نظام سلطه برای منطقه خواب های پریشان دیده است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه نظام سلطه برای منطقه خواب های پریشان دیده است و به دنبال بهم ریختن وحدت مسلمانان است،گفت: جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مسائل با همه کشورهای منطقه و دوست و همسایه مشورت می کند.

حسین نوش آبادی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با  اشاره به سفر وزیر امور خارجه عراق به کشورمان و دیدار با امیرعبدالهیان،گفت: ما دو کشور همسایه هستیم که روابط بسیار نزدیک ومستقلی داریم. در ایام اربعین عراقی ها میزبان چهارمیلیون زائر ایرانیبودند و هم رهبر معظم انقلاب از مردم عراق تشکر کرد و هم مجلس بیانیه داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما در موضوعات تجاری،امنیتی و سیاسی در حال  رایزنی های مداوم با طرف عراقی هستیم و این رابطه متقابل است.  سفر مقامات ما به این کشورها و سفر مقامات این کشورها به کشورما در این راستا است که اگر مانعی هم هست برطرف شود ضمن اینکه عراقی ها در برخی مسائل همانند موضوع عربستان میانجیگری کردند.


وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است بحث میانجی گری عراقی ها برای تقویت رابطه ایران با سایر کشورها نیز در  حال حاضرمطرح باشد،گفت:  کشورهای منطقه نقطه نظرات و ایده های برای ثبات و همکاری های منطقه ای و بین المللی دارند. ما آماده شنیدن هرنوع دیدگاه مثبت و مشورت های سازنده هستیم که می تواند این مسایل را نیز در برگیرد. در واقع جمهوری اسلامی ایران  برای حل وفصل مسائل با همه کشورهای منطقه و دوست و همسایه مشورت می کند.


نماینده مردم ورامین در مجلس در مورد همکاری های ایران و عراق برای مبارزه با داعش و امنیت مرزهای ایران نیز گفت: ریشه داعش وجریان تکفیری خشک نشده است هنوز هم زمینه آتش افروزی از طرف جریانات تکفیری و تروریستی وجود دارد. بخشی از سرزمین سوریه با کمک آمریکایی ها در اشغال اینهاست و در برخی از کشورهای همسایه تردد دارند. در برخی از مناطق نفوذ های داشتند وگاهی هم وارد سرزمین ما می شوند و از اتفاقات تروریستی همانند آنچه که در حرم شاهچراغ اتفاق افتاد می افتند. ما در راستای وظیفه  مان که مبارزه با تروریست است طبیعی است که باید این ارتباطات و رایزنی ها را با عراق داشته باشیم چراکه منطقه غرب آسیاممکن است هر لحظه دستخوش اتفاق جدیدی باشد. بویژه  اینکه نظام سلطه برای منطقه خواب های پریشان دیده است و به دنبال بهم زدن  وحدت مسلمانان است.


وی افزود: ما هر چه زمینه های همکاری مان با کشورهای همسایه را بیشتر کنیم خطر نفوذ جریانات تروریستی را دفع کرده ایم  و می توانیم با رشد جریان افراطی گرایی در منطقه مقابله کنیم که این به نفع همه کشورهای منطقه نیز هست.


رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد سیاست توسعه روابط با همسایگان در دولت سیزدهم گفت: گامهای مثبت و ارزنده ای دولت برای توسعه و تعمیق روابط با همسایگان برداشته است و برخی نارسایی های گذشته  تا اندازه ای جبران شده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. ما در تحول سیاسی و دیپلماتیک نسبتا موفق بودیم اما درتحول تجارت خارجی با کشورها یعنی دیپلماسی اقتصادی خیلی فاصله داریم و این نیازمند یک تلاش مضاعف، برنامه ریزی دقیق واقدام عملی و عینی تر است.


وی افزود:  وزارت خارجه مسئول  توسعه سیاست خارجی است و از مسیر توسعه روابط می توانیم دیپلماسی اقتصادی را فعال کنیم. حجم مبادلات تجاری  پانزده کشور همسایه ما  دو هزار و سیصد میلیارد دلار است که اگر بتوانیم تنها ده درصد از این سهم را به دست بیاوریم و سهیم باشیم دویست و سی میلیارد دلار می شود که چندین برابر درآمد نفتی ماست.  ما تا الان غفلت کردیم ودر مبادلات تجاری و اقتصادی منطقه حضورمان کم بوده است. توجه مان در گذشته بیشتر معطوف به کشورهای فرامنطقه ای بوده است.


 نوش آبادی خاطر نشان کرد: ما باید با حفظ روابط خودمان با همسایگان گام‌های بلندتری برداریم و آن توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای شرق آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا است. واقعیت این است که زمینه های همکاری ها وجود دارد بستر رشد اقتصادی وتجاری نیر فراهم است اما نیازمند عزم جدی جهادی و انقلابی هستیم.

کد خبر 1724191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha