ثبت ۱۵ اثر تاریخی آران و بیدگل در فهرست ملی/ مرمت ابنیه و بافت های تاریخی مستلزم تهیه «طرح مرمتی» است

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آران و بیدگل از ثبت ۱۵ اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی خبر داد.

مهدی مشهدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در آران و بیدگل گفت: طی یک سال گذشته افزون بر ۴۲۰ میلیارد ریال بمنظور مرمت بناها و بافت های تاریخی شهرستان آران و بیدگل در حوزه میراث فرهنگی هزینه شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آران و بیدگل افزود: طی تعامل و همکاری دستگاه‌ها بویژه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، مرمت آثار و ابنیه و بافت های تاریخی در شهرستان آران و بیدگل مستلزم تهیه طرح مرمتی است.

مشهدی ادامه داد: در حال حاضر برای چندین محله در آران و بیدگل و نوش آباد طرح های مرمتی تهیه شده و در کمیته های تخصصی در حال بررسی است و پس از تایید، برای تصویب به استان ارسال خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آران بیدگل در خصوص ثبت آثار تاریخی اظهار داشت : امسال در حوزه میراث فرهنگی ۱۵ اثر شهرستان در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت ملی رسیده است.

مشهدی افزود: از این تعداد اثر،  ۸ اثر از جمله برج عشق آباد و سابات اقبالیه، برج جلوخان، برج غیاث‌آباد، بقعه زیارتگاه رقیه‌ خاتون، مسجد حاج سیدحسین، وضوخانه مسجد موسی‌ بن‌ جعفر، آب انبار و وضو خانه مسجد جامع، متعلق به شهر تاریخی نوش آباد است که تا یک ماه آینده شماره های ثبتی آن اعلام‌ خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آران بیدگل در مورد کاوش های باستان شناسی و برداشت های مطالعاتی در این شهرستان گفت: ۳ مورد کاوش باستان شناسی در محوطه تاریخی فیض آبادِ نوش‌آباد، مسجد جامع نوش‌آباد و شهر زیرزمینی نوش آباد انجام شده است.

مشهدی افزود: برای دومین بار در شهرستان آران و بیدگل از سه بنای شاسوسا، مسجد تاریخی امام حسین بازار و امامزاده محمدهلال(ع) با نقشه برداری ژئو فیزیک و ژئو رادار برداشت های مطالعاتی صورت گرفته است.

شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه استان اصفهان با جاذبه های متعدد تاریخی و گردشگری مقصد بسیاری از مسافران داخلی و گردشگران خارجی در طول سال است. بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی در شهرستان آران و بیدگل وجود دارد که تنها ۱۴۲ اثر به ثبت ملی رسیده است.

با این وجود، آران و بیدگل پس از شهرهای اصفهان و کاشان رتبه سوم ثبت آثار تاریخی استان اصفهان را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 1622657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha