جشنواره مسجدی شبستان مردم کوچه و بازار را با تئاتر آشتی می‌دهد

یک بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون با بیان اینکه جشنواره تئاتر شبستان به استفاده بهینه از فضا و ظرفیت مسجد کمک می‌کند، گفت: اختصاص فضایی برای تمرینات تئاتر در مساجد و اجرای نمایش‌هایی نه صرفا مذهبی بلکه با متونی در جهت ارتقای روح انسانی در مساجد منجر به آشتی مردم کوچه و بازار با تئاتر می‌شود.

«عطیه غبیشاوی»، بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگ خبرگزاری شبستان درباره اینکه جشنواره تئاتر شبستان چقدر می تواند به توسعه این هنر در مناطق محروم کمک کند، بیان کرد: ما زمانی که به همکاری با جشنواره تئاتر شبستان دعوت شدیم، دوره های سه روزه وکارگاه های بازیگری را برگزار کردیم که اتفاق بسیار خوبی بود؛ زیرا ما بچه هایی داریم که از لحاظ مالی توانایی شرکت در کلاس های بازیگری را ندارند و با فراخوانی که از طریق کانون های فرهنگی هنری مساجد اعلام شد در این کلاس ها شرکت کردند. در واقع این کلاس های آموزشی در بخش های بازیگری، کارگردانی، نمایشنامه نویسی و عروسک کاغذی برگزار شد.

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون اظهار کرد: اولین دوره جشنواره تئاتر شبستان  اسفندماه سال قبل برگزار و آثار بسیار خوبی در این جشنواره ارائه شد؛ به طور مثال اثری از اطراف کاشان در این جشنواره حضور داشت که کاری دراای استانداردهای حرفه ای بود.

غبیشاوی تصریح کرد: این بچه هایی که در سال گذشته حمایت شدند و به شهرستان ها رفته و در مراکزی که در اختیارشان گذاشته شد، فعالیت کردند، بچه های توانمندی هستند که آموزش ها را فرا گرفته و در جشنواره تئاتر شبستان شاهد کارهای عالی از آنها بودیم.

وی افزود: امیدواریم امسال نیز این اتفاق برای این بچه ها که از لحاظ مالی توانایی حضور در کلاس های حرفه ای را ندارند، فراهم شود تا آنها بتوانند از کلاس های مدرسه تئاتر شبستان استفاده کنند و ما نیز از دیدن آثار آنها لذت ببریم.

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در پاسخ به این سئوال که آموزش بچه های مسجد در مدرسه تئاتر شبستان چقدر می تواند به حرفه ای شدن تئاتر مسجد کمک کند؟، خاطرنشان کرد: شخصاً در سال گذشته شاهد بودم کارگاه های آموزشی مدرسه تئاتر شبستان علی رغم آنکه اولین دوره را تجربه می کرد، سبب شد تا آثار آنها به عالی ترین شکل ممکن خود را نشان دهد و خود این بچه ها نیز ذوق و شوق بسیاری برای آثار داشتند. این بچه ها علاقه مند هستند که این دوره های آموزشی تکرار شود و امیدواریم از لحاظ مالی شرایطی فراهم شود که سال آینده نیز این کلاس ها تداوم یابد.

غبیشاوی در پاسخ به این سئوال که تئاتر شبستان چقدر می توانند در تحقق شعار نهضت به مساجد اثرگذار باشد؟ گفت: در حال حاضر کارکرد مساجد تنها منوط به نمازهای ظهر و مغرب می شود و دیگر هیچ استفاده دیگری از فضای مساجد نمی شود، اما با برگزاری چنین رویدادی می توان از چنین فضا و ظرفیتی به این گستردگی استفاده بهینه داشت و تمرینات تئاتر در آنجا گذاشته شود و نمایش هایی نه صرفا دینی بلکه با متونی در جهت ارتقای روح انسانی در مساجد اجرا و منجر به آشتی مردم کوچه و بازار با تئاتر شود، چون تئاتری که برای طبقه عادی مردم است با اجرای در مسجد با استقبال عموم مردم مواجه می شود.

پایان پیام/

کد خبر 1762340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha