گرانی بازار لوازم التحریر، شور و شوق سال تحصیلی را از دانش آموزان ربود

چند روز بیشتر به شروع آغاز سال تحصیلی نمانده و برعکس سال های گذشته آن شور و شوق دانش آموزان در هنگام خرید لوازم التحریر به چشم نمی خورد و مغازه های نوشت افزار خالی از هر زمان دیگری است.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی، فاطمه مقدسی؛ مغازه‌های نوشت‌افزار شلوغ است اما نه مانند هر سال، مردم خریدشان را انجام می دهند اما نه مثل سنوات قبل، امسال صف‌های طویل برای دریافت دفترهای تعاونی هم وجود ندارد زیرا اصلاً چیزی به اسم تعاونی دیگر معنی پیدا نمی‌کند قیمت‌ها آنقدر بالا رفته‌ که دیگر قیمت تعاونی‌ هم ارزان محسوب نمی‌شود.

دیگر از دفترهای جلد صورتی و سبز ساده یا صورتی که پشتشان یک معلم پیکسلی روی تخته می‌نوشت «تعلیم و تعلم عبادت است» هم خبری نیست که خانواده‌ها بتوانند حداقل با خریدشان کمی از هزینه‌ها را کاهش دهند.

گرانی ها بر بازار لوازم التحریر سایه افکنده و آنگونه که مشاهده و شنیده می شود در آستانه فرا رسیدن سال تحصیلی جدید قدرت خرید مردم کاهش یافته و مغازه ها خالی از مشتری و دانش آموزان است.

دانش آموزانی که هر سال یکماه قبل از شروع سال تحصیلی دست در دست والدین با شور و اشتیاق وصف ناپذیری از این مغازه به آن مغازه به دنبال لوازم التحریر شیک و مناسب بودند، امسال دیگر از آن هیاهو و چهره های خندان و شاد خبری نیست و فقط تماشاگر مغازه های نوشت افزار هستند با آه و حسرتی که از درون می کشند و به چهره آنان نمایان است، در این میان برخی از والدین هم با دیدن چهره غمگین فرزند خود عرق شرمندگی از پیشانی آنان می ریزد.

 هزینه‌های بالا، خانواده‌ها را سخت دچار مشکل کرده است، تورم روز به روز سفره مردم را کوچک‌تر می‌کند و این میان پدران و مادران برای تأمین هزینه‌های فرزندان خود با مشکل مواجه می‌شوند، هر چند خانواده‌ها همواره تلاش می‌کنند برای فرزندان خود کم نگذارند اما نباید این واقعیت را نادیده گرفت که تأمین امکانات مدرسه رفتن، دشوار شده است.

این روزها وضعیت بغرنجی برای بسیاری از خانواده‌ها ایجاد شده تا جایی که برخی از افراد یا شغل خود را از دست داده‌اند یا با کسادی در بازار کارشان تا آستانه تعطیلی رفته است و حالا خانواده‌ها در این اوضاع و احوال برای بازگشایی مدارس و ادامه تحصیل فرزندان خود نیاز به لوازم ضروری تحریر دارند اما قدرت خرید ندارند.

 یکی از مادرانی که در مغازه نوشت افزار مشغول بحث کردن با پسر خود برای خرید لوازم التحریر ارزان تر است با اشاره به گرانی های سرسام آور امسال می گوید: هر مداد حدود ۱۲ هزار تومان، دفترهای معمولی از ۴۵ هزار تومان به بالا و دفترهای سیمی بالای ۷۰ هزار تومان و جامدادی‌ها هم از ۸۰ هزار تومان شروع می‌شد.

 ام البنین صادقی نیا اظهارکرد: فقط همین فرزند را دارم و وقتی برای خرید مراجعه کردم و با قیمت های نجومی مواجه شدم هزینه لوازم ضروری تحصیل یک سال فرزندم دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومن می شود و در صورتیکه سال گذشته این مبلغ بین ۸۰۰ هزار تومن تا یک میلیون برآورد شد.

وی با ابراز گلایه از عدم توازن قیمت ها در بازار لوازم التحریر بیان کرد: وقتی صحبت  و گلایه از افزایش قیمت می شود فروشندگان در پاسخ، کیفیت کالای ایرانی را بهانه افزایش ۶۰ درصدی عنوان می کنند و این خود برای من که در خیاطی مشغول به کار هستم و شوهرم کارگر است و نصفی از سال بیکار می باشد مهم ترین مشکل و دغدغه به شمار می رود.

صادقی نیا تصریح کرد: در فصل مدارس هزینه فرم لباس، میان وعده صبحانه و سایر هزینه ها هم برعهده و دوش خانواده هاست که اصلا با حقوق های پرداختی منصفانه و عدالت محور نیست.

یکی از فروشندگان لوازم التحریر گفت: امسال افزایش قیمت کاغذ باعث رشد ۶۰ درصدی قیمت دفترها شده و بقیه اقلام هم حدود ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

مرتضی پیرغلامی با اشاره به بازار کم رونق لوازم التحریر در آستانه فرارسیدن سال تحصیلی جدید افزود: قدرت خرید مردم کاهش یافته و مغازه ها خالی از مشتری و دانش آموزان است در صورتیکه سال های گذشته از دهه اول شهریورماه انبارها پر از موجودی و مغازه ها مملو از مشتری بود.

وی بیان کرد: البته با توجه به افزایش قیمت اجناس ایرانی، بسیاری از دانش آموزان اقدام به خرید و استقبال از لوازم خارجی با توجه به ارزونی و تنوع آن از طریق فضای مجازی می کنند که برایشان مقرون به صرفه تر است.

پیرغلامی عنوان کرد: در حالی که مالیات و عوارض شهرداری و صنفی و دیگر مواردی از این قبیل از سوی اعضای صنف نوشت افزار و یا دیگر رسته‌های صنفی پرداخت می‌شود، در زمان رونق کار این صنف، افراد و یا ارگان‌هایی با بر پاکردن غرفه و نمایشگاه و انجام تبلیغات عملاً سود فروش این کالاها را تصاحب می‌کنند.

یکی از فرهنگیان با اشاره به دغدغه های خانواده ها جهت تهیه و خرید لوازم تحصیل فرزندانشان تصریح کرد: با توجه به گرانی اقلام نوشت افزار می‌طلبد متولیان امر یک برنامه مناسب برای در دسترس قرار دادن ظرفیت‌های لوازم التحریر، توسعه تنوع و انتخاب بر حسب توان خریدار را داشته و با نظارت مطلوب بر قیمت‌ها و کنترل بازار، بهبود شرایط خرید در استان و شهرستان رقم خورده تا شوق مهر در سایه عدم توان خرید، کم رنگ نشود.

 فرشید مهرجو اضافه کرد: ایجاد بستر لازم آموزش برای همه دانش‌آموزان یکی از رسالت‌های مهم در آموزش و پرورش است و هرساله توسط خیرین و کمک های مردمی برای بازگرداندن دانش‌آموزانی که به هر دلیلی از آموزش فاصله گرفتند، اقدام می‌ شود.

رییس اتاق اصناف شیروان با اشاره به افزایش قیمت نوشت افزار امسال در مقایسه با سال گذشته گفت: دو اکیپ بازرسی متشکل هشت نفر از همکاران اصناف و اداره صنعت، معدن و تجارت از ابتدای شهریورماه بر نرخ گذاری اجناس این صنف نظارت کافی دارند.

مهدی فیاضی عنوان کرد: طی بازدیدها و گشت های مشترک در این مدت، تخلفی مبنی بر گران فروشی گزارش نشده و با کسبه ای که اقدام به تخلف کنند برخورد قانونی صورت می گیرد و شهروندان می توانند در صورت مشاهده هرگونه گران فروشی با شماره ۱۲۴ تماس حاصل فرمایند.

رییس اتحادیه لوازم التحریر شیروان گفت: قبل از بازگشایی مدارس تا مدت یک ماه همه جا حتی در کنار خیابان‌ها، دستفروشان محصولات نوشت افزار می‌فروشند ولی با وجود آسیب‌های زیادی که به فروشندگان نوشت افزار وارد می‌شود مسئولان متولی به این موارد رسیدگی نمی‌کنند.

علی اصغر برزگر با بیان اینکه با توجه به برند و کیفیت محصولات نوشت افزار قیمت‌ها متفاوت است، می‌افزاید: برخی از مشتریان توان خرید نوشت افزار برای فرزندانشان را ندارند و در این زمینه هیچ گونه یارانه‌ای برای این اجناس وجود ندارد که مهم ترین دغدغه آنان است و به جا هم حق دارند.

 وی با اشاره به برخی از مشکلات فروشندگان نوشت افزار تصریح کرد: فصل کاری فروشندگان محصولات نوشت افزار در زمان بازگشایی مدارس است ولی با وجود صرف هزینه‌های زیاد برای مغازه‌ها، پرداخت عوارض و مالیات متأسفانه در آستانه بازگشایی مدارس، فعالیت دستفروشان و چادرها خسارت زیادی به اعضای این صنف وارد می‌کند.

برزگر با بیان اینکه تاکنون خرید چندانی از بازار این صنف توسط دانش آموزان صورت نگرفته است عنوان کرد: امسال قیمت یک جلد دفتر ۴۰ برگ به ۱۰ هزار تومن افزایش یافته است که دلیل عمده این کسادی و بی رونقی بازار، افزایش قیمت ها و تورم است.

 رییس اتحادیه لوازم التحریر شیروان خاطرنشان کرد: امسال به دلیل حمایت از صنف نوشت افزار و جلوگیری از ضرر و زیان وارده به آنان اجازه برپایی غرفه در نمایشگاه داده نشد، متاسفانه برخی از افراد سودجو که در این صنف فعالیت ندارند در این فصل اقدام به فروش انواع لوازم التحریر با نیسان در سطح کوچه و خیابان می کنند که هیچ گونه نظاتی از سوی مسئولان متولی انجام نمی شود.

برزگر افزود: با توجه به تعطیلی های پیش رو و عزاداری های گذشته و از سویی فرارسیدن سال تحصیلی جدید که چند روز بیشتر باقی نمانده است پیش بینی می شود از چند روز آینده بازار کمی رنگ اقتصادی به خود بگیرد.

کد خبر 1724433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha