قیام خونین ۱۷ شهریور ۵۷ در دارالشهدای آران و بیدگل

آران و بیدگل که از ۱۵ خرداد سال ۴۲ همزمان با آغاز حرکت انقلابی ملت ایران در صحنه حاضر بود، در روز ۱۷ شهریور ۵۷ هم شاهد به صحنه آمدن جوانان غیور و خروش آنان علیه حکومت خودباخته‌ی پهلوی بود.

 خبرگزاری شبستان؛ آران و بیدگل؛ روز ۱۷ شهریور ۵۷ یکی از روزهای به یادماندنی انقلاب اسلامی و نقطه‌ی عطفی در تاریخ مبارزات اسلامی مردم ایران است. در چنین روزی در تهران و ۱۱ شهر دیگر ایران از طرف رژیم، حکومت نظامی برگرار شد که متعاقب آن درگیری‌هایی بین مردم و ماموران رژیم صورت گرفت که منجر به شهید شدن تعداد زیادی از مردم و زخمی و دستگیر شدن عده‌ای دیگر شد.

آران و بیدگل که از ۱۵ خرداد سال ۴۲ همزمان با آغاز حرکت انقلابی ملت ایران در صحنه حاضر بود، در این روز شاهد به صحنه آمدن جوانان غیور و خروش آنان علیه حکومت خودباخته‌ی پهلوی بود.

تظاهرات ۱۷ شهریور ۵۷ آران و بیدگل که از خیابان محمدهلال(ع) آغاز شد، این تظاهرات با آتش زدن لاستیک و یک دستگاه اتومبیل و شعارهای مردمی علی رژیم شاه همراه بود و حمله‌ی نیروهای ژاندارمری به مردم را به دنبال داشت. مردم در مقابل ماموران با پرتاب سنگ و آجر از خود دفاع کردند که منجر به مصدومیت شماری از آنان و در نهایت عقب نشینی نیروها به پاسگاه شد.

با عقب نشینی ماموران، مردم آن‌ها را دنبال کردند. این اتفاق موجب شد ماموران با شلیک به مردم از پاسگاه دفاع کنند. بنا به گفته‌ی ژاندارمری در این روز بیش از ۴۰۰ فشنگ شلیک شد.

در نتیجه‌ی این درگیری هفت نفر از ماموران مصدوم و به پزشک قانونی کاشان منتقل شدند. چند نفر از مبارزان نیز زخمی شدند و به بیمارستان کاشان انتقال یافتند. از این میان محمدرضا عبداللهی و علی خدمتی در بیمارستان به شهادت رسیدند و نصرالله اکبرزاده مجروح شد. در جریان تظاهرات این روز و پس از آن، شمار زیادی از فعالان انقلابی آران و بیدگل دستگیر و برای بازجویی به پاسگاه منتقل شدند.

قیام خونین ۱۷ شهریور ۵۷ در دارالشهدای آران و بیدگل

اصغر مشرقیان، یکی از شاهدان عینی در مورد شهادت شهید عبداللهی می‌گوید: شهید عبداللهی بر اثر اصابت تیر مستقیم در حوالی میدان کوچک (در خیابان محمد هلال(ع)) مجروح شد. مردم پیکر نیمه جان او را به خانه آوردند و چون خون زیادی از او رفته بود، از طریق جاده‌ی نوش آباد که خراب و ناهموار بود، به بیمارستان متینی کاشان منتقل کردند.

آن طور که در اسناد ساواک که پس از پیروزی انقلاب به دست آمد، اسامی شماری از دستگیرشدگان این روز در آران و بیدگل به این شرح است: مصطفی رضایی آرانی، ۳۵ ساله فرزند مرتضی- نعمت الله هوشمند، ۱۸ ساله فرزند عباسعلی- عزت الله هوشمند، ۱۹ ساله فرزند علی اکبر- رمضانعلی صنعتی، ۱۸ ساله فرزند حسین و مسلم عبداللهی، ۵۲ ساله فرزند علی.

پس از شهادت جواد عبداللهی، به پاس احترام خون این شهید و برادرش شهید علی محمد عبداللهی، که در قم بر اثر عبور تانک از روی پیکرش به شهادت رسید، جمعیت تظاهرات کننده هر روز از جلوی منزل این شهیدان بزرگوار طی مسیر می‌کردند و بدین ترتیب با شهدا پیمان وفاداری می‌بستند.

این حرکت تا پیروزی انقلاب ادامه داشت. ضمن این که برای پاسداشت یاد شهیدان عبداللهی، دانش آموزان دبیرستان کاشانچی به صورت خودجوش نام این دبیرستان را پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به دبیرستان شهیدان عبداللهی تغییر دادند، نامی که هنوز هم بر این دبیرستان باقی مانده است.

*اکبر مسجدی آرانی، محقق و کارشناس تاریخ گنجینه‌ی انقلاب اسلامی آران و بیدگل

کد خبر 1623541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha