ایران قطب هنری جهان/گفتمان ایرانی اسلامی در هنرهای تجسمی متجلی شود

ایران قطب هنری جهان است و باید ظرفیت‌های تاریخی ایران در راستای گفتمان‌سازی ایرانی اسلامی در عرصه هنرهای تجسمی متجلی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان، هنر عاملی برای جمع کردن انسان‌ها دور هم است و آثار هنری می‌تواند عامل خلق امکانات و ارتباطاتی شود که توجه همه را به خود جلب کند.

یکی از هنرهای ارزشمند هنرهای تجسمی است که با حس بصری افراد در تعامل است و این هنر فقط به منظور لذت بردن و الهام خلاقانه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه می‌تواند با نمایان ساختن مشکلات جامعه در قالب یک اثر هنری، به ریشه کم شدن مشکلات و بالطبع پرورش جامعه کمک کند.

محمد سامان صولی از هنرمندان استان کردستان متولد سال 1366 است که از سال 1385 وارد عرصه کارتون و کاریکاتور شده و فعالیت خود را به صورت حرفه‌ای آغاز کرده است.

کسب جوایز ملی و بین‌المللی از جمله مدال طلای کارتون در چین، برگزیده جشنواره ترنتو در ایتالیا، برگزیده جشنواره بین‌المللی اقتصاد تبریز و داوری جشنواره‌های مختلف کشوری و منطقه‌ای و استانی از افتخارات این هنرمند کردستانی است.

باتوجه به برگزاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در شهر سنندج که از امروز یکم شهریور ماه در پارک مشاهیر آبیدر سنندج برگزار شد و تا چند روز آینده نیز با حضور هنرمندان و اساتید این عرصه در حال برگزاری است؛ گفتگویی با این هنرمند کردستانی برای آشنایی با مزیت‌ها و آثار هنری هنرهای تجسمی و موانع و مشکلات موجود در این زمینه انجام داده‌ایم که در ذیل می‌خوانیم.

نظر شما در مورد برگزاری سی امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران که به میزبانی سنندج برگزار می‌شود، چیست؟ به نظر حضرتعالی برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی در استان کردستان چه ضرورتی دارد و چه مزیت‌هایی می‌تواند برای استان داشته باشد؟

جشنواره هنرهای تجسمی یکی از جشنواره‌های موثر در عرصه هنر است که رویدادی هنری فوق العاده فاخر در سطح بالایی محسوب می‌شود، این جشنواره اکنون یک جریان هنری است که منجر به شور و نشاط بین جوانان و نوجوانان خواهد شد و توانایی هنرمندان این عرصه را بالا می‌برد، لنده در سنوات گذشته تجربه داوری و هم شرکت در جشنواره هنرهای تجسمی را دارم و به نظرم جشنواره می‌تواند امکان تبادل تجربه و برقراری ارتباط بین هنرمندان را نیز فراهم آورد.

ایران قطب هنری جهان/گفتمان ایرانی اسلامی در هنرهای تجسمی متجلی شود

وضعیت هنرهای تجسمی در استان کردستان و هنرمندان و ظرفیت‌های آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کردستان استان فرهنگ و هنر است، در این استان در همه خانواده‌ها یک هنرمند در عرصه‌های مختلف از جمله موسیقی، تجسمی و نمایشی وجود دارد و هنرمندان شاخص ملی و بین‌المللی در این استان پرورش یافته‌اند، استفاده از ظرفیت هنرمندان کردستان برای اعتباربخشی به هنرهای تجسمی در استان اثرگذار است.

زیرساخت‌های کشور ما در عرصه هنرهای تجسمی چگونه است؟
هنرهای تجسمی در عرصه زیرساخت‌ها دارای تضاد است از یکطرف هنرمندان شاخص و معتبر و دارای جایگاه جهانی و ملی داریم و از سویی کمبود زیرساخت‌ها و امکانات برای هنرهای تجسمی در این استان حس می‌شود نبود موزه، گالری هنرهای تجسمی و نبود فرهنگسرا در استان از مسائل و مشکلات پیش‌روی هنرمندان کردستان است در حالیکه کردستان با ظرفیت فاخر هنری که دارد باید بیش از تعداد گالری‌های موجود را داشته باشد لذا نیاز به ایجاد زیرساخت‌ها برای تقویت فرهنگ و هنر در استان وجود دارد.

هنرمندان ما علیرغم کمبود زیرساخت‌ها در کردستان در عرصه‌های ملی و بین‌المللی بخوبی درخشیده‌اند و موفقیت‌های ارزنده‌ای کسب کرده‌اند.

به صورت کلی وضعیت هنرهای تجسمی در حال حاضر در کشورمان چگونه است؟ و چه راهکاری برای تقویت و حمایت از هنرهای تجسمی پیشنهاد می‌کنید؟

هنر تجسمی در ایران تحت تاثیر اقتصاد هنر است و فضایی برای خرید و فروش آثار هنری وجود ندارد و هنرمندان باید با هزینه خود در عرصه‌های بین‌المللی خود را نشان دهند و ابراز وجود کنند.
لازم است فضای هنری بگونه‌ای حمایت شود که هنرمندان بتوانند با انگیزه بالا فعالیت کنند چرا که هنرمندان ما برای امرار معاش باید علاوه بر هنر به فکر شغل دیگری باشند در حالیکه هنرمندان سایر کشورها در هر هنری فعالیت کنند شغل اصلی آنها محسوب می‌شود و مورد حمایت قرار می‌گیرند.
حمایت از معیشت هنرمندان ضرورت دارد و زندگی هنرمندان باید از راه هنر تامین شود.
ایران قطب هنری جهان است و در همه عرصه‌ها از جمله نقاشی، طراحی، کارتون و کاریکاتور، مجسمه‌سازی و نقاشی هنرمندانی دارد و در رشته کارتون و کاریکاتور ایران در کنار هنرمندان آمریکا، برزیل و چین حرف اول را  می‌زند و در هیچ کشوری به اندازه ایران هنرمند کاریکاتوریست حرفه‌ای و شاخص نداریم. باید شهرداری‌ها و نهادهای هنری در مناطق محروم توسط اساتید استعدادیابی کنند و رویدادهای هنری از جمله مسابقات و نمایشگاهها و ورک‌شاپ‌ها جریان‌سازی کنند.

از نظر حضرتعالی بزرگترین مشکل و مانعی که میتواند در مسیر گسترش هنرهای تجسمی کشور ما وجود داشته باشد چیست؟
بزرگترین مانع در ایران اکثرا تحت تاثیر هنرمندان غربی هستند و مسئولان فرهنگی و هنری ایران باید نمادسازی کنند تا ایران از ظرفیت تاریخی خود استفاده کند و گفتمان ایرانی اسلامی را در هنرهای تجسمی متجلی سازد، برای بومی‌سازی و شناسایی استعداد هنری ایران در زمینه هنرهای تجسمی باید برخورد مفهومی با هنر داشته باشیم چون تا زمانیکه تحت تاثیر هنر غربی باشیم پشت سر آنها قرار خواهیم گرفت و نمی‌توانیم از آنها سرآمدتر باشیم بنابراین باید به تاریخ و ظرفیت کشورمان برای شناساندن توانمندی‌های هنرمندان هنرهای تجسمی ایران به تمام جهان پایبند باشیم.

کد خبر 1621412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha