پشت پرده تحولات قفقاز/ تلاش محور عبری، غربی و آمریکایی تأمین اهداف ناتو است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پشت پرده تحولات قفقاز را آمریکا و انگلیس دانست وگفت که ایران از منافع خودش در این منطقه به هیچ وجه عدول نخواهد کرد.

ابراهیم عزیزی در پاسخ به سوال خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان در مورد پشت پرده تحولات قفقاز گفت: جمهوری اسلامی ایران با دقت تحولات قفقاز را رصد می کند. کشورهای همسایه باید بر این باور باشند جمهوری اسلامی ایران از منافع خودش در این منطقه به هیچ وجه عدول نخواهد کرد. اعلام می کنیم ضمن رصد مستمر و دقیق تحولات  قفقاز، هر اقدامی که خدشه ای بر منافع ملی ملت ایران وارد کند و بخواهد جغرافیای منطقه را تغییر دهد و پای برخی کشورهای جعلی و غیر قانونی به منطقه را باز کند، با برخورد قاطع جمهوری اسلامی ایران روبرو خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پشت پرده این اتفاقات آمریکا و انگلیس هستند، اظهار کرد: این کشورها باید از شرارت و دخالت در منطقه پرهیز کنند. دخالت در امور منطقه نتوانسته اهداف این کشورها را تامین کند و در نهایت نیز با شکست مفتضحانه منطقه را ترک کرده اند همانگونه که عراق، سوریه و افغانستان را ترک کردند و در واقع پا به فرار گذاشتند. انگلیسی‌های خبیث و فریبکار باید این را آویزه گوششان کنند که نباید در امور کشورهای همسایه ما دخالت و آنها را تحریک به اقدامات خلاف منافع آنها کند.

وی ادامه داد: البته این کشورها در این مورد یک عنصر جعلی، کودک کش و غیر قانونی را نیز جلو انداختند و به عنوان ابزار از رژیم صهیونیستی برای رسیدن به اهدافشان در منطقه استفاده می کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما از کشورهای همسایه یعنی ارمنستان و آذربایجان انتظار داشتیم که مسایل شان را از مسیر گفت و گو و مذاکره حل کنند. پایبند به توافقات و قراردادهای فی مابین باشند و از رویارویی با یکدیگر بپرهیزند. این گونه اقدامات اهداف آمریکا و انگلیس را تامین می کند و متضرر اصلی آن خود این کشورها هستند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها بر حل مسایل منطقه از مسیر گفت و گو، مذاکره، انجام توافقات و اجرای تعهدات تاکید کرده است. ارمنستان و آذربایجان باید از اقداماتی که باعث باز شدن پای انگلیس و آمریکا به منطقه شود پرهیز کنند. چرا که این خطای جبران ناپذیری است. کشورهای منطقه باید مراقب باشند این خطای استراتژیک را انجام ندهند. باز کردن پای انگلیس، آمریکا و اسراییل در منطقه نابودی و محو شدن خود این کشورها را در پی دارد. کشورهای منطقه می توانند خودشان در کنار یکدیگر با ائتلاف های امنیتی و نظامی مسایل اقتصادی، دفاعی و امنیتی شان را حل کنند و نیازی به حضور نظام های سلطه گر و جعلی نیست.

عزیزی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام آمادگی کرده است که ضمن همکاری متقابل و برگزاری نشست های منطقه ای زمینه را برای صلح و آرامش در منطقه فراهم می کند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه این کشورها چه اهدافی را دنبال می کنند، گفت: آمریکایی ها و انگلیسی ها در راستای اهداف ناتو حرکت می کنند. آنچه که در حال حاضر در منطقه مشاهده می کنیم، این است که این کشورها برای رسیدن به اهداف ناتو این اقدامات را انجام می دهند. آنها قصد مقابله با روسیه را دارند، البته بحث اختلاف بین کشورهای منطقه را نیز دنبال می کنند، ضمن اینکه اهداف و منافع استکباری شان را نیز دنبال می کنند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آمریکا و انگلیس اشتباه بزرگی را مرتکب می شوند، خاطر نشان کرد: ذات این کشورها سلطه گری است، باید بدانند این بار نیز شکست مفتضحانه ای را همانند آنچه که در سوریه، لبنان و افغانستان متحمل شدند، خواهند داشت به گونه ای که حتی توان پاسخگویی به مردم خودشان را نداشته باشند.در واقع آنها وارد منطقه ای می شوند که شاید ورودش به اختیار خودشان باشد اما خروج اش به اختیار خودشان نخواهد بود و با تحمل شکست سنگین از منطقه خارج می شوند.

انتهای پیام/

کد خبر 1723709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha