ایجاد بیش از۱۰۰۰شغل در حوزه فرهنگ و هنر| تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی ساری ۱۵میلیارد تومان بودجه می خواهد

آهنگر با بیان اینکه در دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر هزار و ۴۱۲ شغل ایجاد شد، گفت:همچنین برای حمایت از فعالان حوزه فرهنگ و هنر ۲۱ میلیارد و ۸۱۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال اعطا شد.

 احسان آهنگر -مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران ضمن گرامیداشت هفته دولت و تشریح  عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران طی دو سال و نیم اخیر، اظهار کرد: مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در راستای ایجاد امکانات و فراهم آوردن تسهیلات حمایتی برای تشویق و رشد روحیه کار و فعالیت هنرمندان سراسر استان به‌ویژه مناطق محروم و همچنین ایجاد و افزایش اشتغال رونق کسب و کار و حمایت از تولیدات ادبی و هنری در استان نسبت به صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد هنری اقداماتی انجام داده است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰، موفق به صدورد۵۰۶ مجوز در رشته‌های؛ هنرهای تجسمی، موسیقی، هنرهای نمایشی، مراکز مهارت آموزی کار ودانش، موسیقی و اجرای نمایش‌های صحنه‌ای و غیره شدیم که در سال ۱۴۰۱ به ۸۷۲ مجوز رسید و تاکنون ۲۷۴ مجوز دیگر در این زمینه صادر شد.

آهنگر گفت: در راستای شناسایی نیروهای بالقوه استان و همچنین پشتیبانی از استعدادهای برتر در عرصه فرهنگ و هنر با برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های هنری موفق به برپایی ۴۹ نمایشگاه و جشنواره در قالب‌های مختلف شدیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اعلام کرد: مفتخریم در راستای جذب هنرجویان مستعد و خلاق به‌منظور ارتقای سطح فرهنگ بومی و ملی هنرستان هنرهای زیبای ساری راه‌اندازی کردیم که در سال ۱۳۹۸، ۴۰ هنرجو، در سال ۱۳۹۹، ۶۰ هنرجو و در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ ما ۹۰ هنرجو را در این هنرجو پذیرا بودیم و الان هم بالغ بر ۲۰۰ هنرجو ثبت‌نام کردند.

این مسئول با اشاره به فعالیت ها در حوزه معاونت سینمایی از راه‌اندازی و تاسیس خانه مستند و انجمن فیلم‌سازان شمال در سال ۱۴۰۰، راه‌اندازی سینما در مجتمع‌های فرهنگی هنری بابل، نور، جویبار، قائمشهر و گلوگاه خبر داد.

وی اضافه کرد: در طی سال‌های ۱۴۰۰ تاکنون بالغ بر ۷۱ تولید سینمایی داشتیم که شامل صدور مجوز و حمایت‌های اداره کل بود، همچنین موفق به برگزاری ۶۰ رویداد سینمایی در استان مازندران و راه‌اندازی آموزشگاه و موسسه آموزشی سینمایی جمعا به تعداد ۶ موسسه شدیم.

آهنگر در خصوص اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای گفت: برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی و رسانه‌ای نقل نمایشگاه دائمی دفاع مقدس در بابلسر، پایخت کتاب ایران، هفته مازندران و سایر برنامه‌های دیگر جمعا برگزاری ۳۶ جشنواره، نمایش و رویداد از سال ۱۴۰۰ تاکنون صورت گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تاکید کرد: بالغ بر چاپ هزار و ۵۵۵ عنوان کتاب طی دو سال گذشته با یک میلیون ۷۳۶ هزار و ۸۰۰ شمارگان این تعداد تالیف شد، همچنین در بخث اعطای مجوز به کانون‌های تبلیغاتی از ۲۹ مجوز، ۱۷ و ۶ مجوز در مجموع طی دوسال گذشته ۵۲ مجوز اعطا شد.

این مسئول ادامه داد: در حوزه صدور مجوز مطبوعات در طط این دو سال ۱۱۱ مجوز و ۲۸۷ پروانه فعالیت را صادر کردیم، در حوزه چاپ دیجیتال ۵۰ مجوز در حوزه مشاغل خانگی ۴۰۳ مجوز صادر و هزار و ۴۱۲ اشتغال ایجاد شد، در حوزه تسهیلات مشاغل بنا بر نیاز هر شهرستان در سال در سال۱۴۰۰، ۱۰ میلیارد و ۸۸۰ میلیون تسهیلات مشاغل اعطا شد که در سال ۱۴۰۱ به ۱۰ میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومان رسید و در مجموع ۲۱ میلیارد و ۸۱۰ میلیون تومان تسهیلات مشاغل به اصحاب فرهنگ و هنر اعطا شد.

وی با اشاره به حوزه حمایت از نشریات و اصحاب رسانه با توزیع آگهی بین جراید و نشریات، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰، مبلغ ۸ میلیارد و ۵۸۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان آگهی تبلیغاتی برای رسانه‌ها، در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۰ میلیارد و ۶۲۲ میلیون و ۴۷۴ هزار تومان رسید و در سال ۱۴۰۲ که تاکنون پنج ماه از آن گذشته به ۱۱ میلیارد و ۱۱۷ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۲۸۲ تومان رسیده که یک پیشرفت چشمگیر در جهت حمایت از نشریات استان را داشتیم.

آهنگر افزود: در راستای افزایش سطح مشارکت مردم در فعالیت‌های فرهنگی و دینی ما در سال ۱۴۰۰ تاکنون ۲۲ مجوز موسسات چند منظوره و ۲۸ مجوز موسسات تک‌منظوره را صادر کردیم، همچنین انجمن‌های ادبی که در استان شاهد فعالیت‌های آنها هستیم در بحث فعالیت‌ها با حمایت ۱۰ انجمن ادبی بومی، ۳۱ انجمن ادبی شعر و ۷ انجمن ادبی داستان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اظهار کرد: در حوزه فعالیت‌های قرآنی در سطح استان؛ از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۲ نمایشگاه و جشنواره‌های مختلف قرآن و عترت را برگزار و بالغ بر ۸۰ موسسه فعال قرآن و عترت در مازندران داریم‌؛ در حوزه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در استان ۲هزار و ۲۰ کانون فعال هستند که از این تعداد ۲۲ کانون از دو سال پیش تاکنون افتتاح شده و ۲هزار و ۶۲۰ نفر در این کانون‌ها فعالیت دارند.

این مسئول با اشاره به اینکه از فعالیت‌ها و اقدامات ارزنده این اداره کل بحث صندوق اعتباری هنر است، تاکید کرد: در این مدت تا سال ۱۳۹۹، عضویت هنرمندان و نویسندگان و اصحاب رسانه ۲ هزار و ۳۵۲ نفر بود که در سال ۱۳۹۹، ۱۲۰ نفر عضو این صندوق شدند در سال ۱۴۰۰تعداد ۳۵۶ نفر، در سال ۱۴۰۱تعداد ۲هزار و ۱۷نفر و در سال ۱۴۰۲ تعداد ۸۰۰ نفر و در مجموع ۳هزار و ۱۷۳ نفر عضو این صندوق شدند که بیمه و تسهیلات را دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰تعداد ۲۴۵ نفر،سال گذشته تعداد ۷۲۰ نفر و در سال جدید تعداد ۴۳۷ نفر از بیمه صندوق اعتباری هنر بهره‌مند شدند در حوزه تسهیلات با بهره کم در سال ۱۴۰۱، حدودا ۹۰۰ میلیون تومان ارائه تسهیلات داشتیم و امسال یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار داریم، همچنین در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شاهد افزایش ۷۴درصدی اعتبارات نسبت به سال ۱۳۹۹ بودیم و در خصوص تسهیلات فصل پنج هم افزایش ۳۰درصدی را شاهد بودیم، در خصوص اعتبارت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۲۴۸ درصد افزایش اعتبار داشتیم.

آهنگر با اشاره به حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مازندران طی دوسال اخیر به تعداد ۶ بار، عنوان کرد: طی این دو سال بیش از ۱۹سفر شهرستانی توسط مدیرکل استان انجام شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: در حوزه اعتبارات متمرکز یارانه‌ای براساس جداول قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در حوزه حمایت از موسسات مردم نهاد فرهنگی، توانستیم از ۶۷ موسسه حمایت کنیم، درخصوص تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پروژه‌های احداثی احداث مجتمع فرهنگی هنری فریدونکنار و میاندورود را دارین که ۲۷ میلیارد تومان مصوبه از محل سفر رییس جمهوری به آن تخصیص و تاکنون ۱۴ میلیارد تومان آن محقق شد.

این مسئول در پایان بیان کرد: همچنین ۸۰میلیارد تومان اعتبار به تالار مرکزی شهر ساری اختصاص پیدا کرده بود که در روزهای آینده شاهد اتمام این پروژه خواهیم بود،احداث کتابخانه مرکزی ساری با ۶۶ددصد پیشرفت و تخصیص اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی در حال انجام است البته ۱۵ میلیارد تومان دیگر نیز درنظر گرفته شد،  احداث مجتمع‌های فرخنگی هنری چالوس، رامسر و کلاردشت نیز در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 1621802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha