حرم «امین ولایت»؛ میعادگاه جشن‌های دهه کرامت

این روزها متولیان حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) آماده برگزاری جشن‌های دهه کرامت می‌شوند؛ قرار است در این ایام مبارک ویژه برنامه‌های متنوع در این آستان مطهر برگزار شود که در رأس آن ویژه برنامه بزرگداشت حضرت احمد بن موسی(ع) قرار دارد.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| براساس آموزه‌های اسلامی، عشق و محبت به اهل‌بیت(ع) نقطه عطفی برای رشد و پیشرفت روحی و معنوی افراد است.

کرامت در معنی لغوی به معنی سخاوت، جوانمردی و بخشندگی است و در مفاهیم انسانی و به مفهوم دینی کرامت به معنی بزرگواری است. براساس احادیث و توصیه های موجود از بزرگان دین اسلام کرامت اصل مهمی به شمار می رود.

دهه کرامت یادآور لطیف‌ترین علائق و مهر و وفاهای کم‌نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوی برادر است.

دهه کرامت یازده روز ابتدایی دهه اول ماه ذی‌القعده است که همزمان با ولادت حضرت معصومه(س) در ۱ ذی‌القعده آغاز و با ولادت برادرش امام رضا(ع) در ۱۱ ذی‌القعده پایان می‌یابد.

در دهه کرامت برنامه‌های جشن و شادی در ایران برگزار می‌شود و در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روزهای ۱ ذی‌القعده به عنوان روز دختر، ۵ ذی‌القعده روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرک، ۶ ذی‌القعده روز بزرگداشت احمد بن موسی بن جعفر معروف به شاهچراغ(ع) نامگذاری شده است.

این روزها متولیان حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) آماده برگزاری برنامه های دهه کرامت می شوند؛ قرار است در این ایام مبارک ویژه برنامه های متنوع و ویژه ای در این آستان مطهر برگزار شود که در رأس آن ویژه برنامه بزرگداشت حضرت احمد بن موسی(ع) است.

آنگونه که تولیت آستان مطهر احمد بن موسی(ع) می گوید بیش از چهل عنوان برنامه در حرم مطهر برای دهه کرامت امسال تدارک دیده شده که از جمله آن سخنرانی و مدیحه‌سرایی با حضور سخنرانان و مداحان شاخص کشور، ویژه برنامه های مختلف فرهنگی، محافل قرآنی، برپایی نمایشگاه، و برنامه هایی برای بانوان و کودکان و... است.

حرم «امین ولایت» میعادگاه عاشقان اهل‌بیت‌(ع) در دهه ولایت

به گفته حجت الاسلام کلانتری این دهه پرفضیلت از یکم ذی القعده آغاز و تا یازدهم این ماه ادامه دارد که مصادف با سالروز ولادت باسعادت حضرت معصومه سلام الله علیها در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت، روز بزرگداشت سیدالسادات الاعاظم حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام در روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت و سالروز میلاد خجسته حضرت علی‌بن موسی الرضا علیه السلام در روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه است.

رونمایی از «سند راهبردی شیراز»

به اذعان وی ویژه برنامه‌های متعدد و متنوعی در طول این دهه در حرم مطهر برگزار خواهد شد که یکی از مهم ترین آن‌ها، رونمایی از «سند راهبردی شیراز سومین حرم اهل بیت علیهم السلام»، همزمان با روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ علیه السلام است.

 تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام در توضیح «سند راهبردی شیراز سومین حرم اهل بیت علیهم السلام»، ادامه می دهد: این سند جامع با تلاش‌های چند هزار ساعته جمعی از نخبگان، فرهیختگان و اندیشمندان استان فارس، تنظیم شده است. امام جمعه شیراز، استاندار فارس و تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم(ع) شورای راه‌بَری این سند را تشکیل می‌دهند. این سند طی جلسات متعدد، تدوین و مورد نقد قرار گرفته است.

وی اضافه می کند: همچنین جلساتی برای گفتمان‌سازی سند با حضور مسؤولان فرهنگی و سایر مسؤولان استان، برگزار شده است. سند مذکور، اِن‌شاءالله طی مراسم باشکوهی با حضور شخصیت‌های کشوری، لشکری و استانی، در پیش از ظهرِ روز ششم ذی القعده در حرم مطهر رونمایی خواهد شد و در آینده، ابعاد مختلف آن توسط رسانه‌ها به اطلاع عموم خواهد رسید.

حرم «امین ولایت»؛ میعادگاه جشن‌های دهه کرامت

 همایش «افتخار خدمت»

 همایش بزرگ «افتخار خدمت»، در دهه کرامت با حضور بیش از دو هزار خادم افتخاری حرمین شریفین احمدی و محمدی علیهماالسلام برگزار می شود. همایش بزرگ «افتخار خدمت»، دیگر برنامه شاخص حرم مطهر در دهه کرامت امسال است که تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) به آن اشاره کرده و می گوید: این همایش با حضور بیش از دو هزار خادم افتخاری حرمین شریفین احمدی و محمدی علیهماالسلام؛ در ساعت ۱۶ روز ۲۶ اردیبهشت‌ماه، مصادف با روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام، در شبستان امام خمینی(قدس سره) برگزار خواهد شد و طی آن مراسم، که جمعی از خدام حرم مطهر رضوی(ع) و حرم مطهر حضرت معصومه(س)، نیز در آن حضور دارند، از ۲۵۰ خادم پیشکسوت و برگزیده آستان مقدس، تقدیر به عمل خواهد آمد.
 

همایش بین المللی «مرجعیت شیعه، حکمرانی و تمدن اسلامی»

 تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) همچنین به همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله سید عبدالحسین نجفی لاری اشاره کرد و گفت: چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۸ صبح، شبستان امام خمینی(قدس سره) حرم مطهر، میزبان همایش بین المللی «مرجعیت شیعه، حکمرانی و تمدن اسلامی با محوریت واکاوی اندیشه‌های علامه مجاهد مرحوم حضرت آیت الله حاج سید عبدالحسین نجفی لاری» است. این همایش با همت و مشارکت حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام و دانشگاه جهرم و با حضور اندیشمندان، اساتید حوزه و دانشگاه و پژوهشگرانی که به دبیرخانه همایش، مقاله ارسال کرده‌اند، برگزار می‌شود.

علامه نجفی لاری شخصیت مجاهدی است که اولین حکومت اسلامی را بر اساس نظریه ولایت فقیه، در عصر خود در منطقه جنوب کشور و استان فارس تأسیس کرده است، که فی الواقع این اقدام، کاری بزرگ و نمونه کوچکی از نظام مقدس جمهوری اسلامی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به‌وجود آمد. همایش بزرگ پیشِ رو، همایش بزرگداشت یک شخصیت عالِم، مجاهد و مبارز با سلطه استعمار انگلیس در جنوب کشور است، که در آن، ابعاد گوناگون شخصیت و مجاهدت های این عالم ربانی، معرفی خواهد شد.

مسابقه قرآنی «بشری»
ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت در حرم مطهر شاهچراغ(ع) از ۱۴ اردیبهشت‌ماه، با مسابقه قرآنی بشری با محتوای قرآنی و حضرت شناسی، آغاز شده و تا ۲۴ اردیبهشت ادامه دارد.

حرم «امین ولایت»؛ میعادگاه جشن‌های دهه کرامت

رونمایی از کتیبه شاهچراغ(ع)

آنگونه که معاون فرهنگی، اجتماعی و تبلیغات آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام می گوید: ۲۰ اردیبهشت از کتیبه حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام که با تلاش هنرمند برجسته استاد عرب تهرانی نگاشته شده، رونمایی می‌شود.

شادپیمایی دختران

ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت در حرم مطهر شاهچراغ(ع) از ۱۴ اردیبهشت‌ماه، با مسابقه قرآنی بشری با محتوای قرآنی و حضرت شناسی، آغاز شده و تا ۲۴ اردیبهشت ادامه دارد.

در همین روز از ساعت ۱۵:۳۰، شادپیمایی بزرگ دختران سومین حرم اهل بیت(ع)، از بقعه حضرت ام احمد(س) به سمت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) و تجمع در این بارگاه منور، همراه با اجرای برنامه های مختلف و سخنرانی حجت الاسلام شهاب مرادی و مداحی مهدی سلحشور برگزار می‌گردد.

 حجت الله طلایی، در ادامه به مراسم شب ولادت باسعادت حضرت معصومه سلام الله علیها اشاره کرده و می گوید: در شب این میلاد خجسته، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء، در شبستان امام خمینی(قدس سره)، حجت الاسلام شهاب مرادی پیرامون فضایل و مناقب کریمه اهل بیت(س) به ایراد سخن خواهد پرداخت و حاج مهدی سلحشور، مولودی‌خوانی می‌کند.

گلابشویی حرم 

معاون فرهنگی حرم مطهر  شاهچراغ(ع) همچنین در تشریح برنامه های سالروز بزرگداشت امین ولایت می گوید: صبح روز چهارشنبه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه، همزمان با سالروز بزرگداشت سیدالسادات الاعاظم، آیین گلابشویی و غبارروبی مضجع شریف حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام، با حضور خانواده های شهدای حرم مطهر، و جمعی از خانواده های شهدای مدافع حرم، امنیت و سلامت برگزار می‌شود. ساعت ۱۰ صبح در مراسمی با حضور مسئولین کشوری و استانی از «سند راهبردی شیراز سومین حرم اهل بیت علیهم السلام» رونمایی خواهد شد.

حرم «امین ولایت» میعادگاه عاشقان اهل‌بیت‌(ع) در دهه ولایت

«سمت خدا» در حرم شاهچراغ(ع)

در ظهر همین روز، برنامه «سمت خدا»، از حرم مطهر، با اجرای نجم الدین شریعتی و حضور حجت الاسلام ماندگاری، به صورت زنده پخش خواهد شد. ساعت ۱۶، همایش بزرگ افتخار خدمت با حضور خدام افتخاری آستان مقدس برگزار خواهد شد. بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء، حجت الاسلام شیخ علیرضا پناهیان سخنرانی و حاج محمود کریمی، مولودی‌خوانی خواهد کرد. پنجشنبه، ۲۷ اردیبهشت نیز، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء، مراسم قرائت دعای روح‌بخش کمیل و مدیحه سرایی با نوای حاج محمدحسین پویانفر، برگزار خواهد شد.

 طلایی همچنین در تشریح برنامه های ولادت باسعادت امام رضا علیه السلام نیز می گوید: یکشنبه ۳۰ اردیبهشت، در شب میلاد خجسته این امام همام، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء، حجت الاسلام علیرضا حدائق به ایراد سخن می پردازد و در ادامه، حاج سیدمحسن بنی فاطمی، مولودی خوانی خواهد کرد.

محفل بزرگ قرآنی

وی در ادامه به محفل بزرگ قرآنی در حرم مطهر، به مناسبت دهه کرامت، اشاره می کند که قرار است روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت، همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء، با تلاوت قاری بین المللی حمید شاکرنژاد و قاری برتر کشوری سید جواد هاشم زاده، همراه با اجرای تواشیح، در حرم مطهر برگزار شود.

مراسم عقد جوانان در حرم

برگزاری مراسم عقد ازدواج جمعی از جوانان، همزمان با ایّام ولادت خجسته حضرت معصومه سلام الله علیها، حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام، و روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام(به صورت رایگان)، در تالار پیوند آسمانی حرم مطهر، برپایی نمایشگاه ستاره های زمین شامل روایتگری سیر تشکیل جلسات خانگی قرآن کریم از صدر اسلام تاکنون، در طبقه دوم شبستان امام خمینی(قدس سره)، انجام مشاوره تخصصی خانواده و مشاوره تخصصی ویژه دختران، بصورت رایگان توسط مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره دینی حرم مطهر، برگزاری محافل قرآنی و کارگاه های آموزشی مختلف ویژه بانوان، برپایی نمایشگاه تابلوهای قرآنی در سالن دارالقرآن حرم مطهر، برپایی غرفه ویژه کودکان همراه با روایت‌گری زندگی حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام، برگزاری طرح معرفت زیارت و برگزاری مسابقات مختلف در فضای مجازی، از دیگر برنامه های دهه کرامت در حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام است که معاونت فرهنگی حرم مطهر به آن ها اشاره می کند.

کد خبر 1761982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha