با توجه به افزایش سن والدین شهدا و جانبازان ما برای درمان سراغ آنها می رویم

میرزابیگی گفت: با توجه به افزایش سن والدین شهدا و جانبازان تلاش می‌شود که به جای سیستم سنتی و استفاده از مطب و بیمارستان، ما سراغ جانباز برویم.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از "ایثار"، محمد میرزابیگی، معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در این نشست ضمن گرامیداشت ایام اربعین و بزرگداشت هفته دولت با اشاره به ادغام‌های صورت گرفته در بنیاد گفت: در حوزه نظام سلامت بنیاد، دو اقدام جدید رخ داده است؛ یکی مبحث ادغام حوزه سلامتی و اجتماعی و دیگری ساختار شبکه ای و تشکیلاتی برای عمل به ساختار اداری در ۳ بخش شورای سیاست گذاری سلامت، قرارگاه ملی مسکن و ستاد ملی کارآفرینی و اشتغال است.

میرزابیگی در ادامه بیان داشت: ریاست عالی بنیاد از افراد برجسته عرصه نظام سلامت و قانونگذاری هستند و با توجه به اینکه حوزه سلامت کار بین بخشی است، ۱۷ وزارتخانه درگیر مباحث اجتماعی، مسکن و رفاهیات هستند. علاوه بر سلامت بیمار، برخورداری از سلامت اجتماعی و اقتصادی مهم بوده و مولفه‌های سلامت بسیار گسترده است. لذا فلسفه ادغام این معاونت در بنیاد موضوع بین بخشی آن است.

وی  افزود:  با توجه به پیشرفت فناوری‌های روز، توانمندی ساختار امری مهم است و اگر به روزرسانی نشود، عقب‌ماندگی ایجاد خواهد شد. برای همین ریاست عالی بنیاد در این زمینه دستوری دادند و گزارش عملکرد اجرایی با کمک همکاران حقوقی هم در داخل و هم در خارج از بنیاد و توسط صاحب‌نظران حوزه سلامت اجتماعی تدوین شد و نهایتا توسط شورای معاونان بنیاد به تصویب رسید. همچنین در اجلاس معاونان بهداشت و درمان سابق و معاونت سلامت و توانمندسازی اجتماعی، شورای سیاست‌گذاری و سلامت فعلی و شورای نخبگانی، برنامه‌ها بررسی و به تصویب رسید و تبدیل به برنامه عملیاتی شد.  

میرزا بیگی بیان داشت: در حوزه سلامت، برنامه عملیاتی در دست اجرا داریم. اولین اتفاق این است که در تشکیلات این حوزه، نه شیوه اداری، بلکه شکل فکری و اندیشه‌ای حاکم است. ایشان با بیان اینکه برنامه تدوین در سه حوزه کلان مسکن، اشتعال و سلامت صورت گرفته است، افزود: در حوزه مسکن "قرارگاه ملی مسکن"، در حوزه سلامت، "قرارگاه شواری سلامت" و در حوزه اشتغال "ستاد کارآفرینی" تشکیل شد که از افراد بین بخشی در بنیاد و دیگر صاحبنظران در جلسات دعوت می‌شود.

وی ادامه داد: قرارگاه ملی مسکن یک هفته است تشکیل شده و ستاد اشتغال هم تازه شروع به کار کرده است. این برنامه که هشت بخش کلان دارد، به صورت مکتوب تقدیم می‌شود.  

با توجه به افزایش سن والدین شهدا و جانبازان تلاش می‌شود که به جای سیستم سنتی و استفاده از مطب و بیمارستان، ما سراغ جانباز برویم


میرزابیگی در خصوص برنامه اجرایی تامین سلامت نیز بیان داشت: با توجه به افزایش میانگین سن والدین شهدا و جانبازان، برای هر خدمتی حضور در بیمارستان امکان‌پذیر نیست. این موضوع، عدالت و توزیع عالادنه خدمات را زیر سوال می‌برد. لذا یک سطح‌بندی برای خدمات انجام شد و با مراقبت در منزل و ارائه خدمت به جانباز در منزل، تلاش می‌شود که به جای سیستم سنتی و استفاده از مطب و بیمارستان، ما سراغ جانباز برویم. اما هر کاری چالش هایی دارد و در این زمینه نیز رسانه‌ها باید در جهت‌ دهی درست به افکار عمومی یاری رسان باشند.


وی با تاکید بر ضرورت ارائه خدمات نظام سلامت به همه مردم در کشور، خاطرنشان کرد: سطح اول خدمات مراقبت در منزل و سطح دوم خدمات در بیمارستان‌های محلی چه بخش دولتی و چه بخش خصوصی است که توسط معاونان درمان ابلاغ شد که باید با چه شرایطی خدمات بدهیم. سطح دوم خرید خدمت از بیمارستان‌های منطقه‌ای چه دولتی و چه خصوصی است تا نیاز خانواده برآورده شود و نیاز نباشد که کسی از شهرستان‌ها به تهران بیاید. سطح سوم هم خدمت‌رسانی توسط بیمارستان‌های ملکی بنیاد است و منعی برای ارائه خدمات در بیمارستان‌ها نیست. باید به تقاضای خانواده ایثارگر پاسخ داده شود و این مساله، حوزه تشویقی و ایجابی را گسترش می‌دهد.
 
معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه گفت: برای افرادی که امکان خدمات در منزل و بیمارستان ندارند، نقاهت‌گاه‌هایی در نظر گرفته شده است. اینجا ضمن پوشش خدمات، رعایت عدالت سلامت و دسترسی همگانی را در نظر داریم.

۱۰۰ درصد هزینه درمان ایثارگران را باید دولت بدهد

وی در مورد هزینه‌های درمانی ایثارگران افزود: ۱۰۰ درصد هزینه درمان ایثارگران را باید دولت بدهد. بیمه پایه همان بیمه سلامت، تامین اجتماعی، بیمه نیروهای مسلح و بیمه تکمیلی که بیمه دی است. در همین رابطه، ضمن تلاش پیشگیرانه که کار خوبی است، ساماندهی، اثر بخشی و پایش‌ انجام شده و آمار و ارقام ارائه می‌شود.

میرزا بیگی تصریح کرد: البته پایش مشکلاتی داشت؛ تهیه اطلاعات پایش به درستی انجام نمی‌شد که در این دوره پایش عمومی و تخصصی گذاشتیم و در قرارداد بیمه لحاظ کردیم. تصمیم گرفته شد در قرارداد، بیمه دی باشد. اثر هر پایش را هم تنظیم کردیم و اینطور نیست که در حد حرف و شعار باشد. مهم این است که با چه کیفیتی پایش داشته باشیم.


معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی بنیاد با اشاره به استقرار پرونده سلامت الکترونیک ایثارگران گفت: دوستان در این خصوص زحمت کشیدند و این کار باید کاملتر و جامع تر ‌شود. کل خدمات سلامت را مبتنی بر نرم‌افزار ارائه می‌دهیم و آمارها ارائه خواهد شد. در بحث نظام بیمه هم نظارت مستمر داشتیم و این نظارت بیشتر می شود.


ماهانه یک دوازدهم بدهی بنیاد شهید به بیمه دی پرداخت می شود

وی با اشاره به بدهی بنیاد به بیمه دی در گذشته خاطر نشان‌ کرد: تلاش کردیم که یک دوازدهم قرارداد را ماهانه پرداخت کنیم و در عوض نظارت سختی داریم. هدف اصلی ما رضایتمندی ایثارگران از خدمات ارائه شده است. بنیاد، سیستم نظارتی و طرح دارو رسان را توسط بیمه دی شروع کرده است. البته در خصوص کیفیت ارائه خدمات بیمه دی یا شرکت متد، با جانباز تماس می‌گیرند. هر چند با تک تک جانبازان نمی‌توان تماس گرفت، اما کیفیت خدمات به شیوه تماس تلفنی و مستقیم ارزیابی می شود تا ایرادها و رفتارها اصلاح شود.

طرح دارورسان ویژه جانبازان و والدین بستری در تخت

 میرزابیگی با بیان اینکه برای کاهش بازه زمانی در خصوص شفافیت در رسیدگی به خدمات ایثارگران، باید از ساختار سنتی عبور کنیم گفت: عمده چالش ما این است تا بتوانیم از ساختار الکترونیک و هوش مصنوعی استفاده کنیم تا در زمان کمیسیون پزشکی شفافیت را بالا ببریم. در خصوص دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی نیز طرح دارو رسان را در برنامه داریم که ابتدا ویژه جانباران و والدین شهدایی است که در تخت بستری هستند. یعنی افرادی که تحرکی ندارند. این طرح از تهران شروع شده است و امیدواریم در کل کشور اجرا شود. دسترسی عادلانه و آسان به دارو و لوازم مصرفی و تجهیزات پزشکی در جامعه ایثارگری از دیگر برنامه‌های ما است.

اجرای طرح حامی برای جانبازان ویژه و والدین شهدا

وی در ادامه بیان داشت: خرید تجهیرات پزشکی، از طریق متد انجام خواهد شد. حرکت بعدی نیز طرح حامی برای جانبازان ویژه و والدین شهدا است. در سیستم اعتباری برای تربیت نیرو و مربیان سالمندیاری در پژوهشکده ایجاد شده است و نهایتا شاهد طرح حامی در جامعه هستیم. همچنین در مباحث روان پزشکی تخصصی و فوق‌ تخصصی، به مراکزی مثل بیمارستان خاتم (ص) و ساسان، در ابعاد کوچکتر در کشور نیاز داریم.
 
میرزا بیگی همچنین به معرفی اداره کل‌های جدید تشکیل شده پرداخت و گفت: در حال حاضر دفتر خدمات سلامت و امور سالمندی، دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی، اداره‌ کل کمیسیون پزشکی و دفتر اشتغال و کارآفرینی تشکیل شده است و معتقدیم که حوزه اشتغال باید مبتی بر فرهنگ کارآفرینی و مبتنی بر سواد و علم باشد.

کد خبر 1621828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha