از وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم چه می‌دانیم؟

رئیس‌جمهور صبح امروز فهرست ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور صبح امروز (۲۱ مرداد) فهرست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم برای اخذ رای اعتماد را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. در ادامه رزومه وزرای پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم آمده است.

۱. زندگی نامه و سوابق «علیرضا کاظمی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

سوابق اجرایی و علمی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

علیرضا کاظمی (متولد ۱۳۴۴ مشهد)  تحصیلکرده حوزه و دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان یکی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی ایران است که بیشتر به دلیل فعالیت‌هایش در حوزه آموزش و پرورش شناخته می‌شود.

سرپرستی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در شهریور ۱۴۰۰، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی، معاون پرورشی و فرهنگی، معاون آموزش متوسطه، مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش و مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی از دیگر سوابق اجرایی کاظمی است.

۲. زندگی نامه و سوابق «ستار هاشمی» وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

سوابق اجرایی و علمی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

ستار هاشمی، متول ۱۳۵۵ در یاسوج، دکترای مهندسی کامپیوتر دارد و استاد تمام گروه مهندسی کامپیوتر شیراز است. مدرک کارشناسی سخت‌افزار را از دانشگاه اصفهان، کارشناسی‌ارشد هوش مصنوعی را از دانشگاه علم و صنعت و دکترای هوش مصنوعی‌ را از دانشگاه علم و صنعت و موناش استرالیا گرفته است.

ستار هاشمی که در وزارت ارتباطات دولت دوازدهم معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰) بود بعد از پایان این دولت به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رفت و معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی در این سازمان شد.

از دیگر سوابق اجرایی که در کارنامه کارای او دیده می‌شود رئیس هیئت مدیره شرکت ایرانسل (‌۱۴۰۲ تا کنون، معاون فناوری اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت (۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸)، عضو شورای راهبری توسعه مدیریت سازمان فناوری اطلاعات کشور (۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸)، مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس (۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶)، رئیس دانشکده آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه شیراز (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴)، رئیس بخش کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر (۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲) و دبیر کارگروه توسعه دولت الکترونیک استان فارس (۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶) است.

۳. زندگی نامه و سوابق «سید اسماعیل خطیب»  وزیر پیشنهادی اطلاعات

سوابق اجرایی و علمی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

وزیر فعلی اطلاعات، متولد سال ۱۳۴۰ در قائنات است، سید اسماعیل خطیب در ۳ شهریور ۱۴۰۰ از سوی سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات در دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با تعداد ۲۲۲ رأی موافق، ۴۸ رأی مخالف و ۱۷ رأی ممتنع از مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت اطلاعات رأی اعتماد گرفت.

حضور در درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب و آیات عظام فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی و مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی، حضور و فعالیت در اطلاعات عملیات سپاه از سال ۱۳۵۹، فعالیت در وزارت اطلاعات با توجه به آشنایی با موضوعات اطلاعاتی و امنیتی، حضور در دفتر مقام معظم رهبری، ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و رئیس حراست آستان قدس رضوی از سوابق اجرایی، مدیریتی و فعالیت‌های وی بوده است.

مطابق ماده واحده قانون تعیین ضوابط و شرایط وزیر اطلاعات مصوب ۲۹ اردیبهشت ۱۳۶۹، وزیر اطلاعات باید در حد اجتهاد باشد.

متن کامل این ماده واحده به شرح زیر است:

‌ماده واحده - وزیر اطلاعات دارای شرایط زیر خواهد بود:

۱ - از نظر تحصیلات در حد اجتهاد

۲ - اشتهار به عدالت و تقوی

۳ - داشتن سابقه‌ای روشن از نظر سیاسی و مدیریت

۴ - عدم عضویت در احزاب - سازمانها و گروههای سیاسی

‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه روز پنجشنبه بیست و نهم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و شصت و دو با حضور شورای نگهبان به‌تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

۴.  زندگی نامه و سوابق «عبدالناصر همتی»  وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی

سوابق اجرایی و علمی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

عبدالناصر همتی متولد ۱۳۳۶ در کبودرآهنگ و یک سیاستمدار و اقتصاددان ایرانی است. وی هم‌اکنون به عنوان استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران فعالیت می‌کند.

وزیر پیشنهادی اقتصاد دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران است و فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۵۹ در سازمان صدا و سیما آغاز کرده و تا ۱۳۶۸ به عنوان مدیرکل خبر فعالیت داشت. از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ عهده دار معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما بود.

وی از سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ به مدت ۱۲ سال، رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و از ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ برای مدت ۷ سال مدیرعامل بانک سینا و از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ نیز مدیرعامل بانک ملی ایران بود.

همتی از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ برای بار دوم به عنوان بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران را انتخاب شد. وزیر پیشنهادی اقتصاد به مدت ۵ سال در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی بود.

وی از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به عنوان هجدهمین رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرد. وی همچنین مدت خیلی کوتاهی سفیر ایران در چین بود.

۵. زندگی نامه و سوابق «سید عباس عراقچی»  وزیر پیشنهادی امور خارجه

سوابق اجرایی و علمی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

سیّد عباس عراقچی ( ۱۴ آذر ۱۳۴۱) دیپلمات و سیاستمدار ایرانی است که از سال ۱۴۰۰ به‌عنوان دبیر شورای راهبردی روابط خارجی فعّالیت می‌کند. وی از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ سمت معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران را برعهده داشت. او همچنین از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ بوده‌ که در وین حضور داشته‌ است.

وی دانش‌آموخته‌ کارشناسی روابط بین‌الملل از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه، کارشناسی ارشد علوم سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و همچنین دکترای اندیشه‌های سیاسی از دانشگاه کنت است.

عراقچی فعالیت خود در وزارت خارجه را از سال ۱۳۶۷ آغاز کرد. او در فاصله سال‌های ۱۳۷۸ تا سال ۱۳۸۲ به‌عنوان سفیر ایران در فنلاند و از سال‌ ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ به‌عنوان سفیر ایران در ژاپن فعالیت می‌کرد.

وی در سال ۱۳۹۲ برای یک دوره ۴ ماهه در دولت دهم سرپرست سخنگوی وزارت امور خارجه بود و از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۶ نیز سمت معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه را برعهده داشت.

او در پی تغییر ساختار این وزارتخانه، از ۲۷ دی ۱۳۹۶ تا ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ سمت معاون سیاسی وزیر امور خارجه را برعهده داشت و در حال حاضر به‌عنوان مشاور عالی وزیر امور خارجه، عضو انجمن ملی دیپلماسی و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

عباس عراقچی در حال حاضر به‌عنوان مشاور عالی وزیر امور خارجه، عضو انجمن ملی دیپلماسی و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

۶. زندگی نامه و سوابق «محمدرضا ظفرقندی»  وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

سوابق اجرایی و علمی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

محمدرضا ظفرقندی زاده ۱۳۳۷ در تهران که از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت بهداشت و آموزش پزشکی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، یک پزشک و سیاستمدار است که از ۳ اسفند ۱۳۹۷ تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰ در اوج همه‌گیری کووید ۱۹ رئیس سازمان نظام پزشکی ایران بود.

ظفرقندی فوق تخصص جراحی عروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران است؛ وی اکنون دبیر کلی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران را بر عهده دارد.

ظفرقندی در شهر تهران متولد و بزرگ شده محله سرچشمه است. دوران ابتدایی تا دبیرستان را در مدرسه علوی به آموختن پرداخت و در سال تحصیلی ۱۳۵۴-۱۳۵۵ فارغ‌التحصیل شد. پس از آن به دبیرستان مفید رفت تا به امر معلمی بپردازد. وی همزمان با معلمی در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی دانشگاه تهران قبول و ادامه تحصیل داد.

وی برای کمک به مصدومان جنگ به عنوان جراح داوطلب به جبهه جنگ ایران و عراق اعزام شد. پس از بازگشت از جنگ و اتمام دوره دستیاری جراحی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۶۸ به درجه استادیاری نائل و سپس در سال ۱۳۷۰ دوره فلوشیپ جراحی عروق و تروما را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز کرد، رشته‌ای که ثمره آن راه‌اندازی بخش جراحی عروق در سال ۱۳۷۴ در دانشگاه علوم پزشکی تهران شد.

ظفرقندی در سال ۱۳۷۴، موفق به راه‌اندازی مرکز تحقیقات تروما در بیمارستان سینا شد و در سال ۱۳۸۳ به درجه استاد تمامی دانشگاه نائل شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دبیر هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو هیات امنای مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور، عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران (دو دوره)، رئیس انجمن جراحی عروق ایران،   رئیس انجمن علمی ترومای ایران از دیگر سوابق ایشان است.

۷- زندگی نامه و سوابق «احمد میدری»  وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

میدری متولد ۱۳۴۲ در آبادان اقتصاددان ایرانی و معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است. او نماینده آبادان در دوره ششم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بود. وی دارای دکترای تخصصی اقتصاد و کارشناسی ارشد توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی از دانشگاه تهران است. میدری، سابقه تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شهید چمران اهواز را دارد و در سال ۱۳۸۲، دوره کوتاه‌مدت آموزشی و پژوهشی دانشگاه سازمان ملل را نیز طی کرده است.

۸. زندگی نامه و سوابق «غلامرضا نوری قزلجه» وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

غلامرضا نورزی قزلجه متولد ۱۳۴۹ در استان آذربایجان شرقی، شهرستان بستان‌آباد است و از حوزه انتخابیه بستان‌آباد به نمایندگی در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شده است.

وی هم اکنون عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی است. نوری قزلجه دارای فوق لیسانس مهندسی کشاورزی و دانشجوی دکترای سیاست و توسعه کشاورزی است.

نورزی قزلجه در دوره‌های یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده حضور داشته است. وی در موضوعات مختلفی از جمله توسعه مناطق روستایی و حمایت از کشاورزی و حقوق شهروندی فعالیت کرده است. همچنین، او در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس فعالیت می‌کند.

غلامرضا نوری قزلجه دارای سوابق مختلفی در حوزه‌های سیاسی و اجرایی از جمله معاونت پارلمانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مشاور استاندار آذربایجان غربی و مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی است.

۹. زندگی نامه و سوابق «امین حسین رحیمی»  وزیر پیشنهادی دادگستری

امین حسین رحیمی متولد سال ۱۳۴۷ ملایر و دانش آموخته دکتری در رشته فقه و حقوق جزا، قاضی دادگستری با بیش از ۳۵ سال خدمت در مشاغل مختلف قضایی است. معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه، نماینده مردم ملایر در مجلس هشتم، مشاور رئیس قوه قضاییه، دادستان دیوان محاسبات کشور، رئیس کل دیوان محاسبات کشور، معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور و مشاور عالی رئیس قوه قضاییه و رئیس مرکز امور هماهنگی مجلس از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی وی است.

رحیمی در میان اعضای کابینه دولت سیزدهم بالاترین میزان رأی اعتماد را کسب کرده بود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم با ۲۷۷ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع، امین‌حسین رحیمی را به عنوان وزیر دادگستری انتخاب کرده بودند.

۱۰ زندگی نامه و سوابق «امیر عزیز نصیرزاده»  وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح

عزیز نصیرزاده متولد ۱۳۴۳ سراب است و هم‌اکنون به‌عنوان جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. وی در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ فرمانده نیروی هوایی ارتش بود. نصیرزاده فعالیت نظامی را از سال ۱۳۶۱ آغاز کرد و در جنگ ایران و عراق از خلبانان نیروی هوایی ارتش بود. وی در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶ ریاست ستاد نهاجا (معاونت هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش) را برعهده داشت و از ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش بود. نصیرزاده پس از دفاع مقدس در سمت‌هایی چون وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، مدیریت جنگ الکترونیکی معاونت عملیات نهاجا، معاونت اطلاعات نیروی هوایی، معاونت طرح و برنامه نهاجا، معاونت هماهنگ‌کننده نیروی هوایی (رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش) و جانشینی فرمانده نیروی هوایی ارتش، معاونت برنامه و بودجه و مجلس کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فعالیت داشته‌است. وی در سال ۱۳۹۱ درجه سرتیپی دریافت کرد.

۱۱. زندگی نامه و سوابق «فرزانه صادق»  وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

صادق مالواجرد پیش از این به عنوان دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در این وزارتخانه فعالیت داشته است. متولد ۲۱ شهریور سال ۱۳۵۵ است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد پیوسته معماری از دانشگاه تهران و دکترای شهرسازی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است که دارای ۲۸ سال سابقه کار بوده و به جز مدت کوتاهی که در شهرداری تهران اشتغال به کار داشت، بخش عمده سوابق خدمتی وی در وزارت راه و شهرسازی بوده است.

آخرین سمت اجرایی وی معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی بوده است و هم اکنون به عنوان مشاور شهرسازی و معماری «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی مشغول فعالیت است.

۱۲. زندگی نامه و سوابق «محمد اتابک»  وزیر پیشنهادی صمت

سید محمد اتابک گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت صنعت، معدن و تجارت با مدرک کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا دارای سابقه مدیریتی در هیأت مدیره انجمن سیمان، هیأت مدیره سیمان تهران، عضو شورای مشورتی وزارت صنایع و مجلس و سایر حوزه‌های صنعتی است.

اتابک در کارنامه خود نایب رئیس اتاق بازرگانی، معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان، مدیرعاملی و نایب رئیسی شرکت سیمان تهران، مدیرعاملی و نایب رئیسی هیات مدیره شرکت اکباتان، عضویت و ریاست هیات مدیره شرکت‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری بانک مسکن، شرکت صدرا و چندین شرکت تولیدی را دارد.

وزیر پیشنهادی صمت، دارای سوابق شغلی مدیرعامل هلدینگ صنایع معدنی کاوه پارس بود (مالک ۶ شرکت سیمانی از جمله تهران، ایلام و هگمتانه، ۴ فولادی مانند کاوه جنوب کیش، یک شرکت آلومینیومی، دو شرکت معدنی و آهک، ۷ شرکت خدمات مهندسی و...) است.

وی در حال حاضر مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس و رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سیمان کشور است. او ضمناً مجری طرح عظیم نواب، بیمارستان‌ها و کارخانجات سیمان و فولاد مختلف در کشور بوده است.

۱۳. زندگی نامه و سوابق «حسین سیمایی صراف»  وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری

حسین سیمایی صراف متولد ۱۳۴۷ در مشهد، ‌ علاوه بر تحصیلات حوزوی، ‌ دارای مدرک دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس و کارشناسی حقوق دانشگاه تهران است.

از شهریور ۱۳۹۸ تا اسفند ۱۴۰۰ (دولت دوازدهم و بخشی از دولت سیزدهم)، پس از محسن حاجی‌میرزایی و پیش از علی بهادری جهرمی، دبیر هیات دولت بوده است و سوابق اجرایی متعددی در وزارت علوم بر عهده داشته است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت دوازدهم، قائم مقام معاون حقوقی رئیس جمهور در دولت یازدهم، مدیرکل دفتر حقوقی وزرات علوم دولت یازدهم، عضو شورای مرکزی بورس دانشجویان، رئیس ستاد مستندسازی وزرات علوم، عضو ستاد آمایش آموزش عالی، عضو اصلی هیات مرکزی تجدیدنظر تخلفات انتظامی اعضای هیات علمی وزارت علوم، جانشین وزیر علوم در کارگروه ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و عضو شورای ستاد امور رفاهی اعضای هیات علمی نیز در کارنامه مسئولیت‌های اجرایی سیمایی صراف در مجموعه وزارت علوم به چشم می‌خورد.

سیمایی صراف که وکیل پایه یک دادگستری است در سال‌های گذشته، عضو کمیسیون حقوق مدنی معاونت حقوقی قوه قضائیه، عضو شورای راهبردی تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی و عضو مبلغین معاونت بین‌الملل بعثه حج مقام معظم رهبری (از ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۰) بوده است.

وی که اکنون دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی است به افتخارات علمی و پژوهشی همچون پژوهشگر برتر دانشگاه در سال ۱۳۹۲، برنده دوره چهارم کتاب سال حوزه علمیه قم، برگزیده دوره هفتم جشنواره بین‌المللی فارابی و رتبه اول بیست و سومین کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران دست یافته است.

تاکنون بیش از ۵۰ اثر، اعم از کتاب و مقاله فارسی و انگلیسی توسط سیمایی صراف تالیف شده و چند کتاب دیگر نیز در دست چاپ دارد.

۱۴. زندگی نامه و سوابق «سید عباس صالحی»  وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

دکتر سیدعباس صالحی متولد ۱۳۴۳ در مشهد و فرزند مرحوم آیت الله میرزا حسن صالحی (متوفی ۱۳۹۶) است. علامه محمدرضا حکیمی درباره پدر سیدعباس صالحی می گوید: «یکی از علمای صالح از نظر علم و عمل، ساده زیستی و تواضع وخدمت پنجاه ساله، جناب آقای آیت الله حاج سید حسن صالحی خراسانی هستند که بنده حدودا از زمان مصدق با ایشان آشنا هستم، ایشان همیشه در حال درس و تدریس بوده‌اند.

سیدعباس صالحی دانش آموخته علوم حوزوی و در دانشگاه نیز فلسفه خوانده است، در دو حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات عظام وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی، میرزا علی آقا فلسفی و دیگران تلمذ کرده؛ هرچند لباس روحانیت به تن ندارد. صالحی همچنین در مباحث فلسفی از محضر استادان ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی، جوادی آملی و حسن‌زاده آملی بهره برده است. او از سال ١٣٧٠ تاکنون دروس مرتبط با فقه و فلسفه و کلام اسلامی را در حوزه و دانشگاه تدریس کرده است.

۱۵. زندگی نامه و سوابق «اسکندر مومنی»  وزیر پیشنهادی کشور

اسکندر مؤمنی، متولد ۱۳۴۱ در قائم‌شهر است؛ او دارای دکترای امنیت ملی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم انتظامی است.

وی پیش از آن نیز از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ به عنوان جایگزین محمد رویانیان در سمت ریاست پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا (پلیس راهور) مشغول به کار بود.

وزیر پیشنهادی کشور سرتیپ پاسدار فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است، که از سال ۱۳۹۷ تاکنون به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور و دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کند.

مؤمنی عضویت سپاه پاسداران در زمان جنگ ایران و عراق را نیز در کارنامه دارد و به‌عنوان یکی از فرماندهان نبردهای جنگل شمال کشور به مبارزه با ضدانقلاب می‌پرداخت.

وی فرماندهی انتظامی استان خراسان و مدتی هم به‌عنوان معاون عملیات ناجا فعالیت کرده و از بنیانگذاران پلیس ۱۱۰ کشور بوده است.

۱۶. زندگی نامه و سوابق «سید رضا صالحی امیری»  وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

سیدرضا صالحی امیری متولد ١٣٤٠ در شهرستان بابل، سیاستمدار و فعال علمی و فرهنگی، دارای مدرک دکتری مدیریت دولتی است و سابقه مسئولیت در سطح وزارت در دولت یازدهم را در کارنامه خود دارد.

رئیس کمیته ملی المپیک، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم، معاون رئیس جمهوری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سرپرست وزارت ورزش و جوانان در دولت یازدهم، از مهمترین سوابق اجرایی صالحی امیری است.

صالحی‌امیری همچنین معاونت بررسی‌های راهبردی وزارت اطلاعات، ریاست کمیته اجتماعی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، و معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه اجرایی خود دارد.

رئیس هیات امنای مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب)، رئیس هیات امنای مجمع هماهنگی مراکز اسنادی و تاریخ پژوهی کشور (مهتاب)، عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب، رئیس کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو در ایران، عضو کمیسیون فرهنگی دولت، عضو شورای اطلاع رسانی دولت، عضو شورای فرهنگ عمومی، عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران (شورای عالی انقلاب فرهنگی)، عضو هیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور، عضو هیات امنای مؤسسه خانه کتاب از دیگر سوابق وی است.

۱۷. زندگی نامه و سوابق «محسن پاک‌نژاد»  وزیر پیشنهادی نفت

پاک‌نژاد متولد ۱۳۴۵ در تهران و دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. وی فعالیت شغلی خود را از ابتدای دهه ۱۳۷۰ در وزارت نیرو آغاز کرد.

وی از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری بوده است.

وزیر پیشنهادی نفت دولت چهاردهم فعالیت کاری خود را از ابتدای دهه ۱۳۷۰ در وزارت نیرو آغاز کرد. از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۷ به‌عنوان مشاور وزیر نفت و رئیس ستاد نظارت بر سوخت‌رسانی وزارت نفت و از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۹ به‌عنوان مدیر طرح توسعه میدان‌های گازی فعالیت کرد و در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان مدیرکل نظارت بر صادرات مواد نفتی و بازرسی فنی وزارت نفت منصوب شد.

پاک‌نژاد در سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ با حفظ سمت، عضو هیات مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز بود. پاک‌نژاد در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ مدیر برنامه‌ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بود و سپس تا ۱۳۹۲به عنوان معاون مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران فعالیت کرد.

وی از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به‌عنوان معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری فعالیت می‌کرد. وی در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید و از اعضای هیات مدیره این شرکت بود. مدیرکل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت و مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت بازرگانی نفت ایران از دیگر مسئولیت‌های وی پیش از معاونت امور تولید در شرکت ملی نفت به‌شمار می‌رود.

۱۸. زندگی نامه و سوابق «عباس علی آبادی» وزیر پیشنهادی نیرو

عباس علی‌آبادی، (زاده ۱۳۴۰، اراک) استاد دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است و همه او را با مپنا می‌شناسند.

وی فارغ‌التحصیل کارشناسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی‌ارشد مکانیک دانشگاه تهران بوده و دکترای خود را از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با رشته کنترل گرفته است.

علی‌آبادی، استادیار دانشگاه امام حسین بوده و مدتی نیز ریاست دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر را عهده‌دار بود، البته وی بیشتر ترجیح داده است در صنعت و بخش اجرایی فعالیت کند.

وی فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی خود را از جهاد سازندگی شروع و سپس به وزارت نیرو رفت و در بخش پروژه‌های برق‌آبی وزارت نیرو ادامه فعالیت داد و در بخش مدیریتی پروژه‌های سد و نیروگاه کرخه و کارون ۳ حضور داشت.

علی‌آبادی، سوابق اجرایی بسیاری در هر دو بخش دولتی و خصوصی دارد که از آن جمله می‌توان به فعالیت به‌عنوان معاون برق و انرژی وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مجری بسیاری از طرح‌های صنعتی برای صنایع مختلف اعم از نیرو، معادن، فلزات، نفت، گاز و پتروشیمی، ریلی، هوایی و غیره و همچنین رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل گروه بزرگ صنعتی مپنا برای مدت بیش از ۱۵ سال - که این سال‌ها مقارن با رشد فزاینده این گروه صنعتی بوده است - اشاره کرد.

۱۹. زندگی نامه و سوابق «احمد دنیا مالی»  وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

دنیا مالی نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی دارای دکترای برنامه‌ریزی شهری از دانشگاه علوم تحقیقات و کارشناسی ارشد مهندسی معماری و شهرسازی از دانشگاه علم و صنعت ایران است. وی که در ابتدای دهه ۸۰ در مدیریت کشور حضور داشته و در پست‌های مهمی مانند معاون وزارت راه و ترابری و ریاست سازمان بنادر و کشتیرانی را برعهده داشته داشته است.

دنیامالی همچنین از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ معاونت فنی و عمرانی شهردار تهران را بر عهده داشت و بسیاری باور دارند که طرح‌های کلان شهرداری تهران در زمان محمدباقر قالیباف از پیشنهادهای وی به شهردار تهران بود که اجرایی شده است.

دنیا مالی با ورزش ایران نیز بیگانه نیست بلکه از سال ۱۳۸۳ تا ۸۹ ریاست فدراسیون قایقرانی را بر عهده داشته و هم‌اکنون نایب رئیس کنفدراسیون قایقرانی آسیا و عضو هیات رئیسه فدراسیون جهانی این رشته است. در زمان ریاست دنیا مالی در فدراسیون قایقرانی، تیم آب‌های آرام ایران موفق شد در سال‌های ۱۳۸۶، ۱۳۸۸ و ۱۳۹۰ در مسابقات آسیایی به عنوان قهرمانی قاره کهن رسید.

یادآور می شود، فهرست وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم، امروز یکشنبه ۲۱ مردادماه به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

به گفته سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، کمیسیون‌های تخصصی مجلس از عصر امروز، بررسی برنامه‌ها، اهداف و دیدگاه‌های وزرای پیشنهادی دولت را در دستور کار خواهند داشت و این روند در روزهای بعد به صورت دو شیفت در کمیسیون‌ها پیگیری خواهد شد.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی همچنین خبر داد که وزرای پیشنهادی دولت در همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی حضور خواهند یافت و آخر هفته جاری نیز کمیسیون‌ها نتیجه بررسی‌های انجام شده و جمع‌بندی را به هیات رئیسه اعلام خواهند کرد.

از شنبه آینده (۲۷ مرداد) جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز خواهد شد و این روند به صورت دو شیفت در صحن علنی مجلس تا چهارشنبه (۳۱ مردادماه) ادامه خواهد داشت.

کد خبر 1776679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha