دو سوره بقره و آل عمران زیر سقف مسجد «احمد بن طولون» به خط کوفی نوشته شده است

یک استاد آثار باستانی در مصر درباره یکی از شگفتی های مسجد «احمد بن طولون»، گفت: زیر سقف این مسجد دو سوره بقره و آل عمران به صورت کامل با خط کوفی نوشته شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از صدی البلد، دکتر محمد حمزه، استاد آثار باستانی اسلامی در مصر گفت: مسجد «احمد بن طولون» از آنجایی که بر بالای صخره ای بزرگ بنا شده و از مساجد معلق به شمار می آید، افسانه‌ها و داستان‌های بسیاری دارد که به «یشکر بن جزیله» معروف است. در واقع این مسجد بر روی کوه «یشکر» قرار دارد .

وی در یک گفت و گوی تلفنی در برنامه «8 الصبح» پخش شد، گفت: احمد بن طولون، اولین مسجدی است که به این شکل با آجر قرمز ساخته شده است، و این مسجد بر روی ستون استوار نیست.

استاد آثار باستانی اسلامی تاکید کرد: مهندس سازنده این مسجد احمد بن محمد الحاکم بود که در زمان حکومت خلیفه عباسی المتوکل علی الله در سال 247 هجری قمری، این مسجد را بنا کرده است.

دکتر محمد حمزه در ادامه گفت:در زیر سقف مسجد احمد بن طولون دو سوره بقره و آل عمران طولانی ترین سوره های قرآن نوشته شده است.

محمد حمزه اظهار کرد: محراب و منبر از سال 696 در داخل مسجد وجود داشته است، این مسجد از این جهت متمایز است که در زیر سقف آن قاب های چوبی قرار دارد و بر روی آن دو سوره بقره و آل عمران با خط کوفی به صورت کامل نوشته شده است.

این مسجد،  سومین مسجد ساخته مسلمانان در مصر و یکی از بزرگ‌ ترین مساجد قدیمی جهان اسلام است.

کد خبر 1623638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha