گزارشی از مراسم ویژه سالروز شهادت امام رضا(ع) برای زائرین غیر ایرانی در حرم مطهر رضوی

آستان قدس رضوی، ویژه برنامه هایی به مناسبت دهه آخر صفر و سالروز شهادت امام رضا(ع) برای زائرین غیر ایرانی دارد.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مدیریت زائرین غیرایرانی آستان قدس رضوی برنامه های ویژه ای را به مناسبت دهه آخر صفر و سالروز شهادت امام رضا(ع) برای زائرین خارجی دارد که به شرح زیر است:

اعلام ویژه برنامه‌های دهه آخر ماه صفر:

برگزاری مراسم به زبان عربی (بخش غرب آسیا)

ویژه برنامه سخنرانی دهه آخر ماه صفر:

1-مدیریت زائرین غیر ایرانی در نظر دارد مصادف با ایام آخر ماه صفر، مراسم ویژه زائران عرب زبان را با حضور اساتید مطرح جهان اسلام در دو نوبت ظهر و عصر در رواق دارالمرحمه و صحن غدیر برگزار کند.

این برنامه از 15 تا 25 شهریور ماه مصادف با 20 تا 30 صفر بعد نماز ظهر و عصر در رواق دارالمرحمه و قبل اذان و بعد از نماز مغرب و عشاء در صحن غدیر برگزار خواهد شد.

از تاریخ 18 الی 24 شهریورماه هر روز بعد نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء حجت‌الاسلام محمد الساعدی سخنران برنامه خواهد بود.

در تاریخ 22و 23 و 24 شهریورماه حجت‌الاسلام هاشم الحیدری از عراق سخنران قبل مراسم نماز مغرب و عشاء خواهند بود.

در تاریخ 25 شهریورماه قبل نماز مغرب و عشاء در صحن غدیر حجت االسالم اسد القصیر از لبنان سخنران قبل از نماز مغرب و عشاء خواهند بود.

در تاریخ 25 شهریورماه بعد نماز مغرب و عشاء سخنران مسیحی از مصر خواهند بود.

2. سخنرانی، قرائت زیارت نامه و مداحی و عزاداری، سینه زنی و بیان احکام:

بخش غرب آسیا امور زائران غیرایرانی حرم مطهر رضوی در ایام دهه آخر صفر، در نظر دارد با دعوت از سخنرانان و مداحان مشهور  و مقبول جهت ارتقای سطح فرهنگی، دانش و معارف شیعی این عزیزان جلسات سخنرانی، مرثیه سرایی و سینه زنی و سایر امور فرهنگی مرتبط برگزار نماید:

مخاطبین این مراسم زائران از کشورهای عربی هستند و این مراسم از 15 تا 30 صفر در ساعت 17 در رواق دارالرحمه برگزار می‌شود.

3-طرح و شیوه نامه نشست بانوان:

همچنین مراسم ویژه ای با حضور بانوان غیر ایرانی در دهه آخر صفر برگزار می‌شود که شامل نشست تخصصی است که ساعت 14  در تاریخ 18 شهریورماه در رواق دارالرحمه برگزار خواهد شد. استاد این برنامه خانم براق از کشور کانادا هستند.

4-برگزاری تجمع بزرگ عزاداران کشورهای جهان اسلام در ایام پایانی ماه صفر:

مدیریت زائرین غیر ایرانی در نظر دارد مصادف با ایام حزین آخر صفر که مقارن است با رحلت پیامبر بزرگوار اسلام صلوات الله علیه و شهادت امام رضا و امام حسن (علیهم السلام)، مراسم عزاداری با سبک خاص با حضور مداحان مطرح عرب زبان برگزار کند.

در این سبک مداح با حضور بر روی چهار پایه و حلقه زدن زائرین دور مداح و سپس سینه زنی شور خاصی به مراسم خواهد داد.

اهتزاز علم و بیرق های بزرگ در بین جمعیت بر عظمت مراسم خواهد افزود.

این مراسم با حضور زائران عرب زبان، 20 و 21 شهریورماه مصادف با 25 و 26 صفر در صحن غدیر بعد نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.

5- بزرگداشت روز وقف و نذر:

مدیریت زائرین غیر ایرانی در نظر دارد مصادف با روز 22 شهریور که در تقویم با نام روز وقف و نذر اشاره شده است، با دعوت از مدیران اجرائی آستان قدس از جمله مهندس کاظمی «ریاست سازمان عمران و نگه داری حرم مطهر رضوی» ضمن بیان گوشه‌ای از فعالیت های عمرانی حرم مطهر که از محل موقوفات و نذورات مردم انجام می‌شود، از تعدادی از خیرین و واقفین تقدیر بعمل آورد.

در حاشیه برنامه نیز میز مشاوره وقف و نذر با حضور کارشناس این مبحث و همچنین حضور نماینده مدیریت نذورات بر پا خواهد بود.

این مراسم ویژه زائران عرب در 22 شهریور مصادف با 27 صفر در صحن غدیر بعد نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.

6-مراسم ویژه شام شهادت امام رضا (ع)

مدیریت زائرین غیر ایرانی در نظر دارد در شام شهادت امام رضا (ع) و با توجه به سبقه ی تاریخی مناظرات امام رضا (ع) با نمایندگان ادیان مختلف، با دعوت از یک سخنران مسیحی از کشور لبنان مجدد بر بعد فرا شیعی امام رضا (ع) تأکید کند.

همچنین در این مراسم، نوجوانان از کشورهای مختلف جهان اسلام مراسم شام غریبان امام هشتم (ع) را برگزار می کنند و این مراسم ویژه زائران عرب زبان است که در تاریخ 25 شهریور مصادف با 30 صفر در صحن غدیر بعد نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.

7- پذیرایی از  کاروان ها و گروه های زیارتی

کاروان ها و گروه های زیارتی که به مشهد مقدس مشرف می شوند در دهه آخر صفر به بالاترین آمار خود در طی سال می رسند، به همین خاطر در دهه منتهی به شهادت امام رضا (ع) برنامه های ویژه مخصوصا جهت گروه های پیاده پیش بینی شده است.

این برنامه هر روز از 15 تا 25 شهریور ماه در رواق دارالرحمه برگزار می شود و گروه ها با برنامه ریزی قبلی می توانند از این خدمات بهره مند گردند. 

در این برنامه زائران غیر ایرانی پیش بینی استاد، مداح، پذیرائی، هدایا و همچنین هماهنگی موزه ها و کتابخانه ها و برخی موئسسات آستان قدس جهت بازدید را به عهده دارند.

8-ویژه برنامه روز اربعین حسینی با موضوع اسیران کربلا

این مراسم 15 شهریور ماه در صحن غدیر بعد از نماز مغرب و عشاء  برگزار می‌شود و شامل سخنرانی، مداحی و سینه زنی است.

صلاح حدادی ( اجرای هماهنگ هیئات بزرگ عزاداران حسینی متشکل از حسینیه های عرب زبان نظیرکربلایی ها، نجفی ها، کاظمینی ها، احصائ ها، بحرینی ها و کویتی ها در مشهد) بر عهده دارد. علی الساعد، سخنران این مراسم خواهد بود.

9-ویژه برنامه عزاداری

برنامه عزاداری  ساعت 20 روز دوشنبه و سه شنبه  20 و 21 شهریور ماه در صحن غدیر برگزار می‌شود.سخنران این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین اسد القصیر  خواهد بود.

فرهیختگان عرب زبان، دانشجویان دانشگاه فردوسی، دانشجویان دانشگاه امام رضا(ع) از شرکت کنندگان در این مراسم هستند.

10-برنامه بزرگداشت مقام حضرت زینب سلام الله علیها ویژه بانوان

سخنرانی، تقدیر از دو بانو خادمه الحسین، قرائت میثاق نامه توسط خواهر یا همسر شهید، حتی المقدور اجرای گروه سرود متشکل از فرزندان شهدا، سخنرانی، برگزاری مسابقه از محتوای برنامه و تجلیل از تعدادی ازخواهران مادران و همسران شهدای دعوت شده در برنامه از جمله برنامه های این مراسم است.

در این مراسم، استاد جامعه المصطفی، محقق و پژوهشگر، شاعر که  به 4  زبان عربی، انگلیسی، فرانسه و فارسی مسلط است، سخنرانی می کند.

این مراسم  روز چهارشنبه 21 شهریورماه مصادف با 26 صفر ساعت 17 الی 19 در  رواق  دارالرحمه  با موضوع: نقش حضرت زینب سلام الله علیها در بیداری اسلامی برگزار می‌شود و خانم جوهر مهدی در این باره سخنرانی می‌کنند.

11-طرح و شیوه نامه تبلیغات محیطی آخر صفر

با توجه به برگزاری مراسم ویژه آخر صفر ویژه زائرین غیر ایرانی عرب زبان در صحن غدیر، رواق دارالرحمه و رواق دارالمرحمه، هر سه مکان با کتیبه، بنر و نور پردازی فضا سازی خواهد شد. همچنین تمام برنامه ها از قبل اطلاع رسانی می گردد.

برگزاری مراسم دهه آخر ماه صفر به زبان اردو (شبه قاره)

1- برگزاری سلسله مراسم سوگواری و عزاداری با عنوان «دهه آخر صفر»:

همزمان با فرارسیدن ایام دهه آخر صفر ایام رحلت حضرت نبی اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهم السلام، بخش اردو مدیریت زائرین غیر ایرانی در نظر دارد سلسله مراسم عزا و عزاداری تحت عنوان «دهه آخر صفر» بصورت روزانه با فیض رسانی مداحان و سخنرانان معروف شبه قاره و با حضور پرشور عاشقان و زائران حریم قدس رضوی برگزار کند.

مخاطبین این مراسم از عموم زائرین اردو زبان از کشورهای پاکستان، هندوستان و اردو زبانان مقیم خارج هستند و این مراسم از  15 لغایت 25 شهریور در صحن و رواق غدیر برگزار می شود.

2-برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری با عنوان «راه سعادت»:

همزمان با فرارسیدن دهه آخر صفر ایام رحلت نبی مکرم اسلام (ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهم السلام بخش اردو مدیریت زائرین غیر ایرانی در نظر دارد مراسم سوگواری و عزاداری ویژه مراسم بانوان تحت عنوان «راه سعادت» با فیض رسانی مداح و سخنران بانوی اردو با حضور پرشور بانوان و زائران حریم قدس رضوی برگزار کند.

مخاطب این مراسم از عموم بانوان اردو زبان از کشورهای پاکستان، هندوستان و اردو زبانان مقیم خارج هستند و این مراسم روز  سه شنبه 21  شهریور در صحن غدیر، رواق غدیر برگزار می‌شود.

موضوع این مراسم، سیره زندگی امام رضا (ع) و سخنران آن خانم عزیز فاطمه رضوی  و مداح خانم جمیله جعفری هستند.

3- برگزاری ویژه مراسم تلاوت قرآن با عنوان «قرائت سوره یس و اهدای ثواب به نبی اکرم ص و امام مجتبی و امام رضا علیهم السلام»:

همزمان با فرارسیدن دهه آخر صفر، بخش اردو مدیریت زائرین غیر ایرانی در نظر دارد مراسم تلاوت قرآن تحت عنوان « قرائت سوره یس و اهدای ثواب به نبی اکرم ص و امامین مجتبی و رضا علیهمالسلام»  توسط قاری مدعو از اداره قرآن با حضور پرشور عاشقان و زائران حریم قدس رضوی برگزار کند.

عموم زائرین اردو زبان از کشورهای پاکستان، هندوستان و اردو زبانان مقیم خارج هستند و در این مراسم روز  دوشنبه، 20  شهریور در صحن غدیر و رواق غدیر برگزار می‌شود.

4- ویژه برنامه شب و روز رحلت حضرت رسول ص و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام:

بیان احکام قبل از نماز مغرب و عشا، اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء، بیان احکام بین الصلاتین، قرائت یک صفحه از قرآن، قرائت زیارت، مداحی، سخنرانی، سینه زنی و عزاداری، اجرای مسابقه و توزیع جوایز از جمله مراسم شب رحلت پیامبر اکرم(ص) است.

مخاطبین این مراسم، عموم اردو زبانان از کشورهای پاکستان، هندوستان و اردو زبانان مقیم خارج و مجاورین هستند و این مراسم چهارشنبه و پنجشنبه، 22 و 23 شهریور بعد از نماز مغرب و عشاء در رواق غدیر برگزار می‌شود.

سید سجاد حسین موسوی به قرائت زیارت، سید محمد موسی موسوی مداحی و مرثیه خوانی و مولانا سید رضا حیدر زیدی، سخنران این مراسم است و درباره سیره و فرمایشات حضرت رسول خدا ص و امام حسن مجتبی علیه السلام سخنرانی می کند.

 5- ویژه برنامه شب و روز شهادت حضرت امام رضا علیه السلام:

این مراسم با حضور اردو زبانان از کشورهای پاکستان، هندوستان واردو زبانان مقیم خارج و مجاورین  بعد از نماز مغرب و عشا در تاریخ  24 و 25 شهریور در رواق غدیر برگزار می‌شود.

این مراسم شامل بیان احکام قبل از نماز مغرب و عشا،، اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء ، بیان احکام بین الصلاتین، قرائت یک صفحه از قرآن، قرائت زیارت، مداحی، سخنرانی، سینه زنی و عزاداری، اجرای مسابقه و توزیع جوایز می‌شود.

در این مراسم، ذاکر علی ذاکری به قرائت زیارت می پردازد و سید سجاد حسین موسوی مداح ومولانا سید ظهیرالحسن نقوی درباره سیره و  ویژگی های اخلاقی و اجتماعی حضرت امام رضا علیه السلام سخنرانی می‌کند.

 برگزاری مراسم ویژه انگلیسی زبانان بصورت حضوری و مجازی:

برنامه‌های حضوری انگلیسی زبانان:

بخش اروپا و زبان‌های لاتین مدیریت زائرین غیرایرانی در نظر دارد در ایام سوگواری پایانی ماه صفر به مدت سه روز در رثای شهادت امام دوم شیعیان امام حسن مجتبی (ع) ، رحلت پیامبر اعظم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و همچنین شهادت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)، مراسم مذهبی به زبان انگلیسی ویژه مسلمانان حوزه اروپا، آمریکا و آسیای شرقی برگزار می کند.

این مراسم به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی ساعت 10 الی 11:30 ، 23 شهریور ماه در اتاق پاگرد راه پله رواق دارالمرحمه برگزار می‌شود و زائرین انگلیسی زبان حوزه اروپا، آمریکا، آفریقا و آسیای شرقی در این مراسم حضور دارند.

در این مراسم قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید، سخنرانی مذهبی توسط حجت الاسلام رسول سلیمانی با موضوع «انفاق و گذشت در سیره امام حسن مجتبی (ع)»، قرائت زیارت امین ا... و اهدای بسته فرهنگی و نبات و نمک متبرک پیش بینی شده است.

مراسم مذهبی به مناسبت رحلت پیامبر اکرم (ص)

این مراسم ساعت 10 تا 11:30 در تاریخ 24 شهریور ماه در اتاق پاگرد راه پله رواق دارالمرحمه برگزارمی شود و زائرین انگلیسی زبان حوزه اروپا، آمریکا، آفریقا و آسیای شرقی از مخاطبان آن هستند.

در این مراسم قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید، سخنرانی مذهبی توسـط حجت الاسلام حسـین صابری با موضوع  «سـیره اجتـماعی پیامبر اسلام (ص)» ، قرائت زیارت امین ا... و اهدای بسته فرهنگی و نبات و نمک متبرک پیش بینی شده است.

مراسم مذهبی به مناسبت شهادت حضرت رضا(ع)

این مراسم ساعت 10 الی 11:30، 25 شهریور ماه در اتاق پاگرد راه پله رواق دارالمرحمه برگزار می ‌شود. زائرین انگلیسی زبان حوزه اروپا امریکا، افریقا و آسیای شرقی در این مراسم حضور دارند.

در این مراسم قرائت آیاتی چند از کلام ا... مجید، سخنرانی مذهبی توسط حجت الاسلام هادی قربان یار با موضوع «ولایت امام رضا (ع) و گستره آن در تفکر شیعی»، قرائت زیارت امین ا... و اهدای بسته فرهنگی و نبات و نمک متبرک پیش بینی شده است.

نشست تخصصی ویژه اربعین حسینی

نشست تخصصی ویژه اربعین حسینی از ساعت 10:00 الی 11:30، روز دوشنبه 16 شهریور ماه در اتاق فاطمیون برگزار می‌شود.

سخنران این مراسم، حجت الاسلام هادی قربان یار است و درباره بایدها و نبایدهای تبلیغ بین الملل سخنرانی می‌کند. مسلمانان حوزه اروپا، امریکا، افریقا و آسیای شرقی در این مراسم حضور دارند.

نشست تخصصی ویژه رحلت حضرت رسول (ص)  و شهادت امام حسن مجتبی (ع)

این نشست، از ساعت 10:00 الی 11:30 مصادف با  روز پنج شنبه 22 شهریور 1402  در پاگرد دارالمرحمه برگزار می شود.

حجت الاسلام رسول سلیمانی درباره بخشش و انفاق در کلام امام حسن مجتبی علیه السلام سخنرانی می‌کند.

مسلمانان حوزه اروپا، امریکا، افریقا و آسیای شرقی در این مراسم حضور دارند.

برنامه‌های غیرحضوری ( فضای مجازی) انگلیسی زبانان:

ویژه برنامه دهه آخر صفر

این مراسم از ساعت 21:00 الی 21:30 در روز چهارشنبه 15 شهریور در استودوی تصویربرداری صحن آزادی برگزار می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین احسان احمدی درباره ماندگار سازی اثرات زیارت اربعین برای

مسلمانان حوزه اروپا، امریکا، افریقا و آسیای شرقی سخنرانی می‌کند.

این مراسم از طریق پلتفورم های فضای مجازی انگلیسی زبان معاونت تبلیغات به صورت زنده پخش می‌‎شود.

 همچنین مراسمی با سخنرانی  حجت الاسلام و المسلمین قربانیار در خصوص تبیین ابعاد خلق عظیم پیامبر در روز پنجشنبه 23 شهریور در استودیوی تصویربرداری صحن آزادی

برگزار می‌شود.

روز شنبه 25 شهریور از ساعت 21:00 الی 21:30 مراسمی با موضوع ولایت از منظر امام رضا علیه‌السلام در استودوی تصویربرداری صحن آزادی برگزار می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی سخنران این مراسم است و برای مسلمانان حوزه اروپا، امریکا، آفریقا و آسیای شرقی سخنرانی می‌کند.

برگزاری مراسم ویژه آذری زبانان بصورت حضوری و مجازی:

برنامه‌های حضوری آذری زبانان:

بخش آذری امور زائران غیر ایرانی در ایام دهه آخر صفر ، در نظر دارد با دعوت از سخنرانان و مداحان مشهور و مقبول جهت ارتقای سطح فرهنگی، دانش و معارف شیعی این عزیزان جلسات سخنرانی، مرثیه سرایی و سینه زنی و سایر امور فرهنگی مرتبط برگزار نماید. در طی برگزاری این مراسم، برنامه حرم گردی، اجرای مسابقه و اهدای گواهی زیارت انجام خواهد شد. در طول ده روز آخر ماه صفر این برنامه هر روز اجرا خواهد شد.

برگزاری جلسات حضوری سخنرانی، قرائت زیارت نامه و مداحی و ذکر توسل و عزاداری با حضور کاروان ها و گروه های زیارتی  از دیگر برنامه های بخش آذری زبان حرم مطهر رضوی است.

این مراسم با حضور زائرین از کشور های آسیای مرکزی از ساعت 10 تا 13 در روز چهارشنبه 15 شهریور لغایت 25 شهریور در رواق دارالرحمه برگزار می‌شود.

برنامه‌های غیرحضوری آذری زبانان (فضای مجازی):

پخش زنده سخنرانی با موضوع  آثار و فواید زیارت اربعین-سیره اخلاقی و تربیتی پیامبر اکرم(ص) با محوریت خانواده-سیره اجتماعی امام حسن مجتبی علیه السلام- نقش امام رضا علیه السلام در تبیین ولایت- کرامات امام از بسترهای اینستاگرام- یوتیوب- فیسبوک پخش می‌شود.

این برنامه،  کار مشترک مدیریت زائرین غیر ایرانی و پورتال فضای مجازی معاونت تبلیغات است. همچنین موسسات فعال آذری زبان در فضای مجازی همچون الله ها دوغرو-ظهورا دوغرو و...برنامه‌ها را پخش همزمان خواهند کرد.

این مراسم، 15 الی 24 شهریور در  نیم طبقه صحن آزادی برگزار می‌شود.

قرائت زیارت و ادعیه مداحی و ذکر توسل به صورت زنده از بسترهای اینستاگرام- یوتیوب- فیسبوک پخش می‌شود.

کد خبر 1623011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha