رتبه سوم استان خراسان جنوبی در سهم‌بری از اعتبارات کشوری

قناعت گفت: رتبه بندی که وزارت کشور بر اساس شاخص جمعیت، تعداد پروژه ها و اعتبار آنها انجام داده است ستان خراسان جنوبی از این حیث، رتبه سوم کشوری را کسب کرده است که علی رغم اینکه جمعیت استان ما کمتر از یک درصد است ولی استان ضریب بالایی از سهم اعتبارات ملی را جذب داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، جواد قناعت -استاندار خراسان جنوبی- در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری شبکه خاوران اظهار کرد: در زمان استقرار دولت سیزدهم وزرای دولت قبل اعلام کردند که خزانه دولت خالی شده و ما نمی توانیم واکسن وارد کنیم و باید ای اف تی اف را بپذیریم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در زمان اوج بیماری کرونا 700 نفر روزانه در سطح کشور فوتی داشتیم، گفت: حتی در اواخر دولت گذشته ما در تامین حقوق کارمندان دولت مشکل داشتیم لذا دولت سیزدهم در شرایطی که خزانه خالی و منفی شده بود دولت را تحویل گرفت.

قناعت تصریح کرد: هنوز هم دولت سیزدهم ماهانه 12 تا 15 هزار میلیارد تومان سر رسید قسط های دولت قبل را پرداخت می کند، در آن زمان ما اجازه استقراض بانکی و پول بدون پشتوانه نداشتیم با این وضعیت بعد از گذشت دو سال از دولت، مشکلات را یکی پس از دیگری همانند پرداخت حقوق کارمندان را پشت سر گذاشتیم.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبیر مبنی بر اینکه در این دولت ریل گذاری جدیدی انجام شده است، افزود: در دولت قبل شفافیت کمتر و در اتاق های بسته تصمیم گرفته می شد الان توجه به ظرفیت های داخل است و دیپلماسی و ارتباط بین الملل ما خوب شده است.

استاندار خراسان جنوبی افزود:هم اکنون نه تنها تعهدی به غربی ها ندادیم بلکه واکسن کرونا تولید و صادر کردیم و به دنبال حل مشکلت کشور و توجه به نقاط کمتر توسعه یافته هستیم.

قناعت گفت: رئیس جمهور علاوه بر شرکت در جلسات کارشناسی و فنی کشور برای حل مشکلات مردم در بین مردم حضور دارد گه توفیقات خوبی در زیر ساخت ها و اقتصاد ایجاد شد.

وی با اشاره به شعار هفته دولت امسال به نام دولت مردم، گفت: برای هر روز این هفته نامی نامگذاری شده که شعار روز اول دولت مردم و دیپلماسی نظام هوشمند و عزتمند نامگذاری شده است یعنی ما از دیپلماسی التماسی خار و ذلیل خارج شده ایم و وارد دیپلماسی عزتمند شده ایم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه 5 زندانی ایرانی و آمریکایی با هم مبادله شدند، گفت: در کنار این مهم، پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و چین آزاد شد، رئیس مجمع عمومی جمهوری خواهان که یکی از مجامع پر نفوذ جریان سیاسی قوی در امریکا است اعتراف می کند که این اتفاق اخیر بین ایران و آمریکا نشان دهنده عزت ایران و تعظیم بایدن به رهبری ایران است.

قناعت ادامه داد: دولت؛ کشور را تبدیل به کارگاه سازندگی کرده است و هر استانی برویم بخشی از استان مشغول کار و ساخت و ساز است، در این استان هم در همه بخش های اقتصادی فعال هستیم ما فقط به پروژه های اساسی و کلیدی متوقف نشده ایم و علاوه بر پنج ابر پروژه استان، برای اجرای سایر پروژه ها همانند آبرسانی، برق رسانی اقداماتی را انجام می دهیم.

وی با بیان اینکه همزمان با هفته دولت؛دست دولت در در خراسان جنوبی پر است، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب گفته اند خستگی و ناامیدی ممنوع ؛ ریل گذاری دولت مبتنی بر حرکت های جهادی و انقلابی است نگاه بیشتر به درون است و سعی می شود بیشتر از ظرفیت های داخل همانند شرکت های دانش بنیان، منابع جدید، توزیع عادلانه منابع است و دولت شبانه روزی برای حل مشکلات مردم وقت می گذارد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه 12  سفر رسمی به شهرستان های  استان انجام شده است، افزود: سفر به بخش های استان هم در دستور کار است که سفر بهبخش دیهوک، سرداران و دستگردان انجام شده است، قبل از این سفرها مشکلات از قبل احصاء و  جلسات فنی و کارشناسی برگزار می شود و در نهایت در بخشداری اعتبارات اختصاص داده می شود.

قناعت گفت: در هفته دولت سامانه منتاک(سامانه مدیریت و نظارت بر توسعه استان های کشور) برای پروژه های قابل افتتاح راه اندازی شده است. امسال 987 پروژه افتتاح و کلنگ زنی می شود که از این تعداد 54 پروژه با اعتبار 80 هزار میلیارد تومان  کلنگ زنی و 933 پروژه با اعتبار 6 هزار و 600 میلیارد تومان افتتاح می شود.

وی تصریح کرد:  رتبه بندی ای را وزارت کشور بر اساس شاخص جمعیت، تعداد پروژه ها و اعتبار آنها انجام داده است که استان خراسان جنوبی از این حیث رتبه سوم کشوری را کسب کرده است که علی رغم اینکه جمعیت استان ما کمتر از یک درصد است ولی استان ضریب بالایی از سهم اعتبارات ملی را جذب داشته است که جای تقدیر از مدیران کل را دارد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به بحران آب در استان خراسان جنوبی گفت: انتقال آب دریای عمان مصوبه هیئت دولت برای سیستان و بلوچستان بود که با پیگیری های انجام شده مصوب شد به استان خراسان جنوبی هم منتقل شود که در بخش اول برای مصرف صنعت است. از نهبندان تا بیرجند و از قاین تا بیرجند دو پیمانکار پای کار هستند، مقرر شده اواخر امسال و یا اوایل سال اینده لوله گذاری انجام و در تا پایان 1404 آب دریای عمان به استان خراسان جنوبی برسد.

قناعت افزود: برای خط 4 انتقال آب از دریای عمان از محل منابع بخش خصوصی و دولتی استفاده می شود که تمامی صنایع استان از محل آن استفاده می کنند؛ همچنین 2.2 قطر این لوله است که از اقدامات ارزشمند است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پروژه بیرجند-قاین و یونسی، گفت: چراغ این پروژه مهم با پیگیری های زیاد استان و نمایندگان خاموش نشد و با رایزنی ها برای تامین اعتبار 140 میلیارد تومان اعتبار دولتی گرفت که برای این پروژه عظیم ناچیز است.

قناعت گفت: برای زیرسازی این قطار 18 هزار میلیارد تومان نیاز است که با منابع دولتی کار به جایی نمی رسد لذا به سراغ تهاتر نفتی رفتیم و در نهایت از سران قوا خواستیم که این مهم مصوبه بگیرد لذا رهبری با این پروژه موافقت کردند.

وی با اشاره به کلنگ زنی قطار بیرجند- قاین و یونسی، افزود: وزارت نفت باید نفت را برای فروش به وزارت راه و پیمانکاران بدهد که باید کنسرسیومی تشکیل شود، ما معطل تعریف و رابطه بین وزارت نفت و راه و پیمانکاران هستیم که اولین کشتی نفت که سه هزار میلیارد تومان می شود به فروش برسد، کار به صورت روتین دنبال خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی در انتهای خطوط انتقال گاز قرار دارد لذا در مواقع سرمای شدید ممکن است گاز قطع شود در صورتی که در تولید گاز مشکل نداشتیم لذا مجبور به ساماندهی و مدیریت مصرف گاز بودیم.

قناعت با بیان اینکه گاز خراسان جنوبی از استان خراسان رضوی که دومین پر مصرف کننده گاز کشور بود قرار داشت که مدیریت شد، افزود: در اروپا 68 هزار نفر به خاطر سرمای شدید و یخ زدگی فوت کردند اما در کشور ما یک نفر هم فوتی نداشتیم و پروژه گاز رسانی از دوراهی دشتک زابل به نهبندان با اعتبار 4 هزار میلیارد تومان و از سربیشه هم با اعتبار 4 هزار میلیارد تومان کلنگ زنی شد، این پروژه هفته دولت 1403 افتتاح می شود که یکی از ابر پروژه های استان است.

وی در پایان گفت: دولت سیزدهم در حال خدمت جهادی و جلسات شبانه روزی و چند شیفته دارد، به طور مثال راه آهن آرزوی دیرینه مردم بود که در این دولت  با کار جهادی پیگیری شد.

کد خبر 1621430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha