بهرمندی از ظرفیت مسجد برای تربیت همه ابعاد شخصیتی افراد/ مسجد مقدس ترین بستر و محور انقلاب اسلامی است

حجت الاسلام حاجتی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم از ظرفیت مسجد برای تربیت همه ابعاد شخصیتی افراد بهره بگیریم گفت: وقتی کارکردهای مسجد زیاد شود خودبخود جمعیت نیز در مسجد زیاد می شود.  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، حجت الاسلام رضا حاجتی _ مدیر کانون های فرهنگی هنری مساجد گیلان(دوشنبه، ۶ شهریور) در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اظهار کرد: این تفاهم نامه بهانه ای است تا بتوانیم از ظرفیت مسجد برای تربیت همه ابعاد شخصیتی افراد بهره بگیریم.  

وی با بیان اینکه، هیچ بستری مناسب تر از بستر مسجد وجود ندارد که محل حضور آحاد مردم باشد، افزود: فعالیت کانون های فرهنگی_ هنری هم چون پیوست مسجدی دارند بستری مناسب فراهم میکند که بتوانیم کارکرد مسجد را بیشتر نشان دهیم.  

حجت الاسلام حاجتی با انتقاد بر اینکه موسسه ای که فقط قرآن آموزش می دهد بقیه ابعاد شخصیتی اعضایش تربیت نمی شود گفت: نهایتا در آن قرآن آموز می بینیم که، حرفه قرآن را خوب یاد گرفته ولی هنوز اخلاق، معاشرت با بزرگتر، کار گروهی و ... را یاد نگرفته است.  

وی اذعان کرد: بستر مسجد این خاصیت را دارد که همه ابعاد شخصیتی یک نفر را تربیت می کند و محل حضور همه افراد با همه طیف ها است.  

حجت الاسلام حاجتی ادامه داد: چه ظرفیتی از این بزرگتر که نهادهای فرهنگی همچون کانون های فرهنگی هنری و بنیاد شهید بیش از پیش به جایگاه مسجد اهمیت داده تا کارکردهایش احیا شود.  

وی با اشاره به اینکه اگر مساجد ما امروز خالی هستند علت دارد اظهار کرد: علتش این است که رفته رفته کارکردها از آن خارج شده است ولی اگر هر ارگان و سازمانی بخواهد در حوزه مسجد ورود پیدا کند در بهترین حوزه ورود پیدا کرده است.  

 حجت الاسلام حاجتی با تاکید بر احیای کارکردهای مسجد، بیان کرد: هیچ بستری مناسبتر از مسجد نیست زیرا محل حضور آحاد مردم بوده و همه اقشار در آن رفت و آمد دارند و همه ابعاد شخصیتی افراد را تربیت میکند.  

وی اضافه کرد: یک بچه در مسجد، هم آداب معاشرت با بزرگتر، اول وقت نماز خواندن و پای منبر نشستن و... را یاد می گیرد و همه اینها را در کنار هم می آموزد.  

حجت الاسلام حاجتی اذعان کرد: اگر این فعالیت ها و خدمات مبتنی بر نیاز جامعه از مسجد خروج کند و صرفا فقط در حوزه نماز و یا قرآن آموزی از سوی موسسه ای باشد و... بقیه ابعاد شخصیتی آن کودک و نوجوان تربیت نمی شود.  

وی خاطر نشان کرد: ورود ما به دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز به این دلیل بود که کانون های فرهنگی هنری نیز مربوط به حوزه مسجد می شوند و بهترین حوزه برای جذب مردم به ویژه نوجوانان است.

 حجت الاسلام حاجتی در ادامه با تاکید بر اینکه اگر مردم برای کارکردهای مختلف به مسجد مراجعه کنند خود بخود درب مساجد باز می ماند، خاطر نشان کرد: وقتی ما کارکردهای مسجد را زیاد کنیم خودبخود جمعیت هم در مسجد زیاد می شود.  

وی برگزاری کلاس های مورد نیاز جامعه و خانواده مانند وام قرض الحسنه، مشاوره، تعمیرات و ویزیت و ... که کارکردهای متنوع داشته باشد را در مسجد ضروری دانست و ادامه داد: کانون های فرهنگی و هنری ظرفیت بسیار مهمی در مساجد هستند که نیازمند حمایت و توجه می باشند تا فعالیت هایشان را منسجم تر وقوی تر انجام دهند.  

 حجت الاسلام حاجتی با اشاره به اینکه این حمایت ها قرار نیست صفر تا صد باشد ولی باید وجهه مردمی بودن آن در برنامه های مساجد رعایت شود گفت: گاهی خدماتی که انجام می شود، و رویدادهایی که برگزار میشوند باید به آن محتوایی برسد و راهبری باید شکل بگیرد.

وی در ادامه، بستر کانون های فرهنگی هنری مساجد را بستر مناسبی دانست که با ظرفیت های موجودش می تواند در حوزه کار فرهنگی و هنری با موضوع ایثار و شهادت کارکردهای خوبی داشته باشد.

حجت الاسلام حاجتی تصریح کرد: مسجد مقدس ترین بستر و محور انقلاب اسلامی است و می توان با استفاده از دو ظرفیت بنیاد شهید و کانون های فرهنگی هنری مساجد، هم کارکردهای هنری در مساجد احیا شود و هم نوجوانان به واسطه کارهای هنری جذب مسجد شوند و هم ما به اهدافمان برسیم.  

وی هدف کانون های فرهنگی هنری، مساجد را تربیت هنرمند انقلابی در بستر مسجد، احیای کارکردهای مسجد و تربیت همه ابعاد شخص در مسجد عنوان کرد و افزود: باید فرهنگ اسلامی و دینی محوریتش با مسجد باشد.  

حجت الاسلام حاجتی در ادامه همچنین، هدف بنیاد شهید را نشر و بسط فرهنگ ایثار و شهادت در بستر جامعه و اقشار مختلف بیان کرد و گفت: اهداف هر دو نهاد در کنار هم می تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند.

بهرمندی از ظرفیت مسجد برای تربیت همه ابعاد شخصیتی افراد/ مسجد مقدس ترین بستر و محور انقلاب اسلامی است

کارهایی که نیتشان شهدایی باشد به سرانجام خوبی میرسند

محمدرضا داوطلب_ مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان نیز در این نشست، بیان کرد: زیبایی مشارکت و همکاری این دو نهاد این است که در راستای کنگره دوم هشت هزار شهید استان باشد.  

وی اذعان کرد: تمام تلاش ما کار برای کودکان و نوجوانان است و این قشر از جامعه، هدف ما هستند.  

داوطلب اظهار کرد: تلاش ما این است که فعالیت مسجد محوری داشته باشیم تا کارکردهای آن که اکنون کمرنگ شده است دوباره احیا شود.  

داوطلب گفت: در این راستا ما از افرادی که خوش فکر و خوش برنامه هستند در کنگره هشت هزار شهید استان طی تفاهم نامه و... استفاده کرده و جلو می رویم.  

وی خاطر نشان کرد: کارهایی که نیتشان شهدایی باشد آن کارها به سرانجام خوبی میرسند.  

داوطلب با بیان اینکه کلیه کارهای فرهنگی هزینه بر است افزود: از این پس هر فعالیتی که فکر می کنیم مسجد می تواند محورش باشد، می توانیم انجام دهیم.

گفتنی است، در پایان این نشست تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان و بنیاد شهید گیلان در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با بهره‌گیری از ابزار هنر و ظرفیت کانون های مساجد و همچنین تهیه سرود با محتوای ایثار و شهادت امضا شد.

بهرمندی از ظرفیت مسجد برای تربیت همه ابعاد شخصیتی افراد/ مسجد مقدس ترین بستر و محور انقلاب اسلامی است

کد خبر 1622159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha