نگاهی به سبک معماری مسجد جامع اردستان/ گل سرسبد مساجد چهارایوانی

برنامه رادیویی «سرزمین من» با نگاهی به سیر تاریخی مسجد جامع اردستان، معماری این مسجد را مورد بحث و بررسی قرار داد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، برنامه رادیویی «سرزمین من» ظهر امروز شنبه ۱۸ شهریور ماه از آنتن شبکه رادیویی فرهنگ پخش شد و بخش‌هایی از این برنامه رادیویی اختصاص به «سیر معماری مسجد جامع اردستان» داشت که در گفت وگو با دکتر «احمدنژاد»، پژوهشگر و استاد دانشگاه بررسی شد.

احمدنژاد در این برنامه رادیویی با بیان اینکه اردستان از شهرهای قدیمی و تاریخی به شمار می‌رود، اظهار کرد: یکی از بناهای تاریخی این شهر مسجد جامع است که از اهمیت فراوانی برخوردار است، طبق برخی متون و منابع گفته‌اند که گویا ابتدا آتشکده‌ای در این محل بوده و بنای مسجد بر این آتشکده ساخته شده است.

این پژوهشگر ادامه داد: برای توضیح هرچه بیشتر بحث از دو عرصه و گمانه‌زنی تاریخی استفاده می‌کنم، نخست بحث باستان‌شناسی و گمانه زنی‌های باستان‌شناسان در این منطقه و دیگری مطالعات تطبیقی که در حوزه معماری این حوزه بوده است؛ ما اطمینان داریم که در اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی بنای خشتی در این نقطه بوده اما اینکه کاربری‌اش آتشکده بوده یا خیر مطمئن نیستیم و حتی احتمالاً نبوده است.

وی گفت: اولین سبک معماری که اینجا مورد استفاده قرار می‌گیرد مربوط به آل‌بویه است که در آن دوره مسجدی به سبک مساجد کوشکی و اِل مانند ساخته می‌شود و تا حدود ۴۰۰ سال هم مورد استفاده بوده است که این دومین دور تحول در مسجد اردستان است.

احمدنژاد تصریح کرد: در دوره سلجوقی شاهد این رویکرد هستیم که دوبار در این مسجد ساخت و ساز ایجاد و یک گنبدخانه ساخته می‌شود؛ در مرحله بعد ایوان دیگری در بخش جنوبی به آن اضافه می‌شود، اما آخرین بخش تحول معماری در این مسجد مربوط به دوره صفویه است که در قسمت‌های شرقی و غربی دو ایوان به شبستان اضافه و مسجد چهارایوانی می‌شود و باید بگوییم مسجد چهارایوانی اردستان در دوره سلجوقی به چهار ایوانی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر از آنجایی که این منطقه کویری است از آجرکاری برای تزئینات استفاده شده و محراب گچ بری هم در ضلع جنوب غربی ساخته شده است؛ البته ما در این اقلیم مساجد دیگری هم داریم که سیر تحول تاریخی را داشته‌اند، برای مثال مسجد جامع اصفهان که به هرحال گل سرسبد همه مساجد چهارایوانی است.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: همچنین می‌توانیم در مورد مسجد جامع زواره صحبت کنیم که در این اقلیم سیر تحول معماری را داشته‌اند اما کمتر دیدم مسجدی که این قدر تحول تاریخی رو به رشد داشته باشد ضمن اینکه می‌توان گفت در اواخر دوره سلجوقی یک مناره به این مسجد اضافه شده و آنچه که امروز از مسجد اردستان می‌بینیم شروع‌اش سبک رازی و پایان آن سبک اصفهانی است.
انتهای پیام/

کد خبر 1623661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha