جدال ۲ شهر فارس برای گرفتن عنوان پایتخت کتاب ایران

شهرهای استان فارس در لیست نهایی انتخاب پایتخت کتاب ایران قرار گرفتند.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان

قرار گرفتن شهرهای استان فارس در لیست انتخاب پایتخت کتاب ایران، زرخیز بودن خاک این منطقه از ایران را به خوبی نشان می دهد. دیاری که به علم و فرهنگ شهره جهانی دارد و این را نه تنها در شیراز بلکه در سراسر استان پهناور فارس به خوبی می توان دید.

در چند سالی که برنامه پایتختی کتاب ایران برگزار شده نام شهرهای استان فارس هم در لیست نامزدهای این عنوان بوده است و اکنون در هشتمین دوره، نام دو شهر استان، یعنی «اوز» و «صدرا» در لیست نامزدهای نهایی به چشم می خورد.

نام این دو شهر از میان ۱۰۵ شهر مرحله ابتدایی به لیست ۱۲ شهر صعود کننده به مرحله نیمه نهایی پایتخت کتاب ایران نشان از اهمیت دادن اهالی این شهرها به کتاب و کتابخوانی است.

این در حالی است که نام این دو شهر از میان ۱۰۵ شهر مرحله ابتدایی به لیست ۱۲ شهر صعود کننده به مرحله نیمه نهایی رسیده که این خود نشان از اهمیت دادن اهالی این شهرها به کتاب و کتابخوانی است.

«اوز» در صدر

آنچه به غنای این انتخاب افزوده است؛ قرار گرفتن نام اوز به عنوان نخستین شهر در لیست ۱۲ نفره است که شانس این شهر را برای گرفتن عنوان پایتخت کتاب ایران دوچندان کرده است.

جدال شهر ۲ فارس برای گرفتن عنوان پایتخت کتاب

با ورود این دو شهر به مرحله نیمه نهایی، کار بازدیدهای میدانی، راستی آزمایی و سنجش توان شهرها در اجرای ایده های ارائه شده آغاز می شود تا ضمن ارزیابی های دقیق و منسجم توسط کارشناسان خبره حوزه کتاب، به انتخاب پایتخت کتاب ایران منجر شود.

عنوان «شهر دوستدار کتاب» برای اوز و صدرا

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که شهرهای راه یافته به مرحله نیمه نهایی، پس از اخذ عنوان «شهر دوستدار کتاب» به مرحله سنجش و ارزیابی راه پیدا کرده اند؛ بنابراین شهرهای اوز و صدرا از استان فارس نیز جزو شهرهای دوستدار کتاب ایران شناخته می شوند.

اوز در حالی صدرنشین شهرهای دوستدار کتاب است که برای گرفتن عنوان پایتخت کتاب، باید با شهرهای مطرح کشور رقابت کند.

جالب تر اینکه شهر اوز در حالی با ۵۰ امتیاز صدرنشین شهرهای دوستدار کتاب است که برای انتخاب به عنوان پایتخت کتاب، باید با شهرهای مطرح و کلان شهرهایی همچون اصفهان، ارومیه، کرج، سمنان، قزوین و... رقابت کند.

به گفته مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز، از سال ۹۵ در طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران شرکت کرده و موفق شده در سه سال متوالی ۹۸، ۹۹  و ۱۴۰۰ عنوان «شهر خلاق کتاب و کتابخوانی» را کسب کند.

آنطور که فروغ هاشمی گفته تکمیل ساختمان خیر ساز اداره مجتمع فرهنگی و آموزشی ‏اداره فرهنگ وارشاد شهرستان اوز، تکمیل فاز اول کافه کتاب بادگیر و شروع فاز دوم آن، تکمیل کتابخانه تخصصی پژوهشی مادر و کودک توماج هنری، اجرای فاز ‏دوم گذر فرهنگ و هنر و افتتاح و تجهیز کانون پرورش فکری کودک و نوجوان اوز، افتتاح موزه عروسک و مشاهیر، برگزاری برنامه های فرهنگی و کتابخوانی چون ۴۰ پسین و ۴۰ کتاب و کتاب به مدرسه میرود، و…‏ مستنداتی بوده که اوز را در صدر انتخاب عنوان پایتخت کتاب ایران قرار داده است.

رخ دادن این اتفاق برای شهر اوز و حتی صدرا، بدون برخورداری از زیرساخت ها و تجهیزات در اختیار رقیبان، حاکی از عزم جدی خیران و پشتکار مسئولان این شهرها است؛ امری که شهرهای فارس را نه تنها در بعد فرهنگی بلکه در دیگر ابعاد اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و... در صدر شهرهای کشور قرار داده است.

البته در سال های پیش و در جریان انتخاب پایتخت کتاب ایران، دیگر شهرهای کوچک استان فارس نیز در لیست «شهر دوستدار کتاب» قرار گرفتند که این مهم نیز نشان از اهمیت جایگاه کتاب و کتابخوانی در سبد خانوار خانواده های این استان است.

کد خبر 1621590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha