تغییر رفتار و عمل جامعه جاهلی به سوی جامعه مطلوب نبوی از رسالت های پیامبر(ص) بود

حجت الاسلام مطیعی یکی از اقدام مهم حضرت محمد(ص)، را  تغییر رفتار و عمل جامعه جاهلی به سوی جامعه مطلوب نبوی عنوان کردوگفت: پیامبر اسلام(ص) در مکه اقدام به فردسازی و در مدینه پس از نیروسازی و کادرسازی در مکه شروع به ساختن جامعه کرد.

حجت الاسلام مرتضی مطیعی – نماینده ولی فقیه دراستان سمنان؛ در آستانه سالروز مصیبت از دست دادن پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) و امام حسن مجتبی(ع)  در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری شبستان گفت: پیامبر اکرم(ص) با وحی الهی ابتدا مامور به تغییر و تبدیل خودش شدو یک شخصیت عادی که قبل از ابلاغ وحی در بین مردم زندگی می کرد و مسئولیت جامعه به گردنشان نبود اما به مجرد مبعوث شدن به رسالت، شخصیتشان به هدایت جامعه تغییر کرد.

وی با بیان اینکه رسول اکرم(ص) دو کار بزرگ و مهم را انجام داد اضافه کرد: اول اینکه افکار مردمی که در زمان جاهلیت زندگی می کردند را تغییر دهد و فکر و اندیشه مقدم بر عمل و رفتار است، در آیاتی که در مکه مکرمه نازل شده است بحث های اعتقادی بیشتر به چشم می‌خورد.

حجت الاسلام مطیعی دومین اقدام مهم آن حضرت، را  تغییر رفتار و عمل جامعه جاهلی به سوی جامعه مطلوب نبوی عنوان کردوگفت: پیامبر اسلام(ص) در مکه اقدام به فردسازی و در مدینه پس از نیروسازی و کادرسازی در مکه شروع به ساختن جامعه کرد.

امام جمعه سمنان با اشاره به اینکه حضرت محمد(ص) مامور به دعوت همه مردم شداظهارداشت: معیار و محور این دعوت، ابتدا حکمت، در مرتبه بعد موعظه و سپس جدال احسن بود.

وی بیان کرد:پیامبر بعنوان امام جامعه مسلمین وقتی هدایت و رهبری را بدست گرفت، این مسئولیت را تا زمان حیات خود بعده داشت و برای بعداز خود نیز طبق دستور الهی به معصومین بعداز خود انتقال داد.

حجت الاسلام مطیعی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) فرمودند من شهر حکمت هستم و علی(ع) درب این شهر حکمت است بیان کرد: حال این امام جامعه مسلمین با این اوصافی که خداوند برای ایشان ذکر کرده است، اگر نسبت به موضوعی حکمی کرد طبق این آیه سوره احزاب که میفرماید: وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَی اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ  کسی نمی‌تواند براساس خواسته خود عمل کند.

نماینده ولی فقیه دراستان سمنان تصریح کرد: صراحت آیه ۳۶ سوره احزاب منحصر به عصر پیامبر نیست، بلکه امیرالمومنین(ع)، ابناء معصومینشان و در زمان غیبت، برای امام جامعه مسلمین نیز جاری است، یعنی اگر مقام معظم رهبری در یک موضوعی به نتیجه ای رسید و حکمی کرد، مباحثه در کرسی های آزاداندیشی و محافل نظریه‌پردازی جای خود؛ اما در مقام حکم و در موضوعاتی مانند جنگ، صلح، مذاکره و امور سیاسی و اقتصادی اگر کسی حرف دیگری زد معلوم می‌شود از مدار خارج شده است.

وی با بیان اینکه اگر کسی حرف دیگری زد، همان واقعه روزهای پایانی حیات پیامبر اکرم مشهور به «یوم الخمیس» تکرار می‌شودافزود: در آن روز نبی اکرم(ص) فرمودند: «ائتونی بدواة و صحیفة اکتب لکم کتابا لاتضلوا بعده ابدا» دوات و صحیفه‌ای بیاورید تا کتابی برای شما بنویسم که بعد از آن هرگز گمراه نشوید. اگر آن روز کسی پیدا نمیشد که خودش را بالاتر از پیامبر ببیند و فکر کند بهتر و بیشتر می فهمد، امروز شاهد برخی وقایع نبودیم.

حجت الاسلام مطیعی تصریح کرد: امروز امام جامعه اسلامی می‌گوید به قله نزدیک شدیم، الان موقع کار و تلاش است و وقت ناامیدی نیست؛ حالا کسی که راه را طی نکرده و پایین کوه ایستاده حرفی بزند و با خوتحقیری مقایسه ای با نظام پلید پهلوی کند، معلوم می شود نه ولایت را شناخته و نه فلسفه سیاسی اسلام را.

نماینده ولی فقیه دراستان سمنان تأکید کرد:امام جامعه ای که در روز اربعین، دلسوزانه یک سخن کوتاه فرمود: «مجالس اباعبدالله محل کسب نور است، این نورانیت را حفظ کنید، اگر می خواهید این نورانیت را حفظ کنید باید مکتب حسینی را بشناسید. رسیدن به قله اراده قوی و استقامت می‌خواهد» این دلسوزی های امام جامعه وظیفه مارا سنگین تر می‌کند و حمایت بیشتر امت اسلامی را می‌طلبد.

گفتگو از عصمت سالار

کد خبر 1723798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha