۱۵ آیین محرمی مردم فارس در فهرست ملی آثار مذهبی/ فارسی‌ها میزبان گردشگران مذهبی در ایام محرم

آیین های عزاداری مردم فارس ریشه در سنت ها و باورهای مذهبی مردم این دیار دارد که در فهرست آثار ناملموس کشور نیز به ثبت رسیده و شامل ۱۰ شهرستان و ۱۵ آیین عاشورایی می شود؛ همین ویژگی فارسی‌ها را میزبان گردشگران مذهبی در ایام محرم کرده است.

خبرگزاری شبستاناستان فارسمهدی رحمانیان

محرم که فرا می رسد انگار یک شور و هیجان خاص میان اهالی فارس به وجود می آید؛ البته فارسی ها هفته ها پیش از محرم مهیای عزای امام حسین(ع) می شوند و طبق آیین های خاص این ایام که در هر شهر و روستا وجود دارد، شهر و دیارشان را آماده برگزاری مراسم عزای حسینی با بهترین شکل و سیاق و پذیرایی از عزاداران سیدالشهدا(ع) می کنند.

هر گوشه از این استان پهناور در ایام محرم رسم و رسوم خاص خود را دارند به نحوی که پیشینه برخی از این آیین ها به ۲۰۰ سال پیش بر می گردد؛ همین امر سبب شده تا فارس به عنوان یک استان برخوردار از گردشگری مذهبی محسوب شود و هر سال درایام محرم پذیرایی جمع کثیری از علاقمندان از سراسر کشور و حتی دیگر کشورها باشد.

آیین ها و مناسک متنوع عزاداری و محرمی در استان فارس که پیش از ایام محرم آغاز می شود تا بعد از ماه محرم نیزادامه دارد و شوری وصف ناپذیر را میان مردم و اهالی فارس پدید می آورد.

این آیین ها که ریشه در سنت ها و باورهای ملی و مذهبی مردم این دیار دارد در فهرست آثار ناملموس کشور نیز به ثبت رسیده که شامل ۱۰ شهرستان و ۱۵ آیین عاشورایی می شود. این تنوع کم نظیر آیین های محرمی در استان نشان از ویژگی های منحصر به فرد مردم آن دارد که همواره و در طول دوران های مختلف دوستدار و علاقمند خاندان اهل بیت(ع) به ویژه وجود مقدس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بوده و این ویژگی نسل به نسل منتقل شده تا برای همیشه در تاریخ این استان و کشور باقی بماند.

آیین های عزاداری مردم فارس ریشه از اعتقادات و باورهای مردم دارد؛ آنطور که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان فارس گفته تنوع کم‌نظیر آیین‌های عزاداری و محرمی استان فارس سبب شده است که در ایام محرم و صفر شاهد مراسم‌ها و مناسک متعددی در استان باشیم که هرکدام ریشه عمیقی در سنت‌ها و باورهای ملی مذهبی دارد.

سیدمؤید محسن‌نژاد، به آیین های عاشورایی ثبت شده فارس در فهرست ملی آثار مذهبی اشاره کرده که شامل آیین چارچوگردانی و چک چکو در استهبان، عمه کبار و تعزیه در خرم بید، خیمه‌های برافراشته و تعزیه در زرقان، تعزیه صحرا رود فسا، مراسم عاشورای روستای دوان کازرون، تعزیه مرودشت، مراسم پرچم سرخ حسینی در فورگ داراب، مراسم عزاداری لار، مراسم سینه‌زنی قطاری در شهر شیراز، چاووش‌خوانی اول محرم در بوانات، تعزیه شیراز و کازرون بوده است.

 فارسی‌ها میزبان گردشگران مذهبی در ایام محرم

 آیین‌ها و رسوم فرهنگی و دینی همواره از جذابیت‌های بسیاری به‌ویژه در گردشگری برخوردار بوده است؛ امری که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس به آن اشاره دارد و می گوید: این ویژگی ها سبب شده تا استان فارس آماده میزبانی گردشگران مذهبی ماه محرم باشد.

به اذعان محسن‌نژاد، آیین عزاداری سالار شهیدان برای مردم فارس تنها به سیاه‌بندی تکیه‌ها محدود نمی‌شود بلکه ریشه‌های اعتقادی دیرین و قدیمی ویژه‌ای دارد که آن را متمایز ساخته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان فارس معتقد است شناخت و تداوم این رویدادها بر غنای فعالیت‌های مذهبی در فارس افزوده است.

وی همچنین به ظرفیت‌های گردشگری مذهبی استان فارس اشاره و تاکید می کند فعالان عرصه گردشگری به‌ویژه دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی بسته‌های مناسب سفر را زمینه گردشگری محرم تهیه و اجرا کنند تا گردشگران داخلی و خارجی هرچه بیشتر با آیین‌ها و آداب ماه محرم در سایر نقاط استان فارس آشنا شده و شاهد توسعه این نوع گردشگری و از سویی معرفی فرهنگ و سنت استان و کشور عزیزمان باشیم.

کد خبر 1621375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha