است.

نمکی ادامه داد: از دیگر شاخصه های این حرم، فاطمی ترین حرم اهل بیت(ع) در ایران است.

وی افزود: مادر حضرت محمدهلال(ع) اُمامه بنت زینب دختر رسول خدا(ص) است. حضرت زهرا(س) هنگام وصایا به امیرالمومنین(ع) جدای از سایر مسائل، یک وصیت سیاسی تربیتی اجتماعی داشتند که حضرت بعد از شهادت ایشان با اُمامه ازدواج کند. اینکه امامه قرار است حسنین و زینبین را مراقبت کند بسیار مهم است.

ازدواج با اُمامه؛ وصیت سیاسی، اجتماعی و تربیتی حضرت زهرا به امیرالمومنین(ع)

وی افزود: شخصیت امامه از نزدیک ترین شخصیت هایی است که با حضرت زهرا(س) اخت و الفت داشته اند لذا ایشان برای این امر مهم انتخاب می شوند

نمکی تصریح کرد: یک برداشت سیاسی هم از این وصیت قلمداد می شود. اینکه امامه نوه پیغمبر بوده و بسیاری می خواستند با اهل بیت پیغمبر وصلت کنند. اراده حضرت زهرا بر این بود که حضرت امامه به عنوان گوهر خانه‌ی نبوت را در صدف ولایت علوی(ع) حفظ کند.

وی افزود: ماحصل زندگی امامه و امیرالمومنین ع در آن دوران خفقان تاریخی، حضرت محمدهلال(ع) است که باعث افتخار همه ماست.

کد خبر 1787230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha