مازندران رتبه اول تبدیل وضعیت جامعه ایثارگری کشور را در اختیار دارد|راه اندازی سامانه جامع شهدای مازندران در آینده نزدیک

کهن سال برلزوم واکاوی وصیت نامه و سیره عملی ۱۰هزار و ۴۰۰شهید مازندران تاکید کرد وگفت: راه اندازی سامانه جامع شهدا به منظور دسترسی آسان عموم به وصیت نامه شهدا توفیق بزرگی است که موجب می شود یاد و راه این مردان خدایی فراموش نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، سعید کهن سال- مدیرکل بنیاد شهید و امورایثارگران مازندران امروز(۶شهریور) در نشست خبری ویژه هفته دولت ضمن تشریح عملکرد این اداره کل در دولت مردمی سیزدهم، اظهار کرد: مقام معظم رهبری از بنیاد شهید به حیات طیبه یاد کردند و تعیین حوزه‌های ۱۲ گانه در بخش ایثارگران و خانواده شهدا، توجه دستگاه‌های دولتی به بنیاد شهید را می رساند که امیدواریم روزی همه دستگاهها با غنا و اثرگذاری کامل عملکرد در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت ارائه کنند.

وی افزود: در حوزه ثبت و ضبط تاریخ شفاهی از دو هزار و ۳۰۰ مورد به ۴ هزار و ۳۰۰ تاریخ شفاهی رسیدیم که می توان سوژه یابی کرد و به صورت کلیپ و موشن گرافی در رسانه ها قابلیت پخش و انعکاس داشته باشد که امیدواریم تا پایان سال ۱۲ هزار اثر دیگر به اتمام برسد که تشکل های ایثارگری و فرهنگی مختلف را وارد مجموعه کردیم.

کهن سال یادآور شد: سه فیلم فاخر با مشارکت دستگاه‌های دیگر شامل سریال، فیلم سینمایی و مستند برای پخش در رسانه‌استانی و ملی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تهیه شد که نسبت به سالهای گذشته بی نظیر بود و در ۱۰ سال گذشته چنین مواردی نداشته و تولیدی در این بخش نداشتیم.

وی با بیان اینکه در حوزه خدمات آموزشی، عمومی و آموزش عالی خدمات‌ مختلفی به جامعه هدف ارائه شد، خاطرنشان کرد: در سال جاری به ۸ هزار و ۳۰۰ نفر در حوزه شهریه و تقویت بنیه علمی، مشاوره تحصیلی کار انجام شد که ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال‌های گذشته داشتیم.

کهن سال افزود: در بخش مسابقات قرآنی و آموزشی هم در سطوح مختلف ۲ هزار و ۱۲۰ نفر شرکت کردند که ۱۲۰ درصد افزایش داشت.

وی بیان کرد: در برگزاری مسابقات ورزشی و خدمات مختلف ارائه شده به ۸ هزار نفر خدمات ارائه شد که براساس ماده ۷۲ قانون جامع کلیه اماکن تفریحی و گردشگری باید به صورت نیم بها در اختیار ایثارگران و خانواده شهدا قرار داده شود امیدواریم با لطف دستگاه‌های دیگر به آمار تا پایان سال به دوبرابر برسد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران همچنین به ارائه خدمات سیاحتی، زیارتی و اردویی به جامعه هدف اشاره کرد و گفت: ۳ هزار و ۴۰۰ نفر اعزام به اردوهای زیارتی و سیاحتی داشتیم و افزایش ۳۰ درصدی را شاهد بودیم و اعزام به عتبات عالیات هم در دستور کار است که تاکنون ۵۰ نفر اعزام شدند و براساس برنامه ریزی تا پایان سال یکهزار نفر اعزام خواهند شد.

کهن سال گفت: برگزاری کنگره، یادواره و مراسمات ملی و مذهبی ۵۲ برنامه اجرایی شد که‌مستقل از برنامه‌های برگزاری توسط ایثارگران است که در سالروز ورود آزادگان ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان برنامه های خاص این روز را برگزار کردند.

وی افزود: به عنوان قرارگاه فرهنگی و رسانه ای در راستای تولید محتوا در جامعه ایثارگری تلاش داریم و با توجه به اینکه در سال‌های گذشته یکپارچگی در بین دستگاه‌های فرهنگی در حوزه فرهنگ و ایثار و شهادت وجود نداشت، توجه به تولید محتوا با قوت در دستور کار است.

کهن سال تصریح کرد: در حوزه مددکاری، مشارکت های مردمی و تشکل ها هم طی دو سال گذشته ۷۶ هزار و ۷۸۰ دیدار در قالب طرح سپاس از خانواده معظم شهدا و ایثارگران و جانبازان صورت گرفته که با نگاه کیفی بخشی و بررسی مشکلات و معضلات و رفع آن، تا دغدغه‌ها برطرف شود.

وی یادآور شد: ۲۸ هزار و ۵۰۱ مشاوره در بخش سلامت روان، تحکیم بنیان خانواده، روان شناختی، مشاوره تحصیلی و تحکیم بنیه علمی ارائه شد که شاهد رشد ۴۰ درصدی بودیم.

کهن سال گفت: در بخش ارتباطات و مراجعات هم بیش از ۳۴ هزار خدمات با نگاه تکریم ارائه شد. وی افزود: در سلامت و توانمندسازی هم بیمه‌پایه به بیش از ۴۲ هزار نفر ایثارگر با رشد ۱۶ درصدی نسبت به سال گذشته، ارائه بیمه مکمل به ۸۳ هزار و ۶۹۲ نفر، استفاده از امکانات توانبخشی و امکانات هم با قوت اجرایی شد.

وی یادآور شد: پایش سلامت ۲ هزار و ۲۵۰ نفر، ویزیت در منزل به بیش از ۲۰ هزار نفر توسط ۷۵ پزشک معتمد با رشد ۱۳ درصدی و در کمیسیون‌پزشکی و حق پرستاری و ... به تعداد ۳ هزار و ۱۸۶ نفر با رشد ۵۳ درصدی مواجه بودیم.

کهن سال افزود: تبدیل وضعیت استخدامی اجرایی بند د تبصره ۲۰ قانون بودجه همه دستگاه‌های مختلف نسبت به این‌مساله اهتمام داشتند و ۹۵ درصد از جامعه ایثارگری ما تبدیل وضعیت اتفاق افتاد و از اولین استان های کشور هستیم که این تعداد تبدیل وضعیت اتفاق افتاد.

وی گفت: در اجرای رزمایش سه مرحله ای، در مرحله اول با ۱۰ هزار و ۴۰۰ خانواده شهدا دیدار شد، در مرحله دوم با یکهزار متر ۳۸۸ نفر جامعه ایثارگران ۵۰ تا ۷۰ درصد دیدار شد و در مرحله سوم دیدار با حضور استاندار و مسوولان اجرایی استان با ۲ هزار و ۳۳۷ نفر آزاده انجام شد تا با تعامل همه جانبه در قرارگاه فرهنگی کمک‌کار باشیم.

کهن سال در ادامه با اشاره به وجود ۶۰ تشکل ایثارگری، خاطرنشان کرد: رشد این تشکل ها بیانگر اجرای برنامه های عملیاتی جامعه هدف و توسعه در این بخش است و بخشی از قوانین‌مغفول مانده دستگاه‌های اجرایی است که امیدواریم با کمک دستگاه‌های اجرایی، عملیاتی شود.

مازندران رتبه اول تبدیل وضعیت جامعه ایثارگری کشور را در اختیار دارد|راه اندازی سامانه جامع شهدای مازندران در آینده نزدیک

وی افزود: برگزاری جلسه ترویج فرهنگ شهادت با هدف بررسی و ساماندهی گلزار شهدا، تامین مسکن و موضوعات مختلف تنها سالی است که بدون وقفه انجام و با ریاست فرمانداران استان‌مازندران این‌جلسه برگزار می شود.

کهن سال یادآور شد: برگزاری یادواره افلاکیون در دستگاه‌های اجرایی با استقبال روبرو بود و همچنین مشاوره اشتغال به جامعه هدف هم با قوت انجام می شود. وی گفت: تفاهم نامه مختلفی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با دستگاه‌های مختلف اجرایی استان‌منعقد شد که در حال پیگیری شد.

به گفته مدیرکل بنیاد شهید و امورایثارگران مازندران، ۲ هزار و ۱۲۹ نفر از جامعه ایثارگری از وام‌مسکن بهره مند شدند و وام های مختلف از بانک ها به جامعه هدف اختصاص می یابد و همچنین صندوق شاهد این اداره کل هم در ۵ ماهه اول امسال، ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات رفاهی به جامعه ایثارگری ارائه کرد و ۵۵ میلیارد تومان هم در حوزه های بانک دی با رشد ۳۰۰ درصدی اختصاص یافت.

 وی همچنین اظهار کرد: در بخش پروژه ها هم مجموعه توانبخشی بزرگ ایثارگران با ۲ هزار و ۴۰۰‌متر زیربنا سال گذشته با ۵ درصد تحویل گرفتیم و اکنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم تا پایان سال بهره‌برداری شود و فاز بعدی آغا شود.

کهن سال افزود: ۵ ساختمان اداری خریداری و ساخته شد و ساختمان میاندورود و قائمشهر هم در هفته دولت با ۱۸ میلیارد تومان افتتاح می شود که در رامسر، گلوگاه و کلاردشت هم از ساختمان اداری برخوردار شدیم و در بازسازی و مرمت ۳ میلیارد تومان کار شد و ۲ میلیارد تومان‌مرمت ساختمان های اداری در حال انجام است.

وی با اعلام اینکه در تملک دارایی ۱۵۴ گلزار در کمیته برنامه ریزی شهرستان ها مصوب شد، گفت: ۱۰۵ گلزار توسط بسیج سازندگی ساماندهی شد و بخشی از مزار شهدا با بیش از ۸۰ درصد در دست انجام است که امیدواریم تا پایان شهریور ماه ساماندهی شود و گلزار ساماندهی نشده‌ ما ۲۴ درصد است که امیدواریم از اعتبارات‌مختلف و سفر رییس جمهوری اعتبارات این بخش جذب شود.

کهن سال افزود: احداث خانه ایثار را در دست انجام داریم که زمین مشخص شد و کارها در دست انجام است تا امسال شروع فعالیت اجرایی را داشته باشیم. کهنسال گفت: همه خدمات ارائه شده و توجه دولت سیزدهم در بحث عدالت محوری و عدم تبعیض در بخش ایثارگران، هزار نفر را تحت عنوان معیشت بگیران اضافه شد و به ازای هر جانباز بالای ۷۰ درصد یک همیار در نظر گرفته شد که تحت عنوان فعالیت های متنوع جامعه ایثارگران ارائه می شود.

وی یادآور شد: همه خدمات‌ما در راستای اعتلای فرهنگ ایثار و شهادت که خواست ایثارگران است در گستره فراوان در دست انجام است که امیدواریم به عنوان‌نماد و ارزش در بین جوانان و نوجوانان نهادینه شود. تمامی فعالیت ها و ماموریت های این اداره کل با نگاه قرارگاهی طرح ریزی و عملیاتی می شود.

کهن سال از راه اندازی سامانه مشترک برای تبیین و ترویج وصیت نامه شهدا و سبک زندگی این مردان خدایی خبر داد و گفت: رزمندگان دوران دفاع مقدس استان ولایتمدار مازندران در جبهه های نبرد علیه رژیم بعث عراق خوش درخشیدند و جانانه از کیان جمهوری اسلامی ایران دفاع کردند تلاش داریم وصیت نامه شهدا که بعضا در قالب لشکر خط شکن ۲۵کربلا حماسه های متعددی در دفاع مقدس خلق کردند به عنوان الگو در اختیار عموم مردم قرار داده شود.

کد خبر 1622103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha