فرهنگ سازی شعائر اربعین به صورت مستمر  امری ضروری است

مدیرکل تبلیغ عمومی دفتر تبلیغات اسلامی بایدهای حاکمیت برای انتقال ارزش های پیاده روی اربعین را فعالیت مستمر رسانه ای در طول سال خواند و گفت: فرهنگ سازی شعائر اربعین به صورت مستمر امری ضروری است.

حجت الاسلام «یحیی کمال» ، مدیرکل تبلیغ عمومی دفتر تبلیغات اسلامی در پاسخ به این سئوال که شیعیان چگونه می توانند فرهنگ پیاده روی اربعین را به جهانیان به عنوان اجتماع اربعین معرفی کنند به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: مراسم پیاده روی اربعین از گذشته در ادبیات دینی ما از جهات مختلف مورد توجه بوده است؛ به گونه ای که این مراسم از قرن 13 هجری قمری مورد تاکید علما و بزرگان دینی مبتنی بر آموزه های دینی با تبیین ثواب زیارت اربعین توسط اهل بیت(ع) بوده است.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) پیرامون مراسم پیاده روی اربعین اظهار کرد: امام صادق (ع) می فرماید :«هر کس در پیاده روی اربعین شرکت کند برای هر قدمی که برای امام حسین(ع) بر می دارد  گناهی از او  بخشیده می شود». این مورد نشان از اهمیت پیاده روی اربعین به لحاظ اعتقادی در آموزه های ائمه اطهار (ع)در طول تاریخ است.

مدیرکل تبلیغ عمومی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اهتمام ویژه نظام جمهوری اسلامی به مراسم پیاده روی اربعین گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی در سال های اخیر  این مراسم به عنوان نماد وحدت در جهان اسلام شکل گرفت؛ در حقیقت راهپیمایی اربعین بزرگترین اجتماع  مسالمت آمیز مسلمان محسوب می شود.  در واقع این اجتماع بزرگ جهان اسلام مورد توجه ملت های ملت ها از مسلمانان و غیر مسلمان  قرار گرفته است؛ زیرا این مراسم بزرگترین اجتماع مسالمت آمیز جهانی است . آنچه در این راهپیمایی بیشتر به چشم می آید حمایت و توجه ویژه ایران اسلامی از این مراسم است؛ چرا که نظام اسلامی ایران برگرفته از مکتب عاشوراست و به همین دلیل سال به سال به شکوه و عظمت مراسم پیاده روی اربعین افزوده می شود.

حجت الاسلام «یحیی کمال»  با اشاره به کارکردهای  سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مراسم پیاده روی اربعین توضیح داد:  در حوزه سیاسی کارکرد پیاده روی اربعین می توان به نشان دادن اقتدارآفرینی شیعیان بر پایه وحدت به جهانیان، عینیت بخشیدن وحدت جهان اسلام  به دنیا،  جریان سازی اربعین با تکیه بر ملت های شرکت کننده در راهپیمایی اربعین و نهادینه کردن ظلم ستیزی بر اساس آموزه های دینی ائمه(ع) اشاره کرد.

وی با اشاره به کارکردهای اجتماعی مراسم پیاده روی اربعین گفت:  مراسم پیاده روی اربعین می تواند به تقویت روح جمعی، گسترش آموزه های اخلاقی و دینی و تقویت روحیه ایثار و فداکاری و تقویت ارتباطات و مناسبات اجتماعی در میان ملت ها منجر شود؛ چرا که ملت های شرکت کننده در این مراسم ملت ها بدون در نظر گرفتن قومیت و ملیت شان در کنار هم قرار می گیرند و دغدغه ها و اشتراکات فرهنگی و دینی خود را در راهپیمایی به یکدیگر نشان می دهند و راهکار برون رفت از مشکلات  خود را بیان می کنند.

مدیرکل تبلیغ عمومی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به کارکردهای فرهنگی مراسم پیاده روی اربعین اظهار کرد: در حوزه فرهنگی راهپیمایی اربعین بزرگترین پدیده درجهان است که می تواند عامل انتقال ارزش های مکتب اهل بیت (ع) به دنیا باشد؛ ضمن اینکه این مراسم اگر به درستی مورد توجه قرار گیرد می تواند موجب  انتقال ارزش ها مکتب اهل بیت (ع) باشد.

وی تصریح کرد: اما این مراسم باید ها و نبایدهایی دارد که هم حاکمیت و هم زوار باید به آنها توجه کنند، وظایف و بایدهای حاکمیت برای انتقال ارزش های پیاده روی اربعین فعالیت های مستمر رسانه ای در طول سال است. بر این اساس ارزش های اربعین در طول سال باید در  برنامه ها و نشست های رسانه ای و صدا و سیما  تبیین شوند و محدود به ماه محرم و صفر نباشد. از طرفی آموزش شعائر به زوار  یکی از ضرورت هایی است که باید از سوی حاکمیت مورد توجه قرار گیرد، در واقع حاکمیت وظیفه دارد در طول سال شعائر اربعین را فرهنگ سازی کند.

حجت الاسلام «یحیی کمال» با اشاره به وظایف زائرین اربعین حسینی گفت: زائران حرم حسینی باید خود را سرباز امام حسین(ع) در کربلا بدانند همان طور که سربازان امام حسین (ع) وظایفی  داشتند و خصوصیات اخلاقی و رفتاری خاصی داشتند همین ویژگی ها نیز باید مورد توجه زائر اربعین باشد   و آن ویژگی ها را در طول مسیر راهپیمایی اربعین رعایت کند. کسی که در راهپیمایی اربعین شرکت می کند باید خود را نماینده مکتب اهل بیت(ع) و سیدالشهدا (ع) بداند و حرکات و رفتارهایی انجام ندهد که موجب وهن به اهل بیت (ع) باشد و  از طرفی نباید به تفرقه افکنی و بحث های فرقه گرایی و قومیت گرایی که موجب نفرت پراکنی می شود دامن بزنند.

وی تاکید کرد : زائر اربعین حسینی با بهره مندی از آموزه ها و سیره امام حسین (ع) باید بتواند توشه ای برای زندگی خود فراهم کند که وقتی از این مراسم برگشت در طول سال حیات فردی و اجتماعی او را دگرگون کند .

مدیرکل تبلیغ عمومی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه مراسم پیاده روی اربعین منحصر به کشورهای ایران و عراق نیست، گفت: ضرورت دارد شرکت کنندگان در این مراسم با شکوه پیام قیام امام حسین (ع) را به دنیا منتقل کنند  و به عنوان سربازان امام حسین (ع) آنچه در این مسبر آموخته اند را درهمه شئونات زندگی  پیاده کنند  در این صورت می توانیم بگوییم در تعمیق فرهنگ حسینی گام های اثر گذار برداشته ایم.

کد خبر 1621926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha