ایران با پتاسیل نظامی صلح امیز در صلح منطقه ای و جهانی موثر است

اسلاو ومیر کوتون گفت: معتفدم که جمهوری اسلامی ایران با استفاده از پتانسیل نظامی اهداف صلح آمیز می تواند نقش بسیار مهمی در جامعه جهانی و صلح در منطقه و عرصه بین المللی ایفا کند.

اسلاو ومیر کوتون، رییس انجمن وابستگان نظامی خارجی مقیم تهران در افتتاحیه پنجمین نمایشگاه صلح و دوستی ضمن تشکر از فرماندهی دانشگاه دافوس ارتش در برگزاری این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه ایجاد فرصتی سودمند برای تاملی عمیق در مورد چگونگی کمک به برقراری صلح و ثبات واقعی است که در این رابطه از تمام مقامات مربوطه تشکر و تقدیر می کنم.

وی افزود: امروز وضعیت استراتژیک سیاسی و نظامی، منطقه ای، بین المللی بسیار پیچیده و به سرعت در حال تغییر است. عملا شناسایی یک منطقه بدون درگیری، تنش یا مناقشات سیاسی یا سرزمینی غیر ممکن است. دنیا در حال مسلح شدن است، درگیری ها حادث می شوند. ما با تجارب و خشونت برخی کشورها علیه برخی دیگر برخورد می کنیم.

وی افزود: جایی در میان این همه آشفتگی یک شهروند عادی گم می شود، فردی که رنج می برد، گرسنگی می شود، می میرد یا مجبور می شود خانه خود را ترک کند در حالی که از مرزهای کشور خود به دنبال سرپناهی برود.

وی گفت: بحران پناه جویان یکی از جدی ترین مشکلات جهان امروز است. این شرایط وخیم و پیچیده به ما نشان می دهند که گفت و گوی متقابل بدون بحث صادقانه و قابل اعتماد چقدر مهم است. ما نمی توانیم انتظار صلح داشته باشیم. سلاح نه تانک است نه هواپیما، موشک یا پهباد بلکه کلام، گفت و گو و سازش است.

وی اظهار داشت: امروز فعالیت های امنیت، ثبات و درک متقابل فعالیت های نیروهای حافظ صلح سازمان ملل یک عنصر بسیار مهم است. تا جایی که من می دانم اکثر کشورهایی که در مراسم امروز حضور داشتند، تجربه ماموریت های حفظ صلح کلاه آبی را دارند.  در طول این ماموریت ها سربازان از ملیت ها، فرهنگ ها و مذاهب مختلف شانه به شانه همکاری می کنند. این امر نشان می دهد با وجود اختلافات طبیعی امکان همکاری و حمایت از طرح های صلح وجود دارد. ما باید این تجربیات را به سایر حوزه های روابط میان دولت ها منتقل کنیم.

وی اظهار کرد: البته تامین امنیت میهن برای ثبات ملت و کشور امری بسیار مهم و حیاتی است، بنابراین طبیعی است که هر کشوری باید از توان نظامی خود مراقبت کند. با این حال بسیار مهم است که این پتانسیل فقط برای اهداف بازدارندگی و دفاعی استفاده شود.

وی یادآور شد: ایران تلاش و تعهد زیادی را صرف تامین امنیت کشور و توسعه توان علمی و نظامی خود می کند. به لطف تلاش های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و متخصصان و مهندسان جوان بسیار با استعداد من همچنان معتقدم که جمهوری اسلامی ایران به لحاظ استفاده از پتانسیل نظامی خود صرفا برای اهداف صلح آمیز می تواند نقش بسیار مهمی در جامعه جهانی داشته باشد و نشان دهد که صلح در منطقه و عرصه بین المللی برای این ملت بزرگ و سرافراز دارای ارزش بسیار بالایی است.

وی گفت: ایرانی ها مانند لهستانی ها و بسیاری دیگر که در اینجا حضور دارند، وحشی گری های جنگ را تجربه کرده ایم و می دانم چقدر رنج و ضرر دارد؛ بنابراین هدف ما مشترک است. باید برای یافتن راه حل و فصل نه با سلاح بلکه از طریق گفت و گ، دیپلماسی و مذاکره صورت گیرد.

وی اظهار داشت: بار دیگر مایلم از میزبانان برای دعوت از اعضای گروه وابستگان نظامی مقیم تهران برای مراسم امروز تشکر کنم.

کد خبر 1724628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha